als je 40 bent kan je dan nog kinderen krijgen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
sterredag
12 jaar geleden
sterker nog als je 60 bent ook nog :) daar hebben ze ivf voor uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IVF is niet voor als je 60 bent, dat gaat echt niet werken. Die 60-jarige die laats beviel, had een donoreicel geregeld.

Antwoorden (15)

Meestal kan dat gewoon, maar dat is wel verschillend per persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou het kan wel maar je hebt wel kans op een ziekte of een misvormt kind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vrouw bent, kan dat meestal wel. De kans op aangeboren afwijkingen wordt wel groter naarmate de moeder ouder wordt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je man bent kan het helemaal wel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 en miskramen komen vaker voor, de kans op zwangerschap is kleiner, en de kans afwijkingen is groter zoals jij al aangaf. @lorre het kán wel maar ook de kwaliteit van de spermacellen gaat achteruit, en ook het aanta spermacellenl.
dit icm met de hogere leeftijd van de vrouw speelt ook een belangrijke rol dus. (een man van 50 met een vrouw van 20 zou minder risico lopen dat het mis gaat of niet lukt dan een man van 50 en een vrouw van 50) maar goed, niet geschoten is altijd mis natuurlijk. :OP
sterredag
12 jaar geleden
Vind dit antwoord ook niet echt helemaal juist, de kans op afwijkingen wordt wel groter als je op latere leeftijd kinderen neemt, maar niet perse naarmate je ouder wordt, want als je heel jong kinderen neemt dan is de kans op complicaties bij moeder en kind ook weer groter dan dat je nog even wacht.
Zolang je vruchtbaar bent, kan je altijd nog kinderen krijgen. Wanneer je nog steeds elke maand regelmatig menstrueert, heb je nog steeds eitjes die bevrucht kunnen worden.
De eitjes zijn echter hoe ouder je wordt, van mindere kwaliteit en het risico dat een kind dat hieruit ontstaat een afwijking heeft is daardoor niet uit te sluiten en komt relatief vaker voor bij een oudere moeder.
Zelf kreeg ik door omstandigheden enkele dagen voor ik 41 werd tot onze grote vreugde toch nog een kind.
Hij is super kerngezond en nu een puber van 16. Een geweldig joch, dat mede doordat het in de familie voorkomt een stoornis in het autistisch spectrum heeft.
Dat houdt in dat hij bovengemiddeld intelligent is, graag leert en heel gemakkelijk is om als kind op te voeden.
Hij is erg principieel (afschuw van roken en drank ed)en goud eerlijk. Het enige nadeel is dat hij niet van knuffelen houdt en geen behoefte aan vrienden heeft. Hij heeft een selectief groepje waar hij soms iets mee onderneemt.
Hij steekt echter prima in zijn vel en dat is dan weer het voordeel van een oudere moeder, zij heeft zich verdiept in haar zoon en voelt hem haarfijn aan. Mede door haar levenservaring, laat zij zich niet gauw gek maken.
Een jonge moeder raakt eerder in paniek of bewandelt niet alle wegen uit onwetendheid.
Er zijn echter heel veel oudere moeders wier kind helemaal niets mankeert.
12 jaar geleden
Dat kan, de leeftijd waarop 'het machientje het niet meer doet' is bij elke vrouw verschillend. Mijn beide oma's hebben, in de tijd dat kinderen krijgen nog een logisch gevolg van seks was, op hun 44ste hun laatste kind gekregen. Daarna hield het op.

De kans dat je snel en makkelijk in verwachting raakt, wordt steeds kleiner naarmate je ouder wordt, en de kans op miskramen of een kindje met het syndroom van down of een andere chromosomale afwijking neem toe naarmate je ouder wordt. Tegenwoordig is er met kunst- en vliegwerk nog wel wat op te rekken aan de leeftijd waarop je geen kinderen meer kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De levenskwaliteit is zodanig verbeterd en de geneeskunde is er zo sterk op vooruitgegaan dat vrouwen van 40 perfect kunnen overwegen om zwanger te worden.
Bovendien kunnen de bestaande vruchtbaarheidstechnieken hen daar zo nodig aanzienlijk bij helpen.
Toch houden deze laattijdige zwangerschappen meer risico's is en moeten ze strikt medisch gevolgd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kan dat nog. Je bent gewoon vruchtbaar tot je in de overgang zit en er weer uit komt. En meestal begint de overgang zo rond de 50.
Dus met 40 jaar heb je nog eitjes heb je nog een eisprong en kun je dus nog gewoon zwanger worden. t Is welliswaar wel zo dat de vruchtbaarheid af neemt na mate je ouder word ( je hebt tenslotte tijdens al die keren dat je ongesteld bent geweest een eitje verloren. en een keer ben je door je voorraad heen) Maar t is echt niet onmogelijk om op je 40 ste nog zwanger te raken en kinderen te krijgen. ( Maar ik heb hier wel over de natuurlijke weg,want via de medische molens is het zelfs nog mogelijk om op je 63 e nog een kindje te krijgen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan nog zeker wel en ik weet niet of het nog zo is,maar vrouwen die na hun 35ste zwanger worden kunnen een vruchtwaterpunctie krijgen om te achterhalen of het kindje in orde is,maar ik weet niet zeker of dit nog steeds gebeurd of dat dit nu d.m.v. een echo gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je menstrueert en nog een eisprong hebt ben je in principe nog vruchtbaar.Dus kun je technisch gezien nog kindjes krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, maar de vruchtbaarheid van de vrouw neemt steeds sneller af naarmate ze ouder wordt. Desondanks zijn er vrouwen van 45 die zonder hulp zwanger zijn geworden.
En types die via Italië met een bevruchte donoreicel zwanger worden op hun 60e.
Adoptie kan tot je 44e.
Mannen kunnen tot op hoge leeftijd kinderen verwekken (omdat het verwekken nou eenmaal een minder grote belasting is dan een zwangerschap).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als een vrouw van 80 of hoeveel kan bevallen kan een 40 jarige dit zeker! dus ja bevallen kan vast en zeker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder was 40 en daarna heb ik nog een broertje gekregen toen ze 42 was.
Jja, het kan maar je het wel meer kans op syndroom van Down etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan wel maar dan heb je wel een grotere kans dat je eerder dood gaat dan dat je bijvoorbeeld je kleinkind goed hebt kunnen leren kennen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee... het licht eraan. De vruchtbaarheid neemt best snel af na je 30ste/35ste. De ene vrouw raakt dan alsnog naar een paar pogingen zwanger terwijl de ander de medice molen in moet gaan omdat de vruchtaarheid toch wel echt minimaal is... Persoonlijk ken ik een gezin waarvoor het laatst geld. Zelfs met medicatie is het hun helaas niet gelukt. Het is gewoon een heel groot risico op die leeftijd. Zwangerschap is lichamelijk het beste tussen de 20 en 27 ongeveer. Ik zou er dus wel even goed over na denken of jullie er echt nog voor willen gaan... Want het kan een hoop verdriet opleveren als blijkt dat het niet vanzelf lukt / helemaal niet. Mocht het lukken zou ik wel een punctie laten doen. Met 40 is er toch veel meer risico op een ziek kindje.

Mijn persoonlijke mening: Mijn moeder was 40 toen ze mij kreeg. Maar heb toch wel gemerkt dat een "oudere moeder" niet echt heel leuk is... In mijn kinder jaren dachten ze vaak dat het mijn oma was... Ook shoppen etc etc ging niet heel gezellig, ze was gewoon wat van de "oude" stempel zeg maar. Natuurlijk gun ik een kind iedereen. Maar denk niet alleen aan jezelf. Denk ook aan het kind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is mogelijk maar ik lees in de folders van aangeboren ziektes wel dat naar mate je ouder wordt je kind meer kans heeft op Down syndroom