Waarom doet bevallen zo een pijn?

Is dit om de wereld bevolking in toom te houden? Truukje van moeder natuur. Dus niet hoe het komt dat het pijn doet maar waarom.

Toegevoegd na 7 minuten:
Niet hoe het komt want dat lijkt mij logisch :-) maar echt waarom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Waarom is het nodig dat een bevalling pijn doet?

Pijn heeft tijdens de bevalling een belangrijke functie: het is je allerbeste hulpmiddel en leidraad bij de bevalling. Wij zijn een hoogontwikkelde diersoort met een grote schedel gevuld met grote hersenen (neocortex), waarmee we kunnen denken, maar die grote hersenen zitten ons tijdens de bevalling voornamelijk in de weg, omdat bewust nadenken de bevalling afremt. De pijn zet het grote brein als het ware op non-actief, waardoor de hormonen en alle kettingreacties die daaruit voortkomen hun werk optimaal kunnen doen om de baarmoeder zo krachtig mogelijk te laten samentrekken. Pijn houdt de bevalling dus normaal; de grootste probleemveroorzakers bij de bevalling zijn dan ook te zwakke weeën. De baringspijn zet het lichaam aan tot het produceren van de morfineachtige stof endorfine. Hierdoor wordt het negatieve effect van de stresshormonen weggenomen, waardoor het baringshormoon oxytocine effectiever kan inwerken op de baarmoeder. Ook neemt het de scherpe kantjes van de pijn weg. Endorfine heeft ook een pijnstillend effect op de baby. Pijn – als die tenminste niet abnormaal heftig is – stimuleert het bevallingsproces enorm. Een ideale bevalling is dus een bevalling mét pijn. Als de pijn echter te heftig wordt, werkt de stress contraproductief en dan is pijnstilling een uitkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een dikke plus. Heel duidelijk en klinkt (net als de evolutie theorie van j0ve) erg aannemelijk!

Andere antwoorden (5)

De vagina rekt meer uit hè.. De penis is niks vergeleken met een baby-hoofdje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoelt de vraagstelster dus niet...
Je bedoelt dus waarom t zo nauw is daar beneden, waarom de natuur dat bedacht heeft (want dat zorgt voor de pijn). Misschien survival of the fittest? Dat als n baby de geboorte niet overleeft, het dan wrs niet 'optimaal gemaakt' is.
(ik ken zelf trouwens n hoop kindjes die er met enorm medisch ingrijpen uit zijn gekomen en die functioneren prima)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu wel, maar in de steentijd had zo`n bevalling langer geduurd en was het waarschijnlijk door zuurstof tekort oid niet op de wereld gekomen! Mensen gingen vroeger ook dood door de griep, nu hoef je niet eens meer op bed te blijven als je geen 40 graden koorts hebt.
Nou het houdt de wereldbevolking zeker niet in toom. Het aantal mensen op de wereld neemt alleen nog maar toe. Dus die stelling gaat niet op. Bevallen is voor de meeste vrouwen pijnlijk, maar er zijn ook vrouwen die heel goed de pijn kunnen verdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens gelezen (sorry, zo snel geen bron), dat het komt doordat de mens rechtop is gaan lopen.

Enkele miljoenen jaren geleden kon de mens langzaam steeds meer zijn hand gebruiken om bijvoorbeeld gereedschap mee te hanteren, door rechtop te gaan lopen.
Het bekken moest hiervoor echter iets vervormen, zodat de benen recht naar beneden konden staan.
Het evolutionair voordeel van je handen vrij te hebben, was blijkbaar groter dan dat het nauwe geboortekanaal een nadeel was.

Echter, ik kan me voorstellen dat er zo nu en dan een moeder en/of kind sterft doordat het geboortekanaal zo nauw is dat er iets fout gaat.
Vrouwen met een iets groter geboortekanaal hebben daarom een iets grotere kans om gezond nageslacht op de wereld te zetten, en daarom zullen de geboortekanalen over tienduizenden jaren wellicht iets ruimer zijn geworden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Oh ik lees nu nog een ander verhaal, namelijk dat met het rechtop lopen, en het gebruiken van de handen, ook de herseninhoud natuurlijk enorm is gegroeid.

De buitenste laag (neocortex) is bij mensen vele malen groter dan bij andere diersoorten, en pas laat in de evolutie ontwikkeld.

Deze ontwikkeling is sneller gegaan dan dat het geboortekanaal zich kon aanpassen. Het compromis van moeder natuur zijn de zogenaamde fontanellen.
Openingen tussen de schedeldelen zodat de schedel tijdens het baren een beetje kan worden ingedrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ j0ve: En dat zo even tussen neus en schaamlippen door verzonnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik zei toch, ik heb het gelezen. Dat is een beetje gemeen he TegenXinnig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt logisch plus van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j0ve: Bedoel het zeker niet gemeen Was alleen vergeten om ;-)... er achter te zetten. Verder sta ik volledig achter mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nogmaals: nee, niet verzonnen :)
Al is er tussen neus en schaamlippen een hoop ruimte op het moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat dan wel weer ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord is volgens mij helemaal in lijn met de ideeën binnen de biologie. De herseninhoud van mensen is enorm (relatief). En op rechtop lopen zijn we eigenlijk helemaal niet gebouwd, vandaar ook de vele rugklachten. ik vind dit het beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad logica Dikke plus van mij!
corzijlstra
12 jaar geleden
Ik heb een plus gegeven. Ik vroeg mij ook af, waarom in primitieve volkeren bevallingen probleemloos gebeuren zonder dat er er verloskundigen, dokters en ziekenhuizen aan te pas komen. Misschien is het antwoord van jûve een verklaring hiervoor.
Als we de bijbel moeten geloven,heeft God hiervoor gezorgd dat de vrouw[eva] in dit geval,niet pijnloos zou bevallen omdat ze van de verboden vrucht had gegeten,maar of dat waar is?

Ik denk van niet,maar dat heeft ermee te maken dat ik geen enkel geloof aanhang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel geniaal omdat iemand weet ik hoe lang geleden een appel ging eten, lijden wij nu pijn.......:-( Gemeen hoor.
En opzich volgens de bijbel is Jezus aan het kruis gestorven voor onze zonden (daar zou dan de zonde van Eva ook bij zitten toch?) Waarom is er daarna niet iets logistiek veranderd!
(Ik hang ook geen geloof aan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen idee,ik heb het ook maar gehoord.