Is de pil nog veilig

Ik ben gister de pil vergeten. Als ik hem vandaag weer gewoon ga slikken is hij dan nog veilig? En moet ik er vandaag dan 1 of 2 slikken. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je de pil gisterAVOND vergeten bent, en er zijn nog geen 36 uur verstreken na je vorige pil, kun je hem alsnog innemen en gewoon verder in je normale ritme doorslikken. Er is dan niks aan de hand.

Is er MEER dan 36 uur verstreken sinds je laatste pil, dan is de rest van de strip NIET meer veilig, en zul je tot EN MET je volgende stopweek een ander voorbehoedsmiddel (meestal condooms) ernaast moeten gebruiken.

Twee pillen slikken heeft een enkele zin. Je bent pas weer veilig vanaf de eerste pil uit de VOLGENDE strip na je stopweek ; net als toen je voor het eerst begon met de pil.

Als je de bijsluiter had gelezen - wat bij ALLE medicijnen, DUS ook de pil belangrijk is- had je dit gewoon geweten, vanmorgen bij het opstaan die pil genomen en was er nu geen vuiltje aan de lucht geweest. Nu zit je een poosje met een onbetrouwbare pil en moet je dus maatregelen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NEE, als je hem gisteren (dus gisterochtend) vergeten bent, is de laatste pil van eergisteren dus 48 uur geleden. Die had je dus uiterlijk gisteravond nog kunnen innemen om veiligheid te garanderen. (24 uur verstreken = geen pil vergeten ; dat is een normale dag). Je kunt nu gewoon verder met elke ochtend één pil, maar tot je volgende strip is het NIET 100 % veilig. Condooms gebruiken dus !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben we mekaar net gekruisd ;-)
Maar inderdaad, goed begrepen, je bent nu niet meer veilig. Ik zou althans het risico niet willen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed advies Marleen +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar is iemand het er niet mee eens ; wellicht omdat ze zelf een pil vergeten is en toch niet zwanger geworden. Dat is dan gewoon geluk geweest, mutsje.
De bijsluiter zal je niet anders vertellen.
(Of zal het iemand zijn die het niet leuk vind dat ik adviseer de bijsluiter te lezen ?)
amigo
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Over het algemeen wel ( zitten genoeg hormonen in) Maar hangt er ook vanaf in welke week het gebeurt.
En zodra je merkt dat je hem vergeet, meteen in nemen.
En je weet bij twijfel altijd een condoom gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dan zou je een stopweek in kunnen lassen. als het minder is dan 24 uur kan je doorslikken.
Maar gewoon voor de zekerheid een condoom gebruiken als je sex hebt.
Better safe, than sorry! Ik zelf heb altijd door geslikt, anders zit je met een over gebleven pillen, ben je uit je ritme ( niet ongesteld in het weekend) etc
nooit problemen mee gehad.
Maar dat is natuurlijk voor jou geen garantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meteen een stopweek ingelasten kan riskant zijn ; beter kun je de strip afmaken. De kans is wel HEEL klein dat je in die stopweek alsnog een eisprong krijgt en vlak daarna zwanger wordt, maar persoonlijk zou ik het risico niet nemen, en hooguit in de allerlaatste week. In de eerste of tweede week is het nog riskanter.
Als je de pil één keer vergeet, neem die pil dan alsnog in. Neem de volgende pil op het normale tijdstip en maak de strip af. Zolang je de vergeten pil inneemt binnen twaalf uur na het vaste tijdstip voor slikken van de volgende pil, ben je tegen zwangerschap beschermd. Aanvullende maatregelen zoals de morning-afterpil of een condoom zijn dan niet nodig.

Ook als je twee pillen hebt vergeten, hoeft dit niet erg te zijn als je het op tijd merkt: Zolang je beide pillen alsnog inneemt binnen twaalf uur na vaste het tijdstip waarop je de tweede pil had moeten slikken, ben je tegen zwangerschap beschermd. Als je twee pillen hebt vergeten en dit te laat merkt, namelijk meer dan twaalf uur nadat je de tweede pil had moeten nemen, dan is de werking niet betrouwbaar. Wat je dan moet doen hangt af van de week waarin je de pillen hebt vergeten.

Als je twee of drie pillen vergeten in de derde week van de pilstrip: Dan heb je twee mogelijkheden:

Neem de laatst vergeten pil alsnog in. Maak de strip af. Sla de stopweek over en ga direct door met de nieuwe strip (doorslikken).

Een andere mogelijkheid is een vervroegde stopweek in te lassen. De dag waarop je de eerste pil vergeten bent telt dan als eerste dag van de stopweek. Op dag 8 begin je met je nieuwe pilstrip. Kies een van deze mogelijkheden. Een aanvullend voorbehoedmiddel is dan niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je maar beter voor de zekerheid de morning afterpil nemen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De richtlijnen wat betreft het vergeten van de pil zijn aangepast.
Zie bron. Bij het vergeten van 1 pil ongeacht de week wordt het nu als veilig beschouwd.