11 maanden kindje 4 cm

Nu wil ik ook nog het volgende weten, ben 11 maanden zwanger, lees overla dat het kindje dan een 6 cm moet zijn. Mijn kindje is pas 4 cm... Door mijn situatie kan ik helaas het roken niet goed laten. Kan t daarmee te maken hebben. Volgens verloskundige loopt alles op schema???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (10)

Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat je geen 11 maanden maar 11 WEKEN zwanger bent :-) In dat geval is 4cm prima en loop je inderdaad goed op schema. Gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je 11 weken.
De gemiddelde grootte van een kindje van die leeftijd is inderdaad 6 cm. Maar als het kleiner is en de verloskundige zegt dat alles goed is hoef je je geen zorgen te maken. Door het roken kan het zijn dat je kindje ietsje minder hard groeit. Ik keur roken tijdens de zwangerschap niet goed, maar mijn moeder heeft (toen ze zwanger was van mij 36 jaar geleden) gedurende de hele zwangerschap doorgerookt. Ik woog 7 pond en was 51 cm. Wat een gemiddeld geboortegewicht en lengte is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te beginnen,zul je wel 11 weken bedoelen,als je 11 mnd. zwanger bent moet je rekenen op een kind met een slurfje!
Ik heb het een ervaringdeskundige gevraagd,die zei dat je redelijk op schema ligt! Dus niks mis mee. Waar wel wat mis mee is ,is dat roken! Ook al ben je erg getresst houd er mee op! Je wilt toch het beste voor jouw babytje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Punt voor het rook-advies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Mag ik U hartelijk danken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''als je 11 mnd. zwanger bent moet je rekenen op een kind met een slurfje'' LOL
Ik denk dat je 11 weken bedoeld....als de verloskundige zegt dat alles op schema loopt dan kun je daar op vertrouwen. Die 6 cm wat jij leest is natuurlijk ook maar een richtlijn. Sommige zijn wat groter, andere kleiner. Maak je daar niet druk om. Roken is niet goed tijdens de zwangerschap. Het kindje kan daar een groeiachterstand van krijgen. Het krijgt van alles wat jij rookt ook een deel binnen....verder zag ik bij een andere vraag van jou wat je situatie is op dit moment. Kan me heel goed voorstellen dat je nu niet kan stoppen. Probeer zo weinig mogelijk te roken....als het roken voor jou een manier is om de stress een beetje onder controle te houden dan is daar ook wel wat voor te zeggen. Stress is ook heel slecht voor het ongeboren kind. Wens je heel veel sterkte toe!! Pas op jezelf en op je ongeboren kindje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezien je situatie (geschetst in je andere vraag), is je familiestart al moeilijk genoeg. Door het roken maak je het niet eenvoudiger voor je kindje! Een van de effecten van roken tijdens de zwangerschap is, dat je kind kleiner blijft en evt. te vroeg geboren wordt. Dat kan natuurlijk ook zonder roken gebeuren, maar waarom zou je dit extra risico aangaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het roken helaas niet kunnen laten is natuurlijk onzin ; dat is de keuze die je zelf maakt. Ik heb indertijd ook de keuze gemaakt om te blijven roken (zij het met mate), evenals mijn zuster. Mijn kinderen wogen respectievelijk 2 en 3 pond (door andere, aangeboren oorzaken) en die van haar respectievelijk 9, 8,5 en 9,5 pond (!!!!). Je kunt pech hebben, je kunt geluk hebben. In hoeverre roken daarop van invloed is, durf ik niet eens te zeggen; neem het zekere maar liever voor het onzekere.

Hoewel de ontwikkeling van het embryo in de eerste 3 maanden in een redelijk voorspelbaar tempo verloopt, staat de exacte datum van de bevruchting en ook de innesteling natuurlijk niet helemaal vast, en kunnen er onderlinge kleine verschillen optreden. Ook is het meten niet altijd even nauwkeurig. Wanneer volgens de verloskundige de ontwikkeling normaal verloopt, zou ik me daarover voorlopig nog geen zorgen maken.

Maar ik zeg niet : steek er nog eentje op. Dat weet je zelf ook wel. Het meest schadelijk is roken overigens in de laatste drie maanden van de zwangerschap, wanneer het kindje zo groot is dat het echt alle zuurstof nodig heeft die jij kunt bieden. In deze fase is het voornamelijk de ontwikkeling van embryo tot foetus met allerlei cruciale stappen die je zou kunnen verstoren. Ik zou dus ook alle andere mogelijke vervuilende of verstorende en gevaarlijke omgevingen en activiteiten voorlopig op een laag pitje zetten. Autorijden enzo. Of kamers schilderen. Maar doe er niet te krampachtig over : een gestresste moeder is zo ongeveer het slechts denkbare voor een zich ontwikkelende baby. Hoe ontspannener en gelukkiger jij bent, hoe beter.

