Zwangerschapsvergiftiging heeft weinig met vergiftiging te maken. Het is een verzamelnaam voor bepaald (ziekte)beeld met een te hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap. Het wordt ook wel toxicose of pre-eclampsie genoemd. Het ontstaat meestal in de tweede helft van de zwangerschap. En is er in meerdere varianten.
Een hoge bloeddruk (hypertensie) tijdens de zwangerschap is de minst erge variant.
Bij de ergere variant (pre-eclampsie)houdt het lichaam vocht vast (oedeem) wat zich bijvoorbeeld uit in dikke enkels/benen (je kunt er putjes in drukken). Verder kan er eiwit in de urine zitten, je kunt last krijgen van hoofdpijn, misselijkheid en problemen hebben met zien.
Een ernstige vorm het HELLP-syndroom. HELLP staat voor Hemolyse (afbraak van rode bloedcellen), Elevated Liver enzymes (verhoogde aanmaak van leverenzymen) en Low Platelets (een laag aantal bloedplaatjes). Hierbij kunnen de verschijnselen van pre-eclampsie optreden, maar kun je daarnaast ook last hebben van een hevige pijn in de bovenbuik en soms ook in de rug. De vochtophoping kan ervoor zorgen dat je een flink aantal kilo's aankomt.

Alle gradaties moeten behandeld worden. Soms kan het met medicatie, soms is een ziekenhuisopname noodzakelijk. In het ergste geval besluiten ze soms om het kindje eerder geboren te laten worden.

Na de bevalling verdwijnen de ziekteverschijnselen weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hallo, bijna alles hierover is te vinden op: Zie bron 1.

Zoals: de feitjes, hoe het onstaat, de symptomen de gevolgen en wat je eraan kunt doen.