Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt het dat de antistoffen van afgekolft moedermelk verloren gaan in de magnetron?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
669

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Tot voor kort werd aangenomen dat moedermelk in de magnetron door 'hotspots' (plaatselijk hete plekken) de vitamines en antistoffen zou doen verloren gaan.

Nu is men er achter dat dat niet het geval is. Wel is de temperatuur belangrijk. Bij verhitting hoger dan 50 graden gaan wel veel belangrijke stoffen verloren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel heeft de straling van de magnetron invloed.
De cellen worden namelijk van binnenuit "gekookt" en daarmee volledig gesloopt.
Daarom is een flessenwarmer altijd beter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Welke cellen?
antistoffen zijn opgebouwd uit eiwitten en die zijn kwetsbaar. Denk er maar aan wat er gebeurt als je een zeer bekend eiwit ( het wit van een kippenei) kookt of in een koekenpan doet.

Als de temperatuur te hoog wordt (al vanaf ca 45-50 graden) denatureert een eiwit (dat is als het kippeei spierwit wordt), dit is een onherstelbare verandering van de structuur en de meeste eiwitten verliezen daarmee hun functie (dus ook hun antistof functie).

Mijn magnetron heeft toch echt plekken waar het al staat te koken terwijl het verderop nog niet warm genoeg is (dat zie ik goed bij een grote ovenschaal). Bij mij zou een flesje dus plaatselijk veel heter worden (maar als ik het dan schudt voor ik het geef is het gemiddeld niet te warm)
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding