Heb ik recht op een uitkering als ik zwanger zou raken, voor ik wordt goedgekeurd door het uwv en door de zwangerschap geen werk kan vinden???

Ik ben nu 100% afgekeurd door een burnout, maar zal binnen een half jaar herkeurt worden. Dan wordt er bepaald of ik weer kan werken. Het gaat langzaam beter en aangezien ik 30 ben begint het biologische klokje te tikken. We hebben 3 jaar gewacht, omdat het niet goed ging.Ik ga binnenkort via een re integratiebureau mijn uren uitbouwen aangezien ik geen werkgever heb en hele dagen of zelfs halve dagen nu te veel voor mij zijn. Omdat het eindelijk wat beter gaat, zouden wij graag willen proberen een kind te krijgen, aangezien dit ook nog maanden kan duren voor dit lukt (ga even uit van een jaar) en dan ben je ook nog 9 maanden zwanger. Maar hoe zit dit dan financieel?? Ik ben echt druk bezig om weer op te krabbelen, maar als ik moet wachten voor ik minimaal 3 dagen kan werken dan zijn we zo veel verder en ik wacht al 3 jaar ;-( Maar als ik straks zwanger ben kan ik nooit een baan vinden..Het zijn allemaal alse..want wie weet raak ik pas over een jaar zwanger en heb ik wel een baan, maar als ik wel na 4/5 maanden zwanger raak en ik wordt door het uwv goedgekeurd of voor een deel of heb zelf het gevoel nu kan ik het aan, dan wil ik ook echt werken, maar geen 1 bedrijf neemt je aan. Het makkelijkste is wachten..maar ik wacht al zo lang. Ben door een hel gegaan en kan nu langzaam weer genieten..wil zo graag dit kind samen..Wie oh wie weet of ik mocht ik geen werk vinden of het uwv zegt dat ik meer uren moet werken dan ik aan kan of ik recht heb op een uitkering.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een vervelende vraag: maar als je nu al met een burn-out zit, is het dan niet verstandiger nog even te wachten met een zwangerschap? Lijkt me een best wel stressvolle gebeurtenis, zwanger zijn, alles regelen, dan de kleine, nachten met weinig slaap etc...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th
Ik snap je reactie en heb hier ook veel over nagedacht, maar dan zou je al gelijk de eerste maand zwanger moeten worden (die kans is er, maar erg klein) en je bent ook nog 9 maanden verder. Ik ga er wel vanuit dat mijn draagkracht beter is dan nu. Ik wil nu ook niet meteen stoppen, op z'n vroegst over 2 maanden..dus dan ben je alweer een jaar verder en dat is op z'n vroegst..dan ben ik er helemaal klaar voor!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou de ze de kost moeten geven, de vrouwen die binnen 1 maand zwanger raken.
Ik heb zelf 3 (!) vriendinnen die hetzelfde beredeneerden, en binnen een maand, tot hun stomme verbazing, gewoon zwanger werden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was ook niet lullig bedoeld Maybeline, maar iets om over na te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th zo had ik het ook niet opgevat hoor ;-)
Alleen als je 3 jaar thuis zit heb je genoeg tijd om er over na te denken..maar bedankt voor je reactie ;-) @Annigje Als het wel binnen 1 maand zou zijn, dan zou ik nog een jaar verder zijn en zoals het nu gaat ga ik er vanuit (na al 3 jaar thuis te zitten) dat ik dan eindelijk mijn draagkracht veel beter zal zijn. De vraag is alleen stel dat ik wel gelijk zwanger raak en een paar maanden later word ik goed gekeurd, dan kom ik nooit aan een baan. En wat dan??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies
Het kind zou er op z'n vroegst als ik in 1x zwanger zou worden over een jaar pas zijn. Als ik je verhaal zo lees is het niet eens leuk om kinderen te krijgen..alleen maar 1 grote nachtmerrie..Ik zeg niet dat ik het ga doen, maar dat ik hier over na denk en of mensen hier een oplossing voor weten, mocht ik dit samen met mijn partner gaan doen..Het proberen bedoel ik..Misschien kan je wel een baan krijgen, maar dan als uitzendkracht als je zwanger bent..of dat je bijv afspreekt met je nieuwe baas dat je een contract krijgt tot je met zwangerschapsverlof gaat en dan misschien een uitkering kan krijgen. las hier iets over Wazo. 16 weken zwangerschapsverlof. Ik zit gewoon hard op te denken en vraag via deze site mensen met mij mee te denken. Ik ben geen uitkering trekker en het interesseert me verder niet wat de buitenwereld er van vind. Dat heb ik ondertussen wel geleerd. Ik wil alleen kijken wat de mogelijkheden zijn, voor iemand die al zo lang een kinderwens heeft en al 30 is en al heel veel shit heeft meegemaakt en nu eindelijk aan het genieten is van het leven.

Het beste antwoord

In onze huidige maatschappij komt een kind eigenlijk nooit goed uit. Je kunt eindeloos beredeneren over wanneer en waarom maar soms moet je ook gewoon luisteren naar je gevoel.
Een kinderwens kan een heel diep, dringend gevoel zijn, je hoeft heus niet stante pede over te gaan op zwanger worden als je die gevoelens hebt maar je mag ze wel serieus nemen.
Wat dit bemoeilijkt is je burn-out. Realiseer je goed dat een zwangerschap en baby flink wat stressmomenten met zich meebrengt. Daarentegen helpen kinderen je ontzettend relativeren en kan je door zwangerschap en moederschap als door een heldere bliksem soms heel snel duidelijk krijgen waar je echte prioriteiten liggen, en dat is belangrijk bij een burn-out.

Ik ken je persoonlijke -financiële- plaatje niet maar je inkomen veranderd vaak gigantisch door de komst van een kind, dat komt voornamelijk door de factor parttime werken.
Je zult, buiten alles om, rekening moeten houden met een inkomstenval. Bereken eens rustig door wat jullie qua budget aankunnen en ga dan uit van 3 situaties: situatie 1: met uitkering, situatie 2: met werk, situatie 3: zonder inkomsten.
Wat is haalbaar en wat niet? En zijn er eventueel nog zaken waarop je flink kunt bezuinigen? (bijvoorbeeld goedkoper wonen, auto weg doen)
Als je het in situatie 1 en 3 echt niet red is uitstel wel een aanrader.

Maar zelf had ik, toen ik zwanger wilde worden, de rotsvaste overtuiging dat het hoe dan ook in orde zou komen, ik ging uit van het motto: waar een wil is is een weg.
De wil was er, de weg is uiteindelijk gevonden (al was hij soms een beetje hobbelig), en het was (en is) een mooie reis geworden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je lieve bericht. Ik zal die berekening eens maken en kijken wat hier uit komt. Bedankt voor het meedenken..en inderdaad waar een wil is, is een weg..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond het een lieve en begripvolle reactie en het voorbeeld hoe ik dingen kan berekenen, was voor mij erg prettig en hier heb ik zeker wat aangehad. Bedankt hiervoor!

Andere antwoorden (3)

Beste Maybeline, ik begrijp je probleem helemaal......ikzelf zit in een dergelijke situatie maar dan niet met uitkering maar wisselende werkgevers.....

Het probleem bij jou is dat je dus een uitkering krijgt van UWV omdat je voor ..% afgekeurd bent voor werk.

Een baby is geen tijd om lekker in de watten gelegd te worden, het is een hele drukke tijd en zeker iemand als jij (met een burn-out waarvoor je een uitkering krijgt omdat je niet kan werken zogezegd) is dit een situatie wat jou juist weer een burn-out of postnatale depressie kan bezorgen aangezien je daar al vatbaar voor bent. Denk aan de spanningen, de inspanning van je lichaam, de spanning naar de bevalling, de kinderkamer inrichten, de bevalling zelf en dan de nachtenlang wakker liggen voor het voeden en het verschonen en de spanning of het kind wel doet wat jij wilt?

Voor iemand die dus afgekeurd is voor werk is het dus vreemd als die denkt het moederschap wel aan te kunnen, moeder zijn is een full-time baan van 's morgens vroeg tot 's avonds laat 24 uur per dag 7 dagen per week tot het moment dat ze naar school zijn maar dan ben je 4 jaar verder als het geen 3 is.

Voor de buitenwereld maar ook het UWV kan dus afgekeurd zijn voor werk maar wel zwanger worden en een kind opvoeden veel onbegrip opleveren....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het deels wel met je eens maar ik wil hier wel even tegenin brengen dat kinderen geen werk zijn. Voor je kinderen zorgen doe je met liefde en dat voelt vele malen anders dan werken voor je loonstrookje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie Annigje ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies
Het kind zou er op z’n vroegst als ik in 1x zwanger zou worden over een jaar pas zijn. Als ik je verhaal zo lees is het niet eens leuk om kinderen te krijgen..alleen maar 1 grote nachtmerrie..Ik zeg niet dat ik het ga doen, maar dat ik hier over na denk en of mensen hier een oplossing voor weten, mocht ik dit samen met mijn partner gaan doen..Het proberen bedoel ik..Misschien kan je wel een baan krijgen, maar dan als uitzendkracht als je zwanger bent..of dat je bijv afspreekt met je nieuwe baas dat je een contract krijgt tot je met zwangerschapsverlof gaat en dan misschien een uitkering kan krijgen. las hier iets over Wazo. 16 weken zwangerschapsverlof. Ik zit gewoon hard op te denken en vraag via deze site mensen met mij mee te denken. Ik ben geen uitkering trekker en het interesseert me verder niet wat de buitenwereld er van vind. Dat heb ik ondertussen wel geleerd. Ik wil alleen kijken wat de mogelijkheden zijn, voor iemand die al zo lang een kinderwens heeft en al 30 is en al heel veel shit heeft meegemaakt en nu eindelijk aan het genieten is van het leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Annigje, zo bedoel ik het ook niet maar het moederschap kost een hoop energie en wordt wel als een full-time baan beschouwd door velen. @Maybeline....moederschap is geen nachtmerrie, het is het mooiste wat er is, de ene kan die spanningen nu eenmaal beter aan dan de ander.
wat een dilemma's,

eerlijk gezegd, ik vind het leven is niet te plannen. Je weet niet wanneer je eventueel zwanger wordt, binnen een maand, een jaar of misschien helemaal niet. En ook niet of je dan een baan vind, ik ken een aantal vrouwen die gewoon een baan hebben gevonden toen ze al zwanger waren, was geen probleem. Je weet niet hoe het verder gaat met je burn-out.

Als ik jou was zou ik dan ook niet dat werkproces proberen te plannen. Je hebt een zeer diepgewortelde kinderwens, ik ken dat gevoel wel. Je relatie voelt goed en je man staat erachter ( het allerbelangrijkste ). Ik zou "gewoon" proberen zwanger te raken en vanaf daar zie je wel weer verder. Misschien wordt je weer goedgekeurd, nu, prima ga je weer op zoek naar een baan, of je dat wel of niet vindt merk je vanzelf......Of misschien kunnen jullie het je veroorloven dat je even stopt met werken......Of misschien raak je niet zwanger.
Advies: stel die kinderwens niet uit, daar wordt je alleen maar ongelukkiger van, en leef verder bij de dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je lieve woorden..
U heeft nu recht op een uitkering en als u nog geen werk heeft later heeft u weer recht op een uitkering.

Begin lekker aan het moederschap.
Komt tijd komt raad.

Het heeft geen zin om allerlei doemscenario,s te lezen, of te verzinnen.

Voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid is het krijgen van een kind een positieve keuze.

U zult zien dat u weer helemaal opkrabbelt uit het dal.
En waar er 2 eten kunnen er 3 eten.

Denk aan de biologische klok.

PS: wie hadden een nicht die zat zwaar in de put,
zowel lichamelijk als geestelijk.

Haar psychiater adviseerde haar om een hond te nemen.
Geloof het of niet, maar door de aandacht en verzorging
van dat beestje kwam zij er binnen de kortste keren weer boven op.
(zij had al grote kinderen die de deur uit waren)

Maybeline go for it.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! ;-)