Is het reinigen van de handen met terpentine schadelijk als je zwanger bent?

Na het verven heb ik mijn handen gewassen met terpentine om de verf er af te krijgen. Is dat schadelijk? En wat zijn de gevolgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verf op terpetinebasis krijg je hier echt niet mee weg hoor.
Verf op waterbasis, gaat prima met sop alleen.

Antwoorden (4)

Je handen wassen ermee en daarna goed nawassen met bijv. unicura. Heeft geen gevolgen voor je zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terpentine is vooral schadelijk bij inademing, veelvuldig en gedurende lange tijd (zoals bij schilders kan voorkomen). Een keer gebruiken zoals jij dat hebt gedaan kan geen kwaad, al pleeg je wel een aanslag op je huid, oa door door het sterke vetoplossend vermogen.

Je handen "wassen" met terpentine om verf eraf te krijgen is wel wat overdreven. Handen afnemen met een doekje met wat terpentine of wasbenzine erop is ook voldoende.

Maar handen wassen/borstelen met onverdunde groene zeep werkt net zo goed (Niet alleen bij verf, maar ook bij olie,vet etc.) en dan blijven de ongezonde dampen weg.

Evt. daarna wat creme gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor is niet schadelijk voor de baby zolang je het niet inneemt:)
maar probeer wel zo min mogelijk met schadelijke spullen om te gaan, en blijf ook niet te lang in de kamer als het pas geverf is. Het kan geen kwaad maar gewoon voor de zekerheid.

Ik wens je een goede zwangerschap toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"nee hoor is niet schadelijk voor de baby zolang je het niet inneemt:)" Maar als je 't inademt, is dat toch ook een vorm van innemen???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met mmm. Dit klinkt echt als een geforceerd correct antwoord.
``het kan geen kwaad maar gewoon voor de zekerheid``. Sorry hoor, maar dat vind ik vaag klinken. Erg vaag! Het lijkt er op dat je aan de ene kant iets denkt te weten en aan de andere kant bang bent om voor je mening uit te komen... (geen min)
Lagen we gewoon duidelijk zijn in deze terpetine inademen als je zwanger bent kan wel degelijk gevolgen hebben bij je zwangerschap en is gewoon af te raden. Natuurlijk als je handen onder de verf zitten moet je dit zo schoonmaken en met kleine maten kun je dit voorzichtig en gecontroleerd doen.
Maar... Hoe kom je aan verf op je vingers? Verf op waterbasis hoef je niet te wassen met terpetine en waarom moet je het risico nemen om buiten te gaan schilderen? Binnen wordt ertegenwoordig alleen maar aangeraden te schilderen op waterbasis, ook al ben geniet zwanger.