heeft een foetus bij een kleine tengere vrouw, minder ruimte dan bij een langere grotere vrouw?

is het dan ook zo dat een baby eerder geboren wordt bij een kleinere vrouw of dat een baby minder vruchtwater heeft?

is het ook zo dat de baby dan over het algemeen kleiner zal zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

De baby neemt de ruimte die ze nodig heeft. Een kleine vrouw kan een wat grotere buik hebben die wat meer naar voren komt, omdat er tussen bekkenbodem en onderkant van de ribbenkast nu eenmaal minder ruimte is, maar dat hoeft niet eens altijd het geval te zijn. Je moet er vanuit gaan dat in een normaal, gezond geval er voldoende vruchtwater is, en dat de hoeveelheid niet afhangt van de grootte van de moeder.
Een baby wordt geboren zodra ze klaar is om op de wereld te gaan leven. Dat heeft niets te maken met de grootte van de vrouw, maar alles met de rijpheid van de baby en het moment waarop het voor haar buiten de moeder beter leven is dan binnen in de moeder. Dat hangt samen met onder meer de hoeveelheid voeding die de placenta geeft, de conditie van de moeder en nog veel meer waar we geen idee van hebben.
De grootte van de baby is deels genetisch bepaald, en verder afhankelijk van onder meer het moment van geboorte, de conditie van de moeder tijdens de zwangerschap en wederom heel veel wat we niet weten.
Kortom, de natuur gaat zijn eigen gang, is wel te beinvloeden, maar de invloed van de mens moet je niet overschatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat hoeft helemaal niet, het heeft niets met elkaar te maken. Een vrouw kan ook tijdens verschillende zwangerschappen baby's hebben met heel verschillend gewicht. Zo was mijn eerste 2210 g, de tweede 3570 g en de derde 4210 g, terwijl mijn gewicht ongeveer hetzelfde was.
Een vriendin van me is erg lang en heel dun, en had 4 kinderen van "normaal" formaat. Ik ken ook een heel kleine vrouw, die een knoepert van een baby kreeg. (dat je je afvraagt: hoe heeft dat ooit gepast???)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De groote van je kind is erfelijk bepaald, ben je zelf niet groot, verwacht dan ook niet dat je een grote baby krijg.
Een foetus heeft iets minder ruimte bij een kleine tengere vrouw waardoor een kleine tengere vrouw sneller een "vol gevoel"heeft, sneller misselijk is en of maagzuur heeft.