Zwanger en moeite met de ontlasting, hoe op te lossen?

Mijn vrouw heeft de laatste tijd moeite om een grote boodschap te doen. Ze zit uren op de pot te persen en te persen, zonder dat er iets uit komt. Bij nader onderzoek viel het me op dat haar aambeien groter zijn geworden. Wat kan ze doen om dit op te lossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.4K

Het beste antwoord

Ai wat lastig he? Bij de supermarkt ( ik heb het zelf bij de AH gekocht) is roosvicee te koop. En roosvicee is er in heel veel soorten. Zo heb je naast de gewone en de ferro, ook de stop voor als je aan de diaree bent en je hebt de lacto voor als je er juist NIET vanaf kunt komen. Werkt prima. Echt een wondermiddel al zeg ik het zelf en het kost niet eens al te veel. En ja je mag het tijdens de zwangerschap gewoon drinken( doen er zoveel waaronder ik zelf) Het werkt prima. Net zo goed eigenlijk als al die doktersmiddeltjes. En het is echt niet vies hoor. De halve zwangerschaps gym club zit er aan vast op dit moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een verrassend antwoord. We gaan dit zeker eens proberen!

Andere antwoorden (4)

Naar de doktor gaan en vragen om een recept voor een zalfje en dan blijven smeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heet ook wel constipatie (een verstopping).

Wat tips van wat ik kon vinden:
• Zorg voor een vezelrijke voeding: volkorenbrood, bruine rijst en deegwaren, peulvruchten, muesli, rauwkost, vers fruit, dadels, noten, vijgen, enz.
• Drink minstens 1,5 liter per dag: water, ongezoet fruitsap, groentesap, bouillon, soep, melk, lichte thee en lichte koffie.
• Karnemelk, geweekte pruimen, vers fruitsap, peperkoek, speculaas, kandijsiroop kunnen laxerend werken. Een glas lauw water op de nuchtere maag kan eveneens helpen.
• Zorg voor voldoende beweging.
• Neem elke dag rustig de tijd om naar het toilet te gaan.
• Gebruik geen laxeermiddelen zonder advies van de arts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Edit: Het bovenstaande is constipatie in het algemeen tegengaan.

Om aambeien te behandelen heb je 4 mogelijkheden:

1.
In eerste instantie kan door aanpassing van het dieet tot vermindering van de klachten worden gekomen. Hierdoor kan de duur van het persen tot enkele seconden beperkt blijven.

2.
Door scleroserende injecties in of rond de aambeien treedt bindweefselvorming op, waardoor deze vaatkluwens in grootte afnemen en gefixeerd worden op de onderlaag. De injecties zijn nagenoeg pijnloos.

3.
Door rubberband ligatie (de zg. Barronse ligaturen) worden kleine elastiekjes rond de basis van de aambei aangebracht. Na enkele dagen sterft dit weefsel vanzelf af. Ook deze methode is nagenoeg pijnloos.

4.
Operatief. Indien de aambeien zeer groot zijn of niet meer teruggeduwd kunnen worden, wordt operatieve behandeling aangeraden. Dit gebeurt doorgaans door de chirurg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste kan ze overleggen met de huisarts of verloskundige. Obstipatie tijdens de zwangerschap komt vaak voor, gek genoeg schijnt dit juist vaak zo te zijn bij vrouwen die voor hun zwangerschap nooit moeite hadden met hun stoelgang.

Heel hard persen is niet goed. Dit werkt eigenlijk averechts (door meer druk in de buik neemt de spanning van de anale kringspier toe, eigenlijk knijp je dan je anus dus dicht) en bovendien veroorzaakt het andere problemen, zoals je zelf al gemerkt hebt - en je vrouw neem ik aan ook. De bekkenbodem heeft het al zwaar genoeg tijdens de zwangerschap en met een bevalling voor de deur, dus deze extra belasting kan ze beter vermijden. Misschien kan de verloskundige haar helpen een betere perstechniek aan te leren, en anders zou de hulp van een bekkenbodemfysiotherapeut ingezet kunnen worden.

Door veel te drinken, voldoende te bewegen en bepaalde voedingsmiddelen te gebruiken die de darmwerking stimuleren (veel vezels, dus gebruik volkorenproducten, zilvervliesrijst, veel fruit en groente, of dingen als activia yoghurt, pruimen, een glas lauw water op de nuchtere maag) kan ze proberen haar ontlasting soepeler te houden. Als dat niet voldoende helpt, zou ze - zoals gezegd - er verstandig aan doen dit probleem eens te bespreken met huisarts of verloskundige. Het is een bekend zwangerschapsprobleem, en ze hoeft zich er absoluut niet voor te schamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een echt "zwangerenprobleem"!
onder invloed van hormonen worden de damen wat "luier".
daar is weinig aan te doen. behalve dan de tips die hierboven al staan qua voeding (vaak helpen producten als activia ook goed).
soms worden er toch wél wat laxerende middelen voorgeschreven, dus overleg even met de huisarts.
de aambeien zijn vaak een gevolg van de constipatie, dus zullen ws ook wat minder worden als de ontlasting wat soepeler wordt. al komt dit ook deels door de evt. druk op de bekkenbodem, waardoor de bloedtoevoer wat minder is.
de rigoureuze maatregelen zoals hierboven genoemd, worden zomaar niet toegepast (en zeker niet tijdens de zwangerschap!)
ook voor een evt. zalfje voor de aambeien eerst even overleg met de huisarts; ze mag niet zomaar alles smeren.