Hoe wordt het tijdstip van een geboorte vastgesteld?

Ikzelf ben ruim 50 jaar geleden exact om middernacht geboren en mijn moeder mocht toen van de huisarts, die bij de bevalling was, aangeven of ik op de 24 of de 25ste geboren ben. Ik heb geen kinderen, maar ik vraag me wel af wie/ wat hoe het exacte tijdstip van de geboorte bepaalt? Is dat bijvoorbeeld het moment dat de baby uit de moeder gekomen is of het moment dat de navelstreng doorgeknipt wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

De verloskundige kijkt op het moment dat het kind op de buik ligt op haar horloge. Maar het kan ook heus wel eens een half minuutje later zijn hoor. Het ligt er ook een beetje aan hoe rustig de bevalling verloopt. Bij ons werd direct na de geboorte door de verloskundige de tijd genoemd, en de kraamverzorgster schreef het op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het geboortetijdstip wordt bepaald door het moment waarop het kindje de moeder verlaat, dus daadwerkelijk uit de moeder "floept". Bij de geboorte van mijn drie kinderen werd steeds het horloge van de verloskundige gehanteerd om het tijdstip vast te stellen. Mijn kinderen zijn thuis geboren. Ik neem aan dat verloskundigen hun horloge zo stipt mogelijk laten lopen. Het laatste is een aanname, omdat het een "belangrijke taak" is om het tijdstip van de geboorte zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel dus niet dat de verloskundige met haar horloge klaar staat op het moment dat het kind eruit komt, want dan heeft ze wel iets anders te doen. :) Ze kijkt op haar horloge nadat het kindje op een veilige plek bij mama ligt, op moeders buik of vergelijkbaar.