Toegevoegd na 2 minuten:
(En ik mag dat natuurlijk niet hardop zeggen op een openbaar forum, maar toen ik van mijn oudste in het ziekenhuis lag en mijn bloeddruk de eerste dag van pure stress opliep naar 220 over 140, ben ik hoogstpersoonlijk door het verplegend personeel naar de rookkamer gereden om hem met twee, drie sjaggies per dag tot een acceptabel niveau te laten zakken. De stress was op dat moment beduidend minder gewenst.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat roken niet goed voor jou is hoeft niemand je te vertellen. Dat weet je zelf ook wel. Als de verloskundige jou verteld dat alles goed is, neem dit dan aan en geniet van je zwangerschap. Probeer in iedergeval dan het roken zoveel mogenlijk te beperken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve Brabant. Ik wil je niet bang maken maar bij mijn eerste kindje was ik net als jij.

Wanneer je rookt dan kun je nòg zulke beste voornemens hebben wanneer je zwanger bent, maar wanneer het eenmaal zover is dan hoor je niets liever als verhalen van andere moeders die ook gerookt hebben en waarbij alles goed ging. "Die rookte ook wel en kreeg gewoon een zesponder", of "Die heeft ook wel gerookt en kreeg zelfs een àchtponder." Dat soort dingen.

Zo verging het mij ook tot ik in de 24e week ineens bloedingen kreeg en weeenactiviteit. Gelukkig (tòen, want ik wist nog niet wat er verder kwam) hebben ze dit met bedrust en medicatie onder controle gekregen, maar ik ben daarvan zo geweldig geschrokken dat ik terstond ben gestopt met roken.

Helaas is mijn kindje alsnog in de achtste maand van mijn zwangerschap doodgeboren als gevolg van een acute placentaloslating.

Omdat dit kwam als een donderslag bij heldere hemel hebben wij dit laten uitzoeken bij een academisch ziekenhuis en daar bleek dat ik het HELLP syndroom had gehad (ik ben toen ook bevallen op intensive care en heb daar nog 5 dagen gelegen).

Maar wat was ik tòen blij dat ik na die 24 weken gestopt was met roken, want al zeiden ze dat dit er niets mee te maken had, ik had toch het gevoel van: Gelukkig! Dan kan ik mij dààr in ieder geval zelf geen verwijten meer over maken.

Ik ben helaas wel weer begonnen met roken maar bij mijn tweede zwangerschap ben ik terstond gestopt toen ik 1 dag overtijd was, en bij mijn derde zwangerschap zelfs een paar maanden van tevoren omdat wij plannen hadden voor een derde kindje. En ik heb er verder helemaal geen moeite mee gehad.

Wat wil ik hier nu mee zeggen? Het kan best allemaal goed gaan wanneer je gewoon door blijft roken in de zwangerschap. Maar als je wèl stopt, en er gaat onverhoopt toch wat mis, dan is het ook heel veel waard als je jezelf daar niet altijd schuldig over hoeft te blijven voelen, en nooit hoeft te denken: "Wat als..."

Ik ben nog steeds een roker helaas, maar ik ben er altijd wel trots op dat ik kan zeggen dat ik -met uitzondering van mijn eerste kindje in de eerste weken- verder in al mijn zwangerschappen niet gerookt hebt. En dat is best een fijn gevoel :-)))

Sorry, maar ik kan het echt niet laten om je dit toch even te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat knap dat je dit verhaal verteld, Hen3ette.
Erg treurig dat je je eerste kindje verloren bent.
+1 van mij.
begin me lichtelijk te schamen als brabander zijnde: zit ik met mijn vraag over vooroordelen brabant te verdedigen dat het geen domme mensen zijn en dan lees ik: 11 maanden zwanger! en niet willen/kunnen stoppen met roken tijdens de zwangerschap?? JUIST in de eerste weken is het zo belangrijk om niks te roken omdat alles nog het meeste moet ontwikkelen aan het lijfje. ik hoop echt dat je niet meer dan 6 sigaretten op een dag rookt, want je baby kan hier zwaar de dupe van zijn en longklachten krijgen, en een groeiachterstand tijdens de zwangerschap... echt heel jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoihoi,

Ik neem maar aan 11weken zwanger..... ;-). maar goed ik ben ervan overtuigd dat kindjes te klein kunnen zijn ivm ouders die doorroken, dat komt omdat ik het in mijn eigen kennisen kring heb mee gemaakt. de moeder bleef ook gewoon doorroken, toen het kindje werd geboren ( met 41 weken ) was het zo klein dat het zelfs 3 weken in de coffeuse heeft gelegen, het kindje heeft ook een stoma en een achterstand, ze is afgelopen Mei 2 jaar geworden en begint nu pas aan de hand te lopen. Tegen de ouders is er gezegd dat dit alles wel een gevolg kan hebben, omdat de moeder heeft doorgerookt. ( maar bewijzen zijn er natuurlijk nooit ).

Ik zou zeggen gewoon stoppen, alleen al het idee van je kind gezond terwereld brengen moet toch voldoende zijn.

Hoop dat je er wat aan heb.

Grt