zelf ben ik in een stuitligging geboren, meestal komt het wel goed als het snel genoeg gaat, het is wel erg pijnlijk voor de moeder
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha. 'Het is wel erg pijnlijk voor de moeder'. Ik snap wat je bedoelt, maar toch vond ik de niet-stuitligging-bevalling van mijn dochter ook niet erg fijn ;-) Een + voor de glimlach op mijn gezicht!
Ik ben in stuitligging geboren ( eerst met de benen) Mijn moeder had al meerdere kinderen gebaard dus ondanks de stuitligging verliep de bevalling goed. Een stuitligging kan er voor zorgen dat het een moeilijke bevalling wordt. Er is meer kans op uitscheuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proces van stuitgeboorte
Zoals binnen arbeid met een baby in een normale hoofd-benedenpositie, komen de baarmoedersamentrekkingen typisch met regelmatige intervallen voor en veroorzaken geleidelijk aan cervix om dunner te worden en te openen. In de gemeenschappelijkere stuitliggingen, is de bodem van de baby (eerder dan voeten of knieën) wat eerste om door moeder is te dalen bekken en kom uit de vagina te voorschijn.

Aan het begin van arbeid, is de baby over het algemeen in schuin positie, die of de juiste of linkerkant van de rug van de moeder onder ogen ziet. Aangezien de bodem van de baby de zelfde grootte in de term baby zoals het hoofd van de baby is. De afdaling is zo zoals voor het het voorstellen foetale hoofd en de vertraging in afdaling is een hoofdteken van mogelijke problemen met de levering van het hoofd.

om met de geboorte te beginnen, moet de interne omwenteling voorkomen. Dit gebeurt wanneer de moeder bekken vloer de spieren bewegen de baby ertoe om te draaien zodat het met één heup direct voor andere geboren kan zijn. Op dit punt ziet de baby één van de binnendijen van de moeder onder ogen. Dan, volgen de schouders de zelfde weg die de heupen.

Op dit ogenblik draait de baby gewoonlijk om de moeder terug onder ogen te zien. Komt daarna voor externe omwenteling, die is wanneer de schouders te voorschijn komen aangezien het hoofd van de baby het

moederbekken ingaat. De combinatie van moederspiertoon en de baarmoedersamentrekkingen veroorzaken het hoofd van de baby aan buig, kin aan borst. Dan gezicht komt, en tenslotte de rug van het hoofd van de baby te voorschijn.

wegens gestegen druk tijdens arbeid en geboorte, is het normaal voor de belangrijke heup van de baby om worden gekneust en genitaliën om te zijn gezweld; dit lost gewoonlijk kort na geboorte op.

De babys die de openhartige kulaspositie in utero veronderstelden kunnen blijven hun benen in deze positie voor enkele dagen na geboorte houden - dit is normaal.
Risico's>>>> gebruik de link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien met je een reactie eerst lezen voor je hem kopieert en plakt. Ik zou hier best drie minnen voor willen geven eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men vraagt niet om PERSOONLIJKE ervaringen, maar men wil volledig geinformeerd worden. Bij deze. Helaas gaat het niet altijd vlotjes en kiest men voor een keizersnee. Maar dan maakt men de geboorte NIET bewust mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar LEES het antwoord dan eerst, zoals Jenniejen zegt! Het slaat helemaal nergens op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De link vermeldt de stuitligging, de geboorte op 2 manieren en de risico,s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben het niet over de link, maar over het antwoord. Het staat vol met kromme zinnen en niet-bestaande woorden en je kunt er geen touw aan vastknopen. Dat hoort toch niet!
het is erg pijnlijk voor de moeder want normaal komt eerst het hoofdje en de schouders en dan gaat het snel maar in een stuit komen eerst de voetjes dus het grootste gedeelte komt als laatst en dat geld ook voor het pijnlijkst gedeelte , dus een newborn mom zit daar niet zo op te wachten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt aan de manier waarop de baby ligt. ALs hij echt met zijn benen dwars ligt wordt er vaak besloten tot een keizersnede.
Ik heb twee kindjes gekregen die in een stuit lagen, de eerste werd een geplande keizersnede. De tweede wilde ik toch zelf doen, maar helaas eindigde dit in een spoed keizersnede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is het dan een onvolkomen stuitligging, met de billen eerst, Vaker word er voor gekozen voor een keizersnee, maar is heel goed mogelijk, mijn jongste zoon is geboren in een onvolkomen stuitligging, en dat ging super!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter lag in een halfonvolkomen stuit (soort spagaat, met ene voet eerst, andere voet opgetrokken). Ik heb toen voor een keizersnede gekozen. De dame die naast me in het ziekenhuis lag, was gewoon bevallen van ook een stuitkindje. Het arme baby'tje was bond en blauw. Moest behoorlijk verdoofde de eerste twee dagen doorkomen onder de pijnstilling. Als dat een beetje uitwerkte, gin het arme jongetje heel hard huilen.

Ik was erg blij dat ik voor de keizersnede had gekozen.

Verder kan het laatste knikje in het geboortekanaal nog een risico voor het baby'tje meebrengen. Als het niet snel genoeg gaat kan dat behoorlijk nare gevolgen hebben (zelfs overlijden).

Zo, nu heb ik je alle doemscenario's wel verteld. Meestal gaat het gewoon goed, en komen zowel moeder als kind er misschien wat gehavend, maar verder prima uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een baby in stuitligging geboren wordt, is er iets meer kans op complicaties. De natuurlijk manier is met het hoofdje eerst. Dat is omdat het hoofd het grootste deel is (in doorsnee) van een baby. Als het hoofdje geboren is, volgt de rest dan ook vrijwel direct vanzelf. Bij de stuit is dat niet het geval. Het gevaar is dat stuit en/of beentjes al geboren zijn, maar het kindje blijft steken terwijl het hoofdje nog geboren moet worden. Er is dan een risico dat de navelstreng bekneld komt te zitten tussen de baby en het geboortekanaal. Het kindje kan dan niet van zuurstof voorzien worden. Dit mag uiteraard niet lang duren. Dit is ook de reden dat bij een stuitligging vaker wordt ingegrepen met inknippen of een andere manier van helpen met de geboorte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij een volkomen stuitligging (opgetrokken beentjes) krijg je altijd een keizersnede, want dit geeft teveel risico.
bij een onvolkomen stuitligging (beentjes langs de oren), krijg je vaak de keus om vaginaal te bevallen of een keizersnede. De gyn zal de risico's met je bespreken (is het je eerste kindje of niet en wordt er een grote baby verwacht.....)
een stuitbevalling gebeurt (als het tenminste op tijd ontdekt is) altijd in het ziekenhuis, onder leiding van een gyn. dit omdat er altijd een risico is op complicaties en dan vooral dat het hoofdje blijft steken, of dat het kindje de armpjes opslaat.
je krijgt eigenlijk altijd een infuus met een weënstimulerend middel, zodat je goede, krachtige weeën hebt. Het kindje mag pas aangeraakt worden als de schouderbladen geboren zijn om te voorkomen dat het door een schrikreactie de armpjes opslaat en je krijgt bijna altijd uit voorzorg een knip, zodat het hoofdje makkelijker geboren kan worden.
een stuitbevalling hoeft niet pijnlijker te zijn als een bevalling in hoofdligging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan staat iedereen om de bevalling in uiterste paraatheid en is het zaak dat het hoofdje van de baby snel geboren wordt. De kans is groot dat er een knip gezet wordt en er hard op het schaambot van de moeder wordt geduwd om het hoofdje snel te laten komen. De arts zal de baby, het lichaampje zo buigen dat het kindje zeg maar omhoog kijkt met de kin. want horizontaal trekken aan het kind heeft geen zin. Dit is voor vaders vaak het meest enge moment tijdens de toch al spannende bevalling. Ook hebben deze kindjes de beentje in de positie staan zoals ze de laatste weken in de baarmoeder hebben gelegen, ook heel raar voor de ouders, maar dat komt ook weer goed.

Wat er in iedergeval altijd gebeurt, bij een stuit keizersnee of gewone bevalling, is dat er een wonder gebeurt is......een wonderbaarlijk bijzonder mensje wordt verwelkomt op de wereld.....