kun je zwanger worden 12 dagen vanaf de eerste dag van je menstruatie? mijn vruchtbare periode zou ongeveer volgende week zijn . Cyclus duurt 5 weken

We zijn wel bezig, maar vanaf die dag ben ik misselijk, vind veel dingen stinken van eten etc. pijn in onderrug, warm-koud.
Ik vind het zelf onaannemelijk, ik bedoel: voor je vruchtbare periode! Zou ik al een zwangerschapstest kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (6)

Het zou kunnen, maar de kans is zeer klein. Als je zekerheid wilt moet je toch een test (laten) doen. Zwangerschap is namelijk geen exacte wetenschap ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan altijd zwanger worden, alleen de meeste kans heb je als je net je eisprong hebt gehad. Dus de mogelijkheid is er wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan zeker.
Mij is vroeger verteld dat je een week na de eerste dag van je menstruatie zwanger kunt worden en met mijn beide kinderen is dit uitgekomen.;-)

Bij de eerste was het 10 dagen na de eerste dag van menstruatie,ik weet dit precies omdat hij op de uitrekendag geboren is want je neemt 10 dagen na je eerste dag van je menstruatie en dan 9 maanden verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eisprong heb je redelijk secuur 14 dagen voordat je je menstruatie zou moeten hebben. Daar zit je met een cyclus van 5 weken rijkelijk voor als je uitgaat van 12 dagen na het begin van je menstruatie. Ongeveer drie weken na de mogelijke bevruchting kun je een zwangerschapstest doen hoewel Predictor een test heeft die een paar dagen vroeger gedaan kan worden. De verschijnselen die je noemt kunnen veroorzaakt worden door een zwangerschap maar ook door een urineweginfectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou heel goed kunnen hoor!
je cyclus hoeft natuurlijk niet altijd 5 weken te duren.
als je rekent dat je je eisprong dit keer wat eerder hebt gehad, zou dit dus helemaal kunnen.
toch heb je, als je graag zwanger wilt worden, vaak (denkbeeldige) zwangerschapsverschijnselen.
er zijn vrouwen die letterlijk meteen voelen dat ze zwanger zijn, maar dit is zeldzaam.
meestal beginnen de eerste zwangerschapsklachten pas wanneer het HCG( zwangerschapshormoon) gehalte al flink gestegen is (vaak pas vanaf zo'n 5 a 6 weken zwangerschap).
dit is ook het hormoon dat door een zwangerschapstest gemeten wordt. als dit gehalte nog te laag is, is je test negatief. dit is meestal tot ongeveer twee weken na de bevruchting. er zijn wel wat gevoeligere testen die al zo'n dag of vier eerder kunnen.
als je denkt dat je op dag 12 zwanger bent geraakt, zou een test positief kunnen zijn op dag 26.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je vruchtbare periode ZO precies zou kunnen uitrekenen, hadden we verder helemaal geen voorbehoedsmiddelen nodig.
Maar helaas pindakaas, mensen zijn geen computers.
Met de tempertuurmethode en een ovulatietest zou je het iets preciezer kunnen benaderen, maar periodieke onthouding blijft een extreem onbetrouwbaar voorbehoedsmiddel : van de 100 vrouwen die het een jaar lang consequent toepassen, worden er minstens 25 tot 35 zwanger. Da's bijna net zo veel als zonder kalendertje. Dus omgekeerd is het een slechte methode om precies je vruchtbare dagen uit te rekenen.

Een belangrijkere indicator is echter je menstruatie : als die niet op tijd komt, zou ik er ernstig rekening mee gaan houden. (Hoewel dat zorgen maken de menstruatie kan onderdrukken. Dan zou je na ongeveer een week overtijd een test moeten doen om zekerheid te krijgen).

Als je juist graag zwanger wilt worden, kan alleen al die wens voldoende zijn om een heleboel vroege zwangerschapstekenen op gang te brengen, ook als er niks aan de hand is. En daar komt nog bij dat een groot deel van de aanvankelijke bevruchtingen al voor de menstruatie wordt afgebroken, en er dus alsnog geen sprake is van een zwangerschap.

Zekerheid heb je dus pas minimaal op de dag, eigenlijk de week nadat je ongesteld zou moeten worden. Tot die tijd kan het zowel verbeelding zijn, als een niet-levensvatbare bevruchting als loos alarm, als een goede zwangerschap.

Voor een test is het absoluut nog veel te vroeg ; gewoon wachten tot je ongesteld moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zou heel goed kunnen dat je zwanger bent.
kan ook omdat je heel graag wilt dat ÿour mind is playing tricks with you". als je het echt graag wilt weten zijn er tegenwoordig zwangerschapstests te koop die je al direct kan doen en die behoorlijk betrouwbaar zijn.