Is de pil nog veilig

Ik ben gister de pil vergeten. Als ik hem vandaag weer gewoon ga slikken is hij dan nog veilig? En moet ik er vandaag dan 1 of 2 slikken. Alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je de pil één keer vergeet, neem die pil dan alsnog in. Neem de volgende pil op het normale tijdstip en maak de strip af. Zolang je de vergeten pil inneemt binnen twaalf uur na het vaste tijdstip voor slikken van de volgende pil, ben je tegen zwangerschap beschermd. Aanvullende maatregelen zoals de morning-afterpil of een condoom zijn dan niet nodig. Ook als je twee pillen hebt vergeten, hoeft dit niet erg te zijn als je het op tijd merkt: Zolang je beide pillen alsnog inneemt binnen twaalf uur na vaste het tijdstip waarop je de tweede pil had moeten slikken, ben je tegen zwangerschap beschermd. Als je twee pillen hebt vergeten en dit te laat merkt, namelijk meer dan twaalf uur nadat je de tweede pil had moeten nemen, dan is de werking niet betrouwbaar. Wat je dan moet doen hangt af van de week waarin je de pillen hebt vergeten. Als je twee of drie pillen vergeten in de derde week van de pilstrip: Dan heb je twee mogelijkheden: Neem de laatst vergeten pil alsnog in. Maak de strip af. Sla de stopweek over en ga direct door met de nieuwe strip (doorslikken). Een andere mogelijkheid is een vervroegde stopweek in te lassen. De dag waarop je de eerste pil vergeten bent telt dan als eerste dag van de stopweek. Op dag 8 begin je met je nieuwe pilstrip. Kies een van deze mogelijkheden. Een aanvullend voorbehoedmiddel is dan niet nodig.

Misschien kun je maar beter voor de zekerheid de morning afterpil nemen!!

De richtlijnen wat betreft het vergeten van de pil zijn aangepast. Zie bron. Bij het vergeten van 1 pil ongeacht de week wordt het nu als veilig beschouwd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100