Wat is een goede manier om contact te leggen met een baby (foetus)?

Praten, wrijven, muziek? En heeft het effect of denken we dat omdat we het zo graag willen denken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (6)

Muziek heeft zeker effect. Het is uit onderzoek gebleken dat baby's na de geboorte rustig worden als ze dezelfde muziek of hetzelfde liedje horen wat geregeld voor ze gespeeld of gezongen werd toen ze nog in de baarmoeder zaten. Het herinnert hen aan die tijd toen ze daar veilig zaten, en dat kalmeert.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
yup +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pop? Klassiek? Of dat gejengel van zo'n speeldoos ( vals! )?
Amadea
11 jaar geleden
Gewoon rustige muziek die je zélf mooi vindt om te horen. Als jij een speeldoosjengel vals vindt moet je die niet gebruiken, natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, muziek die JIJ mooi vindt zodat je het niet erg vindt om er zelf ook naar te luisteren.
in principe helpen alle dingen die je net genoemd heb bij de binding en contact leggen met het kind.
voor de moeder is het erg fijn en belangrijk contact en binding te voelen en te krijgen al tijdens de zwangerschap.

in principe hoort de baby(foetus) in jouw buik continu het geluid van jouw bloed door je aderen gaan, hij hoort jouw ademhaling en stemklanken en zal daarom snel aan jou wennen als hij geboren is.

je kunt natuurlijk muziek spelen voor de baby, of dit nuttig is , is nooit bewezen. er zijn veel onderzoeken naar gedaan dat kinderen slimmer zouden worden als je klassieke muziek speelt tijdens je zwangerschap en dergelijke.

je moet gewoon doen wat jij prettig vind en waar je je goed bij voelt, jouw kindje is al aan jouw gebonden en zal dan ook wanneer het geboren word direct gewend zijn aan jouw lichaamsgeur en lichaamsgeluiden. het zal rustig worden als jij hem tegen je aanlegt omdat het jouw oh zo bekende hartslag hoort en dergelijke.

je kan natuurlijke kijken of je baby meer gaat bewegen als je wrijft, praat of muziek speelt. dit is dan in ieder gevl een teken dat jouw signalen ontvangen worden :)

fijne zwangerschap toegewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een man :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
euhmm in dat geval zijn het tips voor je vrouw :)
Je kunt maken door bijvoorbeeld je buik zachtjes te masseren en ertegen te praten. De foetus is zich daar al van bewust.

Vanaf de 21-ste week kan de foetus al horen. De baby ligt vanaf dan te luisteren naar jouw hartslag, stem, hij kan het gerommel en gepiep van de spijsvertering horen en het kan zelfs het bloed door de placenta horen stromen.

Normale geluiden vindt de baby heerlijk, kan jouw stem én die van je partner direct na de geboorte al herkennen. Praat dus lekker ongegeneerd tegen je buik.

De baby neemt niet alleen via de navelstreng lichamelijk aan jouw leven deel, maar ook door middel van gedachten. Reiki helpt het kind de bijbehorende emoties te verwerken. Hierdoor wordt de band tussen moeder en kind al hecht nog voordat je kleintje geboren is.

Zwangerschapsyoga
Zwangerschapsyoga is ook contact maken. Je kunt er al mee beginnen als je twaalf weken zwanger bent. Al kun je je kindje nog niet zien zonder het gebruik van een echo-apparaat, kun je het zeker wel voelen! Tijdens de lessen leer je je zo bewust worden van je lichaam, dat het contact met je ongeboren kindje nu al steeds sterker wordt.

De leer van het aanraken
Haptonomie is de leer van het aanraken. Je leert je gevoelens in lichaamstaal uitdrukken. De cursus is gebaseerd op het contact maken met je kind voor de geboorte. Je leert hoe je partner en jij met de baby in de buik kunnen spelen. Als jij of je partner bijvoorbeeld zachtjes met de handen over de buik wrijft, zal je baby reageren door zachtjes te bewegen. Je leert tijdens een cursus haptonomie geen specifieke bevallingsoefeningen, maar wel hoe je samen kunt ontspannen om je baby te begeleiden tijdens de geboorte.

