Mogen verloskundigen in noodsituaties een zwaailicht voeren (als ze hiervoor een vergunning hebben?)

Mogen verloskundigen in noodsituaties (bijvoorbeeld als het eerstvolgende ziekenhuis verder weg is en er moet iemand met spoed naar het ziekenhuis of een verloskundige moet met spoed naar een bevalling) voeren. Ik heb in ieder geval begrepen dat voor het voeren van een zwaailicht ook een vergunning nodig is. Waar moet je deze vergunning regelen en wat zijn hiervoor de randvoorwaarden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De regels zijn als volgt:

In artikel 29, eerste lid, RVV 1990 wordt het voeren van optische en geluidssignalen toegestaan aan bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie, brandweer, diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en andere door de minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen hulpverleningdiensten. In de praktijk heeft het gebruik van de terminologie «ten dienste van» geleid tot ongewenst gebruik van die signalen. Zo werden bijvoorbeeld optische en geluidssignalen gevoerd door brandweerpersoneel in eigen auto onderweg naar de brandweerkazerne, door een huisarts en een verloskundige in niet als ambulance herkenbare voertuigen. Om die reden is de terminologie veranderd in: in gebruik bij. Alleen bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie, brandweer, diensten voor spoedeisende medische hulpverlening of aangewezen hulpverleningsdiensten mogen optische en geluidssignalen voeren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, een ambulance is een stuk geschikter om een vrouw in barensnood en haar baby eerste hulp te verlenen met zuurstof, medicatie, infuussystemen etc. dan het autootje van de verloskundige. Het zal onderweg maar misgaan... En er is niets op tegen als de verloskundige achter de ambulance aan rijdt om indien nodig assistentie te verlenen op haar/zijn specifieke vakgebied. +1

Andere antwoorden (1)

Uiteraard mag dat als ze een vergunning ebben maar of ze die krijgen ....