Dat is nog best behoorlijk hoor.

De navelstreng is ruim 60 cm lang en 1 cm dik.
Zij bevat twee slagaderen, die het bloed van de foetus richting de placenta vervoeren, en een ader die het bloed in de omgekeerde richting vervoert.
Door haar bijzondere structuur en lengte stelt de navelstreng de foetus in staat zich vrij te bewegen in het vruchtwater, zonder dat dit de voeding in gevaar brengt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De lente van een navelstreng varieert van geen navelstreng (dat is een afwijking die Achordia word genoemd) tot 300 cm.
Gemiddeld is een navelstreng zo'n 55 cm. met een diameter van 1 a 2 cm. Ongeveer 5% van de navelstrengen zijn korter dan 35 centimeter en nog eens 5% is langer dan 80 cm.
De oorzaak van deze verschillen in lengte zijn onbekend, maar er word vermoed dat deze lengte in verband staat met de beweeglijkheid van de foetus.
Een te korte navelstreng kan complicaties geven bij de geboorte.
Het is niet mogelijk om voorafgaand aan de geboorte de lente van de navelstreng vast te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat van die complicaties bij de geboorte klopt. Ik lag in een stuit en mijn navelstreng was erg kort, en de arts had dat niet helemaal in de smiezen. Ik schijn dus, nauwelijks geboren, meteen maar te zijn gaan bungeejumpen, omdat ik uit zijn handen schoot. Iedereen er omheen greep een ledemaat, en zo kwam alles toch nog goed :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt helemaal. +
ik heb in mijn werk al heel wat verschillende navelstrengen gezien; hele lange (soms met een knoop erin!) en hele korte (zo kort dat het kindje niet eens op de buik van moeder kan liggen voor het afnavelen). hele dikke, blauwe, gedraaide en hele dunne, wittigge, zonder draaien erin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oeps: wittige
De navelstreng maakt deel uit van de foetale bloedsomloop. De navelstreng ontwikkelt zich vanuit de dooier zak en de allantois (een van de embryovliezen). Bij mensen is de navelstreng bij een volgroeide baby meestal ongeveer 50 cm lang en ongeveer 2 cm in diameter. De navelstreng bevat twee slagaders, die bloed vanaf het hart van de baby vervoeren naar de placenta. Dit bloed is zuurstofarm. Daarnaast bevat de navelstreng één ader. Deze bloedvaten zijn omgeven door een gelei, die gelei van Wharton genoemd wordt.