Lekker wiegen
Vanaf de 22e week van je zwangerschap is het nog makkelijker contact te maken met je baby. Het kan nog alle kanten opdraaien in de buik en dat voel je ook steeds beter. Leg je warme handen op je buik en pak als het ware de ‘ballon’ in je buik een beetje op. Beweeg je buik voorzichtig heen en weer. Je zult zien dat je baby inspeelt op deze beweging. Hij zwemt naar je hand toe als je even stopt met wiegen. Dan voel je bijvoorbeeld ineens de billetjes in je handen gedrukt worden. Het duurt even voordat je dit kunstje onder de knie hebt, maar het is de moeite waard! Een extra voordeel is dat harde buiken ook weer zacht worden door even zachtjes heen en weer te wiegen. Natuurlijk kan je partner dit ook doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Je bent de bronvermelding vergeten!
Amadea
11 jaar geleden
Deze? http://www.mamaenzo.nl/zwanger/doen-of-laten/prenataal-contact-met-je-baby
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, dat is 'm.
Ga rustig zitten. Leg een warme hand als een kommetje op een bepaalde plek links of rechts op je buik. Hou hem daar tot je onder je hand beweging voelt. Dan verplaatst je langzaam je hand naar de andere kant van je buik. Enz. Dit kan wel een paar dagen duren. Niet elke baby werkt mee! Bij mij hielp het wel. Na verloop van tijd volgde de baby mijn hand. Leuk en ontspannend

Toegevoegd na 6 minuten:
Kan ook voor de man.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hehe, de laatste zin deed t m
Mijn heel persoonlijke mening, maar ik denk dat er geen bijna goede manier is om contact te maken met een foetus.

De enige manier van contact die een beetje werkt is wrijven als de baby duidelijk beweegt.

Een foetus moet heel hard groeien en heeft daarvoor heel veel rust nodig. De pogingen om contact te maken kunnen die rust verstoren. Om die reden wordt dat schattige tingelding op je buik ook door sommige mensen als heel slecht gezien.

Soms heb je wel een idee wanneer de foetus wakker is en wanneer niet maar soms weet het gewoon niet zeker.
Ik vind zelf dat je je ongeboren kind eigenlijk zo veel mogelijk met rust moet laten. en daarmee zeg ik niet dat je stil moet zijn en niet mag stofzuigen of zo. Maar alles wat je buiten je normale leven doet lijkt me niet goed.

De baby hoort als hij wakker is de hele tijd je ademhaling en hartslag (en je darmen borrelen) dus als je hem als hij pasgeboren is zo veel mogelijk dicht bij je houdt is het contact het allersnelst gelegd.

Waarom zou je extra geluiden maken? Echt, je lichaam maakt geluid genoeg van zichzelf en dat hoort hij altijd, dus dat herkent hij zeker.

Toegevoegd na 18 minuten:
Misschien nog ter verduidelijking. Ik denk dat het waar is wat je je afvraagt, we willen denken dat er echt contact is maar het is meer een reactie op de prikkel die je aanlegt.

En als de baby reageert op het duwen en wrijven houdt je hem misschien langer wakker dan goed voor hem is, Voor een keer geen enkel probleem maar als je dagelijkse sessies inlast om op die manier contact te leggen ontzeg je hem mogelijk een stukje rust.

Ik denk dat hij bijv de stemmen van alle huisgenoten al wel zal herkennen dus dat kun je dan direct na de bevalling ook gebruiken. Maar daar hoef je dus niks extra's voor te doen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ 1 het contract is al optimaal
Praat lekker tegen je buik. Of neem lekker de tijd om een keer lekke te mediteren en concentreer je op je buik en probeer je kindje te voelen. Leg je warme handen op je buik en masseer deze lekker. Volg een reiki cursus zoals boven al genoemd. Deze cursus duurt drie dagen ofzo maar je leert je energie beheersen en dan kan je jouw energie maar je kindje sturen. Koop een schommel stoel en ga lekker ontspannen schommelen. Niet alsof je op een schommel zit en als een gek heen en weer bewegen.

En vermijd ruzies en voel je gelukkig. Dit helpt het beste.

Mijd voor de gezondheid ook zoveel mogelijk chemische troep. Dus paracetamol en dat soort dingen.

Ook zoals bekend roken en alcohol niet doen!

Ik wens jou en jouw vrien(din) het allee beste toe! En mag je een heel erg super geweldig gezond kindje op de aarde zetten!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hehe... Die schommelstoel houden we erin!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het is toch zo! Dan krijg je zo'n kots misselijk kind. Ik neem niet aan dat ze daar op zit te wachten.