Na hoeveel dagen zwangerschap heeft je kindje een (ziel) (geest)?

Toegevoegd na 10 uur:
ALvast bedankt voor het reageren, en nee het is niet zo dat het is om te bepalen of een abortus kan ja of nee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24.1K

Het beste antwoord

Als je in een losstaande ziel gelooft, mag je zelf weten vanaf wanneer dat is. Dat kan zijn vanaf de bevruchtting (officieel vreemd genoeg de tweede week), vanaf het moment dat het embryo foetus wordt (10e-12e week), vanaf het moment dat de baby levensvatbaar is (ongeveer de 24 week) of vanaf het moment dat hij of zij geboren wordt.

Als je niet in een losse ziel gelooft, helemaal niet dus.

Als je gelooft in een ziel als zijnde de 'bezieling' van de mens, het ongrijpbare stukje persoonlijkheid dat in de hersenen zetelt en weer verdwijnt met het sterven, zal dat ergens zijn rond het moment dat de hersenen redelijk uitgerijpt zijn. Nu rijpen hersenen door tot net na de puberteit, maar al ver voor die tijd kun je karakter en persoonlijkheid herkennen, dus zó laat zal het niet zijn, maar als de hersenen net compleet zijn aangelegd, functioneren ze nog op een erg dierlijk niveau. Veel primitieve volkeren geloofden dat de ziel rond de eerste verjaardag in het lichaam trad, en biologisch gezien is daar misschien best iets voor te zeggen.

Uiteindelijk doet het er natuurlij ook niet toe. Tenzij je het moment van intreding van die ziel wilt gebruiken om te bepalen tot wanneer je een abortus kunt plegen. Maar dan begeef je je op heel glad ijs en voer je een heel andere discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik las onlangs ergens dat het gedeelet van de hersenen dat te maken heeft met emotionele reacties van jezelf en het herkennen van emoties in anderen pas na 4 tot 6 maanden na geboorte ontstaat. Dit zou ook een heel mooi punt kunnen zijn om als "uitgerijpt" te beschouwen voor deze doeleinden.

Andere antwoorden (10)

Dat hangt van je geloof af. Als je atheist bent heb je geen ziel en krijg je die dus ook niet. Ben je christen dan is dat vanaf de conceptie (daarom is abortus verboden). Bij de islam duurt het een antal weken zwangerschap (en is abortus dus aanvaardbaar). Ben je iemand die in reincarnatie geloofd dan heb je al een eeuwen dezelfde ziel.
Zo zullen er nog ingetwijfeld veel meer ideeen over zijn. Ik ben benieuwd naar de anderen. Maar hier heb je alvast een paar om te kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker, +
ik ben niet gelovig, maar ik begrijp wel wat er met ziel bedoeld wordt.
naar mijn idee heeft het kindje die vanaf het moment dat hij/zij levensvatbaar is.
14 jaar geleden
Ik ben atheist, dus alleen wijnflessen hebben voor mij een ziel, maar babies zeker niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boren hebben ook een ziel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, maar boeren weer niet :-))
Ziel en geest zijn heel andere zaken, compleet verschillend...

Ziel, denk dan aan bezieling... Ziel is potentie, groeikracht, ziel is de chauffeur van de auto...
Geest: denk dan aan gedachten... Gedachten komen pas als er taal is... In de geest van, en geestig zijn, zijn gedachten...

Bij de consipiatie, dus bij het maken van het eerste begin van een mens er nog geen mens... Wanneer is er sprake van een mens, van een persoon? Vergelijk het met een schilderij... Als je de eerste streek maakt is er dan een schilderij? Als het er ruw op staat, is het dan een schilderij? Als het bijna af is, is het dan een schilderij? Als de lijst er nog niet omheen zit, is het dan een schilderij? Als het nog niet verkocht is, is het dan een schilderij?
Als het in een kunstcatalogus voorkomt, is het dan een schilderij? Dus zo simpel is het niet...

Deze vraag kan niet exact beantwoord worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke persoon IS een ziel. De ziel dat ben je zelf.
Dus vanaf het moment dat het kind is ontstaan IS het een ziel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een paar weken daalt er een 'zijn' in. Hoeveel tijd precies weet ik niet, het is al weer zo lang geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
na ongeveer 8 weken, als het geen klompje cellen meer is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is, op het moment dat de samensmelting plaats vindt, een nieuw leven ontstaan.
Een nieuw leven heeft een ziel, geest.
Maar dit blijft voor iedereen een eigen opvatting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziel incarneert vanaf het moment van de bevruchting.
Vooraf was het wachten daarop. Het levensplan is eerst nog doorgesproken, en op het moment van de samensmelting daalt de ziel af om erin te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodra het eitje bevrucht is heeft het een ziel.
zonder ziel ben je niet leefens vatbaar en groei je niet.
de embryo groeit tot een baby dus heeft daar een ziel bij nodig anders word het een miskraam om dat het niet levens vatbaar.

groetjes lovegirl