als je geen abortus wilt doen en je bent onder de 16 jaar en je ouders willen dat je het doet, MOET het dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
amigo
13 jaar geleden
Ik kan alleen maar voor je hopen dat dit een theoretische vraag is want zo niet wat een VRESELIJKE zaak. Als je ouders je tegen je zin tot een abortus dwingen (wat psychisch al een zware klus is ZELFS als je het zelf wilt) kan ik je garanderen dat het NOOIT meer goed komt in het contact met je ouders.
Ik denk, dat je, zelfs als je later beseft dat ze hiermee jouw welzijn voor ogen hadden, je ze toch nooit kunt vergeven wat er is gebeurd. In het verleden zijn (helaas veel) verhalen bekend over meisjes die het kindje verplicht voor adoptie moesten afstaan en daar hun hele leven last van hadden

Antwoorden (9)

Hier heb je de wettekst die daarover gaat:

http://www.hulpgids.nl/oud/wetten/wgbo-tekst.htm

Waar onder andere in staat artikel 447 m.b.t. minderjarigen:

Artikel 447
1. Een minderjarige die de leeftijd van zestien jaren heeft bereikt, is bekwaam tot het aangaan van een behandelingsovereenkomst ten behoeve van zichzelf, alsmede tot het verrichten van rechtshandelingen die met de overeenkomst onmiddellijk verband houden.
2.
De minderjarige is aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende verbintenissen, onverminderd de verplichting van zijn ouders tot voorziening in de kosten van verzorging en opvoeding.

Met andere woorden: als je 16 of ouder bent (en er verder niets mis met je is zoals zware psychiatrische problemen) word je bekwaam geacht daar zelf een beslissing in te nemen.

Met nog andere woorden: als je NIET ouder bent dan 16 zal e.e.a. in overleg met je ouders genomen moeten worden.

Wat je altijd kunt doen is hierover met je (huis)arts praten! Die heeft zwijgplicht, en kan je wellicht helpen als jij serieus van mening bent dat je ouders verkeerd bezig zijn. (Hoewel het zeer moeilijk zal zijn om hierin onder de verantwoordelijkheid van je ouders uit te komen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat MOET niet, al zal je het wel heel lastig krijgen als je ouders niet achter je beslissing staan om het kindje te houden. ga eerst eens met je huisarts praten en neem evt. contact op met siriz. dit is een organisatie die je kan begeleiden tijdens de zwangerschap, maar ook praktische zaken voor je kan regelen, zoals onderdak, hulp bij je financiën, enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem alsjeblief zo snel mogelijk contact op met Sirez: http://www.siriz.nl/
Of met het FIOM. Zij zijn professioneel en speciaal bedoeld voor mensen in zo'n dilemma!

Zij kunnen je echt verder helpen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siriz (het voormalige VBOK) is niet echt een onbevooroordeeld clubje, ze hebben als doel het leven van het ongeboren kind te beschermen. Ik zou eerder het Fiom adviseren.
Nee dat moet je niet! Vanaf 12 jaar heeft een kind beslissingsrecht over zijn/haar lichaam. Zoek wel hulp, zie de antwoorden hierboven, want het is wel een moeilijke beslissing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij hoeft dat niet, omdat jij wel de moeder van het kind bent. Daar heb jij het eerste zeggenschap over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je 16 bent of ouder mag je zelf beslissen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is jouw keuze en die keuze heb je al gemaakt door onveilig te vrijen , je wist dat je zwanger kon worden .
Bedenk wel dat als jij het kindje wilt houden , jij er ook voor moet zorgen met je vriend en dan bedoel ik ook financieel , ik neem aan dat je naar school gaat dus ik zou niet weten hoe je dat moet doen met een kleine , ik wil je absoluut geen abortus aanpraten maar ik heb zelf twee kids en het is zwaar en ze hebben veel nodig en voor iemand die 16 is is dat pittig, je kan de verantwoordelijk ook niet bij je ouders leggen.
Er zijn altijd nog meer opties zoals adoptie of iets dergelijks , maar als je het wilt houden , nogmaals het is jouw keuze maar ga er dan ook voor , voor de 100 % en leg het niet bij je ouders neer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb pas een dergelijke vraag beantwoord.
Die staat hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/mogen-ouders-12-13-jarig.174763

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik voeg er nog aan toe:

Wat gaat er gebeuren met het kindje?
Wie gaat het opvoeden?
Wie gaat de verdere opvoeding van die moeder
"onder de 16 jaar" regelen en betalen en verzorgen?

Ja, en de huisdokter heeft beroepsgeheim, zwijgplicht etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NEEEEEE, het is jou leven je ouders hebben er een mening in uiteindelijk maak jij de beslissing.
niet je ouders. het is JOU kind dat in JOU buik zit.
niet in die van je moeder.dus uiteindelijk hebben je ouders er een mening in jij maakt het uiltime besluit.