Kan een kindje zomaar behandeld worden in het Sophia Kinderziekenhuis of heb je daar echt een verwijzing voor nodig?

Ons ongeboren kindje heeft twee bijzondere voetjes (klompvoetjes). Na behandeling komt dat weer goed, maar er zijn verschillende behandelingen mogelijk. Nu vertelde een vriendin dat je niet zomaar met je kind kunt 'kiezen' voor het Sophia Kinderziekenhuis, maar dat je dan een verwijzing nodig hebt van een arts uit je 'eigen' ziekenhuis en dat dat gecompliceerder ligt dan wij denken. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is wel even schrikken. En ook een hele zorg!

Je zorgverzekering kan je daar informatie over geven. Bel ze even daarover. Of mailen, dan heb je de info "op papier". En dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Je geef je voorkeur aan en dan hoor je of het mogelijk is. Dus van hier uit moelijk te zeggen,omdat het kan verschillen per zorgverzekeraar en waar deze operaties worden gegeven. Het lijkt me dat JUIST het Sophia deze wel uitvoert en je er daarom wel terecht kunt.
Heb je je bevalling daar ook? Anders is dat nog een idee. Daar bevallen en gelijk het vervolgtraject.

De klompvoetjes worden via diverse operaties weer rechtgezet. Ik ken een kindje van nu anderhalf en dat gaat geweldig. Wel in zijn jeugd speciale hoge steunschoentjes en echt hard rennen is er nog niet bij maar het is mooi om te zien hoe het was en hoe het is geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Nienke,
Ik zou contact opnemen met het SKZ en de situatie uitleggen. Hen zou ik vragen hoe jouw kindje onder behandeling kan komen bij hun in het zkh. Of daar verwijzingen voor nodig zijn, en zo ja, van wie: huisarts of je behandelend specialist.

Succes!