klopt het dat wanneer mijn vader 1 keer vaker een zaadlozing had gehad voor mijn geboorte, dat ik dan niet geboren was maar iemand anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet per se. Het is niet zo dat een man een vaste hoeveelheid zaadcellen heeft waarvan telkens een deel gebruikt wordt. Als dat zo was, dan zou 'jij' (de zaadcel met de helft van jouw genetische informatie) eerder 'verschoten' zijn.

In plaats daarvan maakt een man constant nieuwe zaadcellen aan. 'Jij' zou niet verschoten zijn, een hele hoop andere zaadcellen zouden verschoten zijn. In theorie had 'jij' dan nog steeds in de zaadlozing kunnen zitten die je moeder had bevrucht.

Tot zover het simplistische beeld. Uiteraard is de werkelijkheid nóg weer complexer. Duizenden, zo niet miljoenen factoren hebben invloed op de snelheid van zaadproductie, de exacte geproduceerde zaadcellen, de specifieke zaadcel die de eicel bevrucht etc. Als je het leven van je vader opnieuw zou doen van geboorte tot het moment dat hij je moeder bevruchtte, en ogenschijnlijk alles hetzelfde zou doen, inclusief exact aantal zaadlozingen, dan nóg zou het erg onwaarschijnlijk zijn dat jij, met jouw specifieke DNA, het resultaat zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

nee... jij bent altijd 'ik'...
misschien had je er dan anders uitgezien en ander gedrag vertoont... maar dat zullen we nu nooit weten... maar jij zou nooit iemand anders kunnen zijn dan jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan was er iemand anders geboren.
Dus wees blij dat je er bent en maak er iets moois van.
