Het menselijk lichaam stoot gewoonlijk altijd vreemde stoffen af. Hoe kan het dat een embryo zich toch weet in te nestelen in de baarmoeder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Om het immuunsysteem van de moeder om de tuin te leiden heeft het embryo een afleidingsmanoeuvre in huis aldus de onderzoekers. Het eiwit ‘PP13 wordt precies tussen twee moederlijke bloedvaten uitgescheiden.
De afweercellen van de moeder verplaat vanuit de bloedvaten van de moeder naar de plek waar de PP13-concentratie hoog is, en veroorzaken daar een kleine ontsteking waardoor een minuscuul gebiedje in de placenta afsterft’, leggen de onderzoekers uit. ‘Op het moment dat de immuuncellen van de moeder zijn weggelokt, wordt er door bepaalde embryonale
cellen toch contact gemaakt met de bloedvaten van de moeder zonder daarbij last te hebben van een
sterke afweerreactie.

Naar bionieuws 15 oktober 2011
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De eicel is lichaamseigen en de spermacel heeft zich daar in gewurmd en is dus omgeven door de eigen eicel. Dus kent de baarmoeder het niet als vreemd materiaal.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cellen van het embryo zijn niet eigen cellen. Genetisch zijn ze behoorlijk anders van de moederlijke cellen door het vaderlijk genetisch materiaal (50% eigen en 50% vreemd).