Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan bij een baby in je buik al epilepsie worden geconstateerd?

de kleine beweegt wel heel snel en heftig en nu zei iemand tegen mij: mischien wel een epileptische aanval, nu lijkt mij dat sterk, maar stiekem ben ik toch ook nieuwsgierig.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is mogelijk. Er zijn case reports te vinden via o.a. PubMed (medische database) waarin beschreven wordt hoe epileptische activiteit gezien wordt bij een foetus tijdens een echo. Het gaat dan om aanvallen die gepaard gaan met samentrekkingen (spasmen) in armen en benen. Er kan nog geen eeg gemaakt worden in de baarmoeder, dus is de diagnose niet exact te maken. Toch wordt wel vaker beschreven hoe een kind in de baarmoeder dit soort trekkingen vertoont die te zien zijn op een echo en eigenlijk niets anders doen vermoeden dan een epileptische aanval, en waarbij later na de geboorte inderdaad epilepsie wordt vastgesteld.

Dat is overigens wel heel zeldzaam, en meestal komt het voor bij kinderen met aangeboren afwijkingen. De kans is veel groter dat er een andere reden was dat je (af en toe?) kindje snel en heftig beweegt.

In de link die Amadea geeft gaat het trouwens om een specifiek type epilepsie, BINE: een benigne - dus goedaardige - vorm die voorkomt bij pasgeborenen, geen nadelige gevolgen heeft, en die bijna altijd vanzelf overgaan binnen een paar maanden. Dit type epilepsie wordt pas vastgesteld als er geen andere oorzaken voor de epileptische aanvallen gevonden worden. Gemiddeld gezien beginnen deze aanvallen op z'n vroegst de derde dag na de geboorte. Dat wil echter NIET zeggen dat een pasgeboren kind met aan ándere vorm van epilepsie geen aanvallen kan hebben voor de derde dag. (En BINE kan in theorie ook eerder voorkomen, uiteraard). Zeker bij kinderen met zware hersenschade zie je vaak al veel eerder epileptische aanvallen, die ook veel zwaarder zijn dan die bij BINE.

Nogmaals: de kans is gelukkig veel groter dat jouw kindje géén epileptische aanval had. Ik weet dat je al zegt dat je deze vraag vooral stelt uit nieuwsgierigheid, maar ik jaag niet graag een (zwangere) moeder angst aan. Laten we het op een theoretische vraag met een theoretisch antwoord houden, tenzij jij reden hebt om je zorgen te maken om je kindje: dan moet je uiteraard een arts consulteren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat kan niet. Als de baby last zou hebben van epilepsie, dan beginnen de aanvallen op z'n vroegst na de derde geboortedag.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding