Kan het bij zwangerschapssuiker kwaad als je waarden hebt onder de vier?

Bij mij is zwangerschapsdiabetes geconstateerd nav 1 testje. Ik ben nu al een paar weken m'n bloedwaarden bij aan het houden en heb er welgeteld 3 x boven gezeten, rond de 7,2. Ik heb dus het idee dat het allemaal erg meevalt. Nu zei de diabetesverpleegkundige dat m'n waarden niet hoger mogen zijn dan 6,8. Onder de vier maakt niet zo veel uit bij zwangerschapsdiabetes, zolang je geen insuline spuit. Pas dan zou ik daar ook op moeten letten. De internist heeft me nu gezegd dat ze toch liever ook geen waarden onder de 4 wil zien. Ik kan er niet echt iets aan doen. Ik eet en drink gezond en om de twee uur, dus volgens de diëtiste gaat het goed zo. Ik word een beetje moe van de verschillende versa Uri en die de specialisten van me hebben. Ik ben nu overigens 35 weken zwanger.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde de verschillende verwachtingen die de specialisten van me hebben. Ik heb overigens regelmatig waarden tussen de 3,6 en 3,9.

Antwoorden (2)

Niet alleen bij zwangerschapssuiker ; bij ELKE vorm van suiker zijn waarden onder de vier echt ongewenst. Dan loop je namelijk een gigantisch risico op een hypo (eigenlijk HEB je er dan al één) en dat is niet best ; niet voor jezelf en niet voor je kindje.

Als je geen insuline spuit zal het echter inderdaad zo'n vaart niet lopen (je zult niet snel onder de 2 komen bijvoorbeeld) maar het is wel verstandig voor dat doel altijd wat te eten bij je te hebben ; een pakje sap of een chocoladereep, of druivensuiker.

Maar als je vrijwel NOOIT boven de 6,8 zit, en zo snel onder de vier, kun je wellicht beter nog eens bij de gynaecoloog vragen om een glucoseintolerantietest, want één testje zegt helemaal NIET of je suiker hebt of niet ; je kunt wel net een keertje een gebakje of broodje jam gehad hebben. Voor suikerziekte moet je nuchtere waarde echt behoorlijk hoog zijn. Niet één keertje rond de 7.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het begint smorgens al. De enige manier om dat te voorkomen is dan wrs om de twee uur wakker worden om iets te eten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je NUCHTERE suiker onder de vier is, (zonder medicijnen) heb je gewoon geen suiker, klaar.
Eerst maar eens HEEL goed laten testen.
waardes tussen de 4 en 8 mmol worden over t algemeen als goed beschouwd. Onder de 4 zal je niet snel komen als je geen medicatie slikt of insuline spuit. Wel kan je meer water gaan drinken omdat glucose via de urine wordt afgevoerd en je bloedsuiker daarmee ook iets zal dalen.
De hormonen die ervoor zorgen dat de baring kan plaatsvinden in de laatste fase van de zwangerschap kunnen ook voor een lichte stijging van de bloedsuiker zorgen (aldus mijn internist).

Je bent nu ook een stuk ronder en zwaarder (waarschijnlijk) als je was, dan heb je ook meer insuline nodig. (daarom kunnen veel mensen met type 2 diabetes stoppen met hun medicatie als ze flink zijn afgevallen) Voor iedere kilo lichaamsgewicht heb je insuline nodig.