Eind december is mijn vriendin gestopt met de pil. Is het normaal dat ze nu nog steeds niet ongesteld is geworden? t is eind september nu

Hoe lang duurt het in vredes naam voordat die pil uit gewerkt is? En is er een gemiddelde van? Of word het gewoon eens tijd om de dokter te bellen omdat dit wel heel erg lang duurt want haar humeur word er ook niet beter op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Normaal is het niet.MAAR het komt tegenwoordig zo extreem vaak voor dat vrouwen stoppen met de pil om zwanger te worden en niet direct ongesteld worden, dat de meeste huisartsen dat WEL als normaal zijn gaan beschouwen. Ik weet er helaas alles vanaf want ik ben in maart gestopt met de pil en vanaf dat moment dus ook nog niet weer ongesteld geweest. ( alleen dus de onttrekkingsbloeding gehad) Ik vond dat ook heel vervelend en raar en vreemd en toen ik contact op nam met de dokter ( in Augustus) kreeg ik te horen dat het lichaam zo ineens geen hormonen meer krijgt en daar echt aan moet wennen. Er werd me verteld dat mijn probleem eerder regel dan uitzondering bleek te zijn en dat ze gemiddeld genomen een half jaar als richtlijn geven om je lichaam weer helemaal op orde te krijgen en zelf een menstruatie op gang te laten komen.Maar er werd me ook verteld dat wanneer je na die 6 maand nog steeds geen natuurlijke menstruatie hebt gekregen je ook absoluut niet in paniek hoeft te raken omdat het ene lichaam nu eenmaal het andere niet is.Soms duurt het allemaal gewoon wat langer. Er zijn zelf verhalen bekend van dames die gewoon 2 jaar hebben moeten wachten op hun eerste natuurlijke menstruatie nadat ze gestopt waren met de pil. Terwijl er ook vrouwen zijn die na een maand al alles weer op regel hadden. Zoveel verschil kan dat dus maken.
Je zou dus na 9 maanden best contact op kunnen nemen met de dokter en waarschijnlijk mag ze wel langs komen. Maar je moet er dus ook niet raar van op staan te kijken dat de dokter je adviseert om nog even een maandje of 3 te wachten en te kijken of het alsnog niet vanzelf komt en zo niet om dan pas langs te komen. En dat is natuurlijk heel vervelend om nog een 3 maand te moeten wachten omdat je zo graag een baby wilt .t liefst gisteren. Maar ja geduld hebben is helaas een schone zaak. Maar de dokter bellen is in dit geval ook zeker meer dan de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hoe oud is ze, hoe lang menstrueerde ze al voor ze aan de pil ging, hoe lang heeft ze hem geslikt en heeft ze andere medicijnen en kan ze zwanger zijn ?

Zowel op heel jonge leeftijd als op wat oudere (40+) kan de menstruatie cyclus nog niet c.q. niet meer heel regelmatig zijn, en is een paar maanden overslaan heel normaal. Echter, ruim een half jaar is dat niet. Eigenlijk is er na drie maanden - zonder zwangerschap - al aanleiding om de huisarts te bezoeken. Niet dat er dan per se wat mis is, maar het lijkt me wel belangrijk dat zo snel mogelijk uit te sluiten / uit te zoeken.

(Als er druk achter zit omdat ze bijvoorbeeld heel graag zwanger wil worden, kan die stress alleen al voldoende zijn om de cyclus te onderdrukken).

Toegevoegd na 30 seconden:
Even vergeten, maar ook heel belangrijk is : heeft ze overgewicht of ondergewicht ? Beiden kunnen de cyclus /vruchtbaarheid zeer ernstig verstoren.

Toegevoegd na 2 minuten:
En om je precieze vraag te beantwoorden : hoe lang duurt het voor de pil uitgewerkt is ? Eigenlijk 24 uur ; 1 keer vergeten kan al een zwangerschap betekenen. Maar over het algemeen kun je zegen : een maand.

Dat wil niet zeggen dat je ook meteen zwanger wordt trouwens ; dat duurt gemiddeld een jaar en is mede afhankelijk van je leeftijd. Als je 23 bent, loopt de boel een stuk sneller weer gesmeerd dan op je 42e - wat feitelijk al wat aan de erg oude kant is om te proberen zwanger te worden. Allemaal factoren die van belang zijn dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zou normaliter nog gewoon moeten kunnen. Natuurlijk zijn er vrouwen die al zo jong in de overgang zijn, maar normaal is dat zeker niet, dus alle reden om er naar te laten kijken. Dat staat dan overigens los van de pil ; is gewoon 'domme pech'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik met de pil stopte (toen was ik een jaar of 30) heeft het meer dan een half jaar geduurd voordat ik weer ging menstrueren. Zes jaar later, pas toen er sprake was van een partner + kinderwens, ben ik probleemloos zwanger geworden.
Maar gezien jullie kinderwens zou ik zeker wel even naar de huisarts gaan.
Ja het is mogelijk dat het lichaam voor een tijd ontregeld is van het pil gebruik. Meestal is het maar een paar maanden, maar er zijn genoeg uitzonderingen.
Ik zou gewoon even naar de huisarts gaan en haar door laten verwijzen naar een gynacoloog. Gewoon even kijken of alles goed is, en of ze misschien niet al zwanger is....

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien haar leeftijd en tijdens de pil wel de regelmaat van menstrueren zou ik zeggen dat ze beter even naar de huisarts kan gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als antwoord op je vraag, de pil is zeker binnen een maand uit je lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou gewoon een bezoekje brengen aan de huisarts. De
menstruatie moet normaliter wel
op gang gekomen zijn. De dokter kan zeker wat voorschrijven om de menstruatie op gang te laten komen.
Ik zal dus zeker snel naar de huisarts gaan zodat haar cyclus weer een eisprong kan krijgen en jullie voor een beebje kunnen gaan klussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf jaren de pil geslikt maar ook toen gebeurde het me nog dat als ik er meer dan 1 vergat, zelfs midden in een strip dat ik prompt ongesteld werd.

Je kunt ook gewoon zwanger worden als je 1 pil niet neemt en zeker met die lichte pillen van tegenwoordig zou e.e.a. echt heel snel weer "normaal" moeten worden.

Dus snel naar de dokter zou ik zeggen, ze had al een half jaar geleden ongesteld moeten zijn.

En de optie dat ze per ongeluk DIRECT zwanger is geworden (gebeurt ook wel eens) en DAAROM niet ongesteld is lijkt niet meer heel waarschijnlijk gezien de termijn die verstreken is.

Dat had ze toch al moeten merken (hoewel er natuurlijk altijd mensen zijn die het 9 maanden niet merken, hetgeen ik echt niet begrijp maar het gebeurt toch af en toe)
12 jaar geleden
Het kan een aantal maanden duren voordat de eigen hormoonhuishouding weer alles overgenomen heeft. Een half jaar is zeker niet raar, maar negen maanden vind ik wel erg lang.

Naar de huisarts gaan is de beste oplossing, want zo kan het (na een controle-zwangerschapstest) misschien nodig zijn om bijvoorbeeld een hormonale curretage plaats te laten vinden. De baarmoeder wordt zo als het ware gereset.
Nadeel is natuurlijk wel dat er dan weer hormonen aan te pas komen. Misschien zegt de huisarts wel dat je minstens een jaar zonder hormonen moet bekijken of de normale cyclus weer op gang komt.

Hoe was de cyclus van je vriendin vóór ze aan de pil begon? Als deze toen onregelmatig was, is ze misschien jong aan de pil begonnen, of heeft ze gewoon een onregelmatige cyclus.
Er zijn veel redenen voor het uitblijven van een menstruatie. Dat er tijdens pilgebruik wel een bloeding optrad, wil hier niets over zeggen. Ja, dat er baarmoederslijmvlies is dat opgebouwd kàn worden om weer afgestoten te worden...

Succes ermee!