Wat kan ik doen tegen bekkenklachten tijdens de zwangerschap?

Ik ben zwanger en heb enorme last van mijn bekken. Ik wilde naar een fysio gaan, maar deze wordt niet vergoed en zodoende kan ik dat niet betalen. Zijn er algemene oefeningen die ik kan doen, waar moet ik op letten bij zitten, opstaan, lopen, wachten, etc?

Toegevoegd na 1 minuut:
(ik ben momenteel 21 weken zwanger)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je, een klein meisje (ong. 1 jaar) had dat ook. Oké, dat is heel wat anders maar toch! Zij moest een speciaal broekje aan met een strakke band. Kun je misschien naar informeren? Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rooss dat is iets heel anders en heeft met de vorming van de heupjes te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neemt niet weg dat een bekkenband soms verlichting kan geven, ook voor zwangere vrouwen.

Het beste antwoord

Mss helpt het boek: Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap van Cecile Rost je helpen (twee puntjes op de o trouwens - umlaut). Is mss voordelig 2e hands te koop via boekwinkeltjes.nl
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inmiddels heb ik het boek gekocht. Er staan veel waardevolle tips in. Bedankt voor het advies.

Andere antwoorden (3)

Je kan zelf allerlei oefeningen doen:
http://www.youtube.com/watch?v=8dGZg3EYho0
http://www.umcg.nl/SiteCollectionDocuments/Zorg/ZOB/O/oefening_houdingsadvies.pdf

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De volgende oefeningen moest ik zelf van mijn fysio doen toen ik bekkenklachten had tijdens mijn zwangerschap:

-Je voeten op gelijke breedte plaatsen met je heupen en dan langzaam van links naar rechts leunen (stabiliseren)
-'De Brug': op je rug liggen en dan je billen omhoog, dus steunen op ellebogen en voeten
-'De Vlinder': op je rug liggen, voeten tegen elkaar plaatsen (dus met je knieen naar buiten) en iemand anders rustig afwisselend je knieen naar elkaar toe laten bewegen en naar beneden duwen (op het bed of de mat)
-Je bilspieren aanspannen en weer loslaten, een aantal keer achter elkaar

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel en dat u er iets aan heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt tegen bekkenklachten niet veel doen behalve de spieren trainen zoals in andere antwoorden beschreven wordt. Het bekken verweekt in de zwangerschap om een (vaginale) bevalling mogelijk te maken, soms voel je daar niet zo veel van en sommige vrouwen hebben daar al heel vroeg en/of heel veel last van. De piin kan laag in de rug zitten, in je schaambot of in je kruis, het kan ook uitstralen naar een been. Het verloop is moeilijk te voorspellen, kan stabiliseren, kan verergeren of zelfs minder worden bijvoorbeeld als het hoofdje indaalt. Het kan er dus bij horen maar de oefeningen kunnen verlichting geven. Ook een bekkenband kan helpen maar die ondersteunt dan ook weer de spieren die daardoor minder hoeven te werken en dus verslappen. Advies is de band alleen te dragen als je bijvoorbeeld op pad gaat. Succes ermee en verder een voorspoedige zwangerschap toegewenst!