Kun je zo'n 10 dagen nadat het eitje zich ingenesteld heeft nog ongesteld zijn?

OF kan er een andere verklaring zijn voor een aantal dagen een flink bloedverlies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De hele zwangerschap door kun je in bepaalde mate bloedverlies hebben (soms vrijwel niets, maar ook wel eens iets mee dan een druppie) zonder dat er echt iets alarmerends aan de hand hoeft te zijn.

Wanneer het eitje zich precies innestelt echter, weet je niet. We weten alleen dat globaal de eisprong 14 dagen na het begin van de laatste menstruatie plaatsvindt (dus tussen twee menstruaties in) en dat in de eerste week daarna het eitje zoch gaat innestelen.

De door jou genoemde 10 dagen later zou dus min of meer gelijk kunnen vallen met de volgende menstruatie - en helaas is dat ook de meest voorkomende oorzaak van een bloeding na een periode waarin je serieus hebt geprobeerd zwanger te worden : je bent het niet, en wordt gewoon weer ongesteld. Op naar de volgende poging.

Dus : ja, een week of twee na de (veronderstelde of gehoopte maar niet of nauwelijks controleerbare) bevruchting kun je ongesteld worden, en meestal is dat dan gewoon omdat je niet zwanger bent. Een heel enkele keer kan het een niets betekenende bloeding zijn en ben je toch gewoon zwanger maar die kans is wel iets minder groot. 'Een aantal dagen flink bloedverlies' doet mij eerlijk gezegd aan een normale menstruatie dan wel zeer vroege (nog voor je het in je urine kunt aantonen) miskraam denken.

Kortom , tien dagen na de innesteling WEET je nog helemaal niet of je zwanger bent, en is een zwangerschapstest eigenlijk nog maar net betrouwbaar. Het beste kun je gewoon nog even een paar dagen afwachten en dan een test doen, dan weet je het zeker.

Toegevoegd na 4 minuten:
Secundaire zwangerschapsverschijnselen zoals misselijkheid en pijnlijke borsten treden pas op als bijwerking van het HCG-hormoon, dat pas echt aanwezig en meetbaar is in de periode dat de volgende menstruatie zou moeten beginnen. Als je echt supersupersupergraag zwanger wilt worden, wees dan in dit geval toch ook alert op schijnzwangerschap / inbeelding van genoemde symptomen. Als ze de dag na de doelgerichte seksx al beginnen, zijn ze in elk geval GEEN gevolg van een zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een beetje bloedverlies kan...hoeft niets te betekenen...
maar dagen flink bloedverlies is niet goed...dit kan duiden op een miskraam...
voor de zekerheid dus maar een afspraak maken voor een onderzoek door een arts...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, als een eitje zich innestelt ben je in principe niet meer ongesteld tot de bevalling.
Ongestelheid is bedoeld om je lichaam voor te bereiden op de volgende cyclus.

Licht bloedverlies tijdens de zwangerschap schijnt helaas wel eens voor te komen (ik zet erbij helaas omdat het meestal tot veel onrust leidt, en niet altijd onterecht).

Ik ga er van uit dat de vraag theoretisch is bedoeld omdat je meestal pas ruim 10 dagen na de innestelling merkt dat je zwanger bent door het UITBLIJVEN van de maandelijkste bloeding (op die hele enkeling na die het gelijk voelt door de hormonale veranderingen die er wel gelijk zijn).