Ik ben in verwachting van een tweeling, mijn vraag is of het normaal is dat de ene baby 3 weken verschilt van de andere baby qua lengte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, tweelingen, zelfs één-eiige, zijn zelden precies even groot. En het hangt ook heel sterk af van de termijn van de zwangerschap hoe groot het verschil mag zijn ; drie weken verschil bij 10 weken is natuurlijk wel een ander verhaal dan 3 weken verschil bij 37 weken.

Het enige waar de gynaecoloog alert op zal/moet zijn, is een zogenaamde rood-witte tweeling ; dat komt alleen voor bij eeneiige tweelingen die hun bloedsomloop via de placenta delen, waarvan de een min of meer parasiteert op de ander. Het verschil kan dan bij de geboorte wel een factor twee of zelfs drie bedragen. Uiteraard krijg je het zeker te horen als dat het geval is, en zal je zwangerschap zeer intensief begeleid worden.

Overigens gaat het bij de meeste rood-witte tweelingen gewoon goed en merk je het verschil bij de geboorte niet eens. Maar afhankelijk van je zwangerschapsduur , is een klein verschil (en drie weken is na het eerste trimester een klein verschil) niks om je druk over te maken. Dan had je het ook zeker gehoord.

Toegevoegd na 36 seconden:
En de lichaamslengte, voor zover die in de baarmoeder al nauwkeurig te meten is, zegt al zeker niks ; de doorsnee van de schedel is een belangrijkere maatstaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat jij bedoelt Marleen, is volgens mij het twin to twin syndroom. dit is niet zo onschuldig als jij het doet voorkomen hoor! dit is een ernstige complicatie, die niet zelden fataal afloopt. ik neem aan dat dit niet het vermoeden zal zijn van de gyn. want anders had hij/zij dit vermoeden zeker uitgesproken. verder ben ik het helemaal met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, laten we het er op houden dat ik geen paniek wil zaaien als dat absoluut niet nodig is. Meestal gaat het goed, maar als het fout gaat, gaat het ook goed fout. Maar ik ga er ook vanuit dat als dat het geval was, de gynaecoloog dat wel gezegd zal hebben.
Misschien ben je de 12de die dit overkomt. Een tweeling die geen tweeling is.
Maar het zal wel vaker gebeuren denk ik dat baby's niet even lang zijn. Die lengtes zijn gemiddelden toch, de een zit erboven de ander eronder.
Niet druk om maken, en proficiat met de zwangerschap