RHESUS FACTOR hoe zit dit ???

mijn vriendin is 33 weken zwanger en heeft een ernstige naalden fobie.
door deze fobie heeft ze nog geen anti d toegediend gekregen.
volgens het ziekenhuis is het zeer noodzakelijk omdat ze bloedgroep A negatief zou hebben en ik zelf O positief.
volgens vele websites zou het geen gevaar voor dit kind kunnen opleveren maar wel voor een volgende zwangerschap.
maar ik hoor veel tegenstrijdige verhalen dus ik wil nou wel eens weten hoe
het echt zit.
en of het mogelijk is om na de bevalling alsnog anti-D te geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Kind is.blijkbaar niet belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh jee, straks krijgt ze een keizersnede, hoe moet dat met de ruggeprik, infuus, morfine etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een fobie is een fobie een irrationele angst ergens voor. Je vriendin zal toch wel echt haar best moeten doen om over deze fobie heen te komen. Vraag daar hulp bij. De injectie voor rhesus heeft ze echt nodig. En ja wie weet heeft ze nog wel veel meer injecties nodig... Ook je kindje straks die wil je echt niet met dezelfde fobie opzadelen. Dus mijn advies vraag hulp om over de fobie heen te komen zsm!

Antwoorden (2)

Ik heb 2 zoontjes en heb ook een negatieve bloedgroep. De spuit met anti d geven ze steeds na de bevalling (een tijdje erna). Hier in België doen ze dit toch zo, ik denk dat dit in Nederland wel hetzelfde is. Die spuit is niet zo erg, gewoon een klein prikje in de bil. Veel sterkte voor uw vriendin en ik hoop dat ze dan tegen de pijn van de bevalling kan, want ik vond het wel gemakkelijk om pijnloos te bevallen, maar dat is dan wel een ruggenprik en op zich is dat ook niet zo erg, want dat voel je niet door de weeën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederlands krijgen rhesus neg. vrouwen uit voorzorg allemaal een antiD.tijdens de zwangerschap.
Het is idd bij een eerste kind geen noodzaak, maar ze zal, als het kindje er straks is en rhesus positief oi toch echt die anti D injectie moeten hebben.
Sinds enkele jaren krijgen zwangere vrouwen al, tijdens de zwangerschap antiD, allemaal voor de zekerheid.
De kans is heel klein, maar stel je vrouw heeft al een miskraam gehad, zelfs daar kan er al bloed van het kindje bij de moeder komen. Het risico hoef je niet te nemen, alleen een prikje !!

In mijn familie zijn veel vrouwen rhesus positief, mijn tante verloor haar 3de kindje, jongetje werd dood geboren. Haar tweede kindje moest gelijk na de geboorte algehele bloedtransfusie.

Moeder maakt anti stoffen aan tegen het voor haar vreemde bloed van de baby.
Dit kan ernstige gevolgen hebben.

Ik word bijna boos dat iemand een dergelijk risico neemt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De mogelijkheid bestaat pas sinds de jaren 60 van de vorige eeuw.

Toegevoegd na 46 minuten:
Even voor de duidelijkheid, mijn tante had de keus niet. Ik was er waarschijnlijk niet geweest als ik niet net als mijn moeder rhesus neg. was, ik ben namelijk de derde.
De oudste was bij ons positief, mijn zus en ik daarna negatief.