Wat kunnen we doen als me vriendin waarschijnlijk 8 weken zwanger is, maar we weten het niet zeker??

Mijn vriendin vermoed dat ze zwanger is want ze is al een tijdje niet ongesteld geweest, en dan zit ze waarschijnlijk nu in de 8 weken, en we hebben al een test gedaan en die gaf eerst aan je was zwanger, toen een 2de test en die gaf aan van niet? waar kunnen we naartoe om het zeker te weten? en dat het ook gezond is? en hoeveel gaat dat kosten? omdat ik als vaderzijde nog werk aan het zoeken ben dus moet rustig aan doen.

alvast bedankt:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit soort dingen valt gewoon onder het basispakket van je ziektekostenverzekering, dus geen zorgen.

Normaal is één positieve test voldoende om te weten dat een vrouw zwanger is. Dan kun je rechtstreeks contact opnemen met een verloskundige. Maar bij acht weken zou je inmiddels verwachten dat iedere test positief is. Dat dat niet zo is, kan verschillende verklaringen hebben:

- Misschien is je vriendin minder lang zwanger dan ze denkt, dan is het hCG-gehalte nog niet zo hoog.
- Sommige vrouwen scheiden niet zoveel hCG als normaal uit via urine, ook al is het gehalte in hun bloed wel hoog.
- Er kan ook gewoon iets zijn misgegaan bij de tweede test.
- Of de mogelijkheid waar je liever niet bij stilstaat: als het vruchtje zich niet (goed) ontwikkelt kan het hCG-gehalte laag blijven of zelfs dalen.

In dit geval is het dan ook wel goed om naar de huisarts te gaan. Die kan bloedonderzoek doen om het precieze hCG-gehalte te bepalen en je vriendin doorsturen voor een termijnecho waarmee gekeken kan worden hoe lang je vriendin zwanger is en of het vruchtje zich goed ontwikkelt.

Zoals ik al zei, dit soort basiszorg bij zwangerschap valt gewoon onder de ziektekostenverzekering van je vriendin. Alleen voor extra's zoals meer kraamhulp dan standaard of bevalling in een kraamhotel heeft ze een aanvullende verzekering nodig. Verder geldt voor de standaard-kraamhulp geldt een eigen bijdrage, maar dan ben je alweer zeven maanden verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een goed duidelijk antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat scheelt me weer een hoop tikwerk ;-)

Andere antwoorden (3)

Naar de huisarts gaan. Die kan zelf een test doen, en jullie eventueel doorverwijzen naar een gynaecoloog enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je langs de huisarts die kan een goede test doen dan weet je of je vriendin zwanger is of niet.
Huisartsenbezoek valt onder de basisverzekering dus is kostenloos.

Ik wist trouwens niet dat als je werkzoekende bent dat je het dan rustig aan moet doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik neem aan dat er bedoeld wordt rustig aan met geld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oooow.... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:lol:
Als de zwangerschapstest goed wordt uitgevoerd, geeft deze een duidelijke uitslag. Als een miskraam is opgetreden in een vroeg stadium, kan de test eerst positief zijn geweest en daarna negatief. Dat komt omdat hormonen dan nog uit het lichaam verdwijnen moeten. In jullie situatie zou ik opnieuw een zwangerschapstest doen, helemaal volgens het boekje, bij voorkeur via de huisarts. Gebruik een steriele urine container (die kan je bij apotheker of huisarts krijgen voor 50 cent of zo) om de urine op te vangen, zodat de test op geen enkele manier vervuild kan worden. Als je vriendin al ongeveer 8 weken zwanger kan zijn, moet ze zeer goed te testen zijn.