het is moeilijk om daar een antwoord op te geven, omdat dat voor iedereen anders kan zijn.
het belangrijkste is denk ik wel dat je jezelf de tijd en ruimte moet/ mag geven om te rouwen.
je toekomstplaatje is in één keer ingestort en dat is niet niks!
wat mij destijds goed heeft geholpen is om er veel met anderen over te praten( verbazend hoeveel vrouwen dit ook hebben meegemaakt!) en om een dagboekje bij te gaan houden en lekker van me af te schrijven.
ik heb ook een doosje bewaard met de zwangerschapstest, felicitatiekaarten, enz., zodat ik he idee vast heb kunnen houden dat dit kindje erg gewenst was.
je bent nu je kindje kwijt, maar ws is de kinderwens niet weg.
als de tijd er weer rijp voor is, kan een nieuwe zwangerschap ook weer veel goed maken, maar daar heb je op dit moment natuurlijk niks aan.
veel sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
natuurlijk mag/ moet je de tijd nemen om te rouwen, maar heb je het idee dat je er niet "uit"komt, vraag dan proffesionele hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is een erg handige site. http://www.deverdwaaldeooievaar.be/jezelf/201/miskraam-verwerken/
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door er over te praten met mensen met wie je heel close bent, bijvoorbeeld je man of ouders. Dit lijkt me heel moeilijk te verwerken.. maar je komt er wel weer overheen, maak je daar geen zorgen over. Desnoods kun je met een vertrouwenspersoon praten als je er met je naaste niet graag over praat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je gevoelens te accepteren/aanvaarden en door te relativeren (verstandelijke benadering).

Accepteren/aanvaarden èn doorvoelen, dat je verdriet hebt (en misschien ook teleurstelling), dat je in een rouwproces zit en daar de tijd voor te nemen. Die dingen te doen, die je nodig hebt.

Relativeren: bij een miskraam verlies je geen baby, maar een foetus (de benaming ligt aan de leeftijd) die het leven buiten de baarmoeder niet aan zou kunnen. Dit is een natuurlijk proces en overkomt een enorme hoeveelheid vrouwen.

Dat laatste klinkt misschien heel hard, maar is niet zo bedoeld. Relativeren (verstandelijk ermee omgaan), helpt óók, samen met het toelaten van je gevoelens.
Het verwerkingsproces is een totaal, een samenwerken van gevoel en verstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor je gevoel verlies je toch ECHT een baby!!!!
Ook al is het nog niet levensvatbaar buiten de baarmoeder.
Wat wel helpt in het kader van relativeren is weten dat je lichaam de vrucht niet voor niets afstoot.
De natuur heeft dit heel mooi bedacht en het voorkomt eigenlijk dat je een ongezond kind op de wereld zet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies: voor je gevoel! En die gevoelens moet je ook toestaan, doorleven en accepteren.
Wat jij omschrijft bij relativeren is hetzelfde als wat ik schreef: het is de natuur. De baby is niet in staat buiten de baarmoeder te overleven; en als foetus niet in de baarmoeder.
De combinatie van zowel voelen als relativeren heeft mij enorm geholpen.
Dank je Muffin05, voor je reactie.