Als je borstvoeding geeft, en je eet bijv. pizza, krijgt de baby dan ook meer calorieen binnen?

Mijn dochter is pas bevallen en weet dat wat zij eet/drinkt invloed heeft op de baby, bijv. veel koffie, alcohol etc. Nu vraagt ze zich af in hoeverrre als zij bijv. veel vet eet of dat invloed heeft op de samenstelling van de moedermelk?
Wat een mens zich al niet kan afvragen hë? Trouwens, ik vind jullie site GEWELDIG!!!

groetjes,
Joke

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Moedermelk is mooi spul. Altijd beschikbaar, altijd op temperatuur en altijd goed van samenstelling. (uitzonderingen daargelaten is moedermelk gewoon het allerbeste voor een baby)
Het lichaam van de moeder maakt melk van alle voedingsmiddelen die binnen komen, in de verhouding die op dat moment nodig is. De moeder van een kind van drie maanden heeft andere melk dan de moeder van een pasgeborene.
Wat je vraag betreft: nee, wat je eet zorgt niet voor vettere of magerdere moedermelk. Wel kunnen sommige voedingsmiddelen de smaak van de melk veranderen. Denk aan ui, knoflook, sambal en dat soort dingen.
Maar als de moeder in de zwangerschap die dingen allemaal at, dan is de baby er aan gewend en zorgt het niet voor probemen.
Kort en goed: wie zelf voedt moet voldoende eten, gevarieerd en zo veel mogelijk vers. Net als anders dus! En geen schuldgevoel krijgen over een keer een patatje oorlog, een big mac of een diepvriespizza.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee hoor, als je mochi eet, dan krijg je wel meer voedingsstoffen in je moedermelk, maar bij pizza kan ik het niet bevestigen... Bij mochi is dat wel zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mochi wordt in Japan ook gebruikt als medicinaal voedsel bij ziekte of zwakheid, het is gemakkelijk verteerbaar. Je kunt het in natuurwinkels kopen, maar even zo goed kun je het zelf maken door rijst langdurig te koken en daarna langdurig te stampen. Over het algemeen wordt Mochi, bij medicinaal gebruik, niet gecombineerd met groenten of kruiden, maar als pap gegeten. De energetische werking is gericht op het herstellen van zwakte, anemie en het verbeteren van de kwaliteit van moedermelk. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mochi Betreft dus de kwaliteit , dat heeft met meer (kwantiteit) voedingsstoffen niks te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwah, het gehalte voedingsstoffen per liter zou ik onder kwaliteit scharen, het aantal liters onder kwantiteit. Wat denk je dan dat er bedoeld wordt met de kwaliteit van moedermelk, als het niet gaat om voedingsstoffen?
Natuurlijk moet een moeder die borstvoeding geeft zelf gezond leven, maar af en toe pizza eten heeft totaal geen invloed op de hoeveelheid calorieën in de borstvoeding. Het lichaam is geniaal en past de voeding helemaal aan aan de behoeftes van het kind.
Maar ik raad je aan om vragen over borstvoeding aan deskundigen te vragen. Vereniging borstvoeding natuurlijk is een organisatie die je antwoord kan geven op alle soorten vragen over borstvoeding. Ook bij vragen als het b.v. niet goed lukt met borstvoeding of over afbouwen van voeding enz. Gefeliciteerd met je kleinkind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor dat valt wel wat mee.
je moet alleen wel opletten of er niet teveel kruiden inzitten of bepaalde groenten.
van somige dingen kan een baby namelijk kramp krijgen.
14 jaar geleden
Nee de samenstelling van de borstvoeding veranderd niet. Alleen scherpe kruiden druiven, medicijnen en alcohol en ook de scherpe groenten die op de pizza voorkomen kunnen prikkels bij de baby geven. Voornamelijk darm krampen.
Medicijnen en alcohol geven andere problemen.
Enige soberheid in eten is wel aan te raden.