je buik wordt dik doordat je kindje groeit , automatisch groeien je borsten mee ivm borstvoeding.

Je kan vocht gaan vasthouden en dan kan je hele dikke enkels kan krijgen , dan moet je even je benen omhoog leggen .

Toegevoegd na 1 minuut:
je vingers kunnen ook dikker worden , daar kan je niks aan doen en je polsen evt ook ,maar na de bevalling (paar dagen / weken erna) trekt alles weer in vorm behalve je buik , daar moet je wel iets voor werken , maar eerst genieten van je kindje natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere lichaamsdelen zullen ook in gewicht en centimeters toenemen. Aanleg bepaalt wat er 'dikker' wordt. Soms is het je hele lichaam inclusief gezicht. Maar vaak is het heupen, bovenbenen en billen.
Het is nu eenmaal zo dat je lichaam meer vet vasthoudt als je zwanger bent.
De mate waarin je bijkomt bepaal je WEL grotendeels zelf. Dus niet voor twee gaan eten. Hooguit in overleg met je arts voedingssupplimenten nemen.
Vergeet niet dat je ook vocht vasthoudt tijdens je zwangersschap.
Maar om even op je vraag terug te komen. Gezond eten beperkt min of meer WAAR je aankomt. Dus niet op de onnodige plekken zoals bovenarmen en gezicht.
Ik hoopdat je hier iets aan hebt. Het is geen exacte wetenschap maar meer ervaring door de jaren heen van vele vrouwen. Ben zelf nooit gezegend met kinderen.
Wellicht zullen er anderen zijn met een andere mening die OOK gelijk hebben. Neem ditallemaal mee in je beslissing hoe je je voeding aan wil pakken. Na overleg met een arts natuurlijk.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs als je gezond eet kunnen ook andere lichaamsdelen, behalve je buik, wat dikker worden. Tijdens je zwangerschap kom je gemiddeld twaalf kilo aan. Bij de een kan dat wat minder zijn, bij de ander wat meer.

Het verschilt per persoon. Het liefst wil je die kilo's er natuurlijk niet bij hebben, maar het extra laagje heb je nodig om goed te kunnen functioneren tijdens je zwangerschap.

Naast dat je meer vet produceert hou je ook meer vocht vast: een vervelend zwangerschapskwaaltje waardoor je zwaarder wordt. Het wordt veroorzaakt door een minder goede bloedcirculatie. Voldoende beweging overdag is een must. Brandnetelthee, bleekselderij en ananas zijn bekende vochtafdrijvers die kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe een lichaam reageert op zwangerschap is voor iedere vrouw anders.

Je buik groeit altijd. Dit is omdat je kindje groeit.

Je borsten nemen ook altijd in omvang toe i.v.m. de productie van moedermelk (de omvang verschilt per vrouw en per zwangerschap).

Maar omdat je vocht vasthoud kunnen ook je benen, voeten, armen, handen en gezicht dikker worden.

Dus feitelijk kan je hele lichaam iets aan omvang toenemen bij een zwangerschap ongeacht of je gezond eet.

Wat je wel met gezond eten (en sporten) tijdens de zwangerschap bereikt is dat het:

A: Heel gezond is voor je kindje

B: Je geen vetreserves opbouwt. Je lichaam zal dus aan omvang toenemen door het vocht maar niet door het vet. En ook is een streng dieet na de zwangerschap niet nodig om de overtollige (vet) kilootjes er na de zwangerschap weer af te krijgen.

Qua sporten heb je heel veel speciale zwangerschap sporten die toegespitst zijn op je eigen gezondheid en lenigheid en die geen kwaad kunnen voor je kindje. Niet alle sporten zijn gezond.