Kan t slikken van antibiotica de afbraak van de hormonen die je nog in je lichaam hebt zitten door het jaren lange gebruik van de pil versnellen?

Omdat ik zwanger wil worden,ben ik gestopt met de pil.(sinds maart) Ik heb m 5 jaar geslikt.Sinds dien ben ik nog maar 2x ongesteld geweest. 1x kunstmatig zeg maar en 1x na mijn mening weer gewoon via de natuurlijke weg. En daarna niet meer.De test was helaas negatief.Via allerlei forums las ik dat de na weeën van het pil gebruik soms nog maanden na kunnen werken. Er zijn zelfs sommige vrouwen die pas na een jaar weer voor het eerst een eisprong krijgen. Terwijl je als je een antibiotica kuur voor geschreven krijgt,ook altijd de waarschuwing mee krijgt dat de pil dan niet meer te vertrouwen is. Klopt dat dan wel? En als ik nou doxycycline ga slikken breekt dat dan de hormonen die ik nog in mijn lichaam heb zitten (vanwege de pil nog) sneller af? Of is dit een wanhopige verzonnen theorie van mezelf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Kimath
12 jaar geleden
Ik zou niet zomaar aan de antibiotica gaan voor zoiets.
Kimath
12 jaar geleden
Want dat is eigenlijk ook troep die van alles in je lichaam van slag brengt (o.a. darmflora)
Het beste is toch gewoon wachten en zo min mogelijk medicatie en dergelijke gebruiken, zodat je lichaam tot rust kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antibiotica verhoogt ECHT de vruchtbaarheid niet ; hij vernietigt alleen SOMS de werking van de pil, zodat die minder betrouwbaar is. Maar alleen op de dagen dat je beiden slikt. Die afbraak-theorie is ECHT een theorietje van jezelf, dat helaas niet opgaat.

Het beste antwoord

Nee, dit nooit doen!

Doxycycline werkt doordat het de eiwitproductie remt en is zelfs schadelijk voor zwangere vrouwen. Probeer nu niet om het zwanger worden te versnellen met een medicijn dat schadelijk is voor zwanger vrouwen.

Het klopt dat je na gebruik van de pil een lange tijd kunt krijgen met een zeer onregelmatige cyclus. Echter zijn de extra hormonen van de pil al binnen een paar dagen je lichaam uit! Iets innemen om dit te versnellen heeft dus geen enkele zin.

Je lichaam moet nu juist zelf hormonen gaan aanmaken om de natuurlijke ovulatie weer op gang te krijgen. Dit proces kan een paar weken of maanden duren. Dit is per vrouw verschillend.

Had je voor gebruik van de pil toevallig ook al last van een onregelmatige cyclus?

Als het langer dan 6 maanden duurt alvorens je een "redelijk" regelmatig schema hebt (verschil van 3 weken per ovulatie mag) dan is het aan te raden om een afspraak te maken bij de huisarts of gynacoloog. Deze zullen dan je medische status evalueren en je een gepast advies geven.

Maar kijk uit en ga nooit zelf voor dokter spelen!

Op de roddelfora lees je nog weleens dat vrouwen die op gewicht zijn, gezond eten (dus geen vegetariërs) en veel sporten vaak sneller in hun normale ovulatie ritme zitten. Maar deze roddels zijn nooit wetenschappelijk bewezen.

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord! Als ik je nog ergens mee kan helpen dan hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je stopt met de pil, kan het een hele poos duren voor je cyclus weer op gang komt. Je hypofyse moet weer op gang komen en de eierstokken weer gaan aansturen, zodat je weer een eisprong krijgt.
bij sommige vrouwen gebeurt dit al in de eerste cyclus na de pil, maar bij de meesten kan het maanden duren.

Je kunt in het begin heel lange cycli hebben van meer dan 7-8 weken en er zijn nog wel langere bekend. Soms lijkt het een menstruatie maar heeft er geen eisprong plaats gevonden. Wat jij dan interpreteert als menstruatie is dan in feite alleen het afstoten van het opgebouwde baarmoederslijmvlies. Wat vaak gezien wordt is dat je cyclus het eerste half jaar na pilgebruik erg onregelmatig is
met meestal lange cycli.
Na een half jaar is het meestal wel genormaliseerd. Maar het is niet uit te sluiten at het ook wel een jaar kan duren!

Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je bijv. 8 weken of nog langer op een menstruatie moet wachten. Als het je te lang gaat duren, kun je een afspraak maken met je huisarts. hij kan je evtl. medicatie geven om een menstruatie op te wekken.

Na stoppen met de pil zwwanger worden kan wel, maar is eerder uitzondering dan regel. Raak dus niet in paniek als je nog niet zwanger bent na 3, 6 of 9 maanden!

Toegevoegd na 6 minuten:
Antibiotica slikken is geen optie. Het zal geen hormonen af gaan breken die van de pil afkomstig zijn. Deze worden met het stoppen van de pil niet meer aangemaakt. Het is niet anders als dat je moet wachten tot je hypofyse weer op gang komt.
12 jaar geleden
Ik snap je gedachte gang, maar ga nu geen troep in je lichaam stoppen.
Hoe je het ook wendt of keert de pil ( hoe handig ook) is echt troep. Het legt eigenlijk je complete lichaam stil. als je stopt met de pil moet je lichaam weer zelf uit gaan vogelen wat de juiste samenstelling is van de hormonen. en daar kan het even mee bezig zijn.
De ene merkt er niets van, de andere zoals jij heeft er veel last van.
Wanneer je antibiotica in je lichaam gaat stoppen zonder enige aanleiding doet het meer schade dan dat het goed doet.
Verzorg je lichaam gewoon goed, ga lekker sporten, hebt lekkere hete sex met je partner en heb geduld.
Tis niet het antwoord wat je hoopt maar geduld is een schone zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedere antibioticum kan veilig worden ingenomen tijdens zwanger worden of de zwangerschap. Er kleven nogal wat nadelen aan het ongeoorloofd slikken van antibiotica. Lees onderstaande link maar eens goed door voordat je aan de antibiotica gaat.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antiiotica kunnen de werking van de pil vernietigen, waardoor deze tijdens een antibioticakuur onbetrouwbaar wordt. Als je niet zwanger wilt worden, dus altijd etra voorbehoedsmiddelen gebruiken (mits je niet te ziek bent om aan sex te denken).

Dat het na jarenlang pilgebruik soms langere tijd duurt voor de cyclus weer helemaal op regel is en de vruchtbaarheid op zich kan laten wachten, komt echter niet door het gebruik van de pil an sich, maar door de leeftijd van de gebruikster.

Iemand van 22 is nu eenmaal twee keer zo snel zwanger als iemand van, pakweg, 36. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is om zwanger te raken. Daar heeft het gebruik van de pil geen enkele invloed op ; die kan alleen ongemerkt de meest vruchtbare jaren voorbij laten gaan.
Als je op je 17e begint met de pil en op je 22 stopt, merk je daar vermoedelijk niks van. Als je tot je 40 doorslikt echter, is het nog maar afwachten of het nog wil lukken op je ouwe dag. Met een dalende lijn daar tussenin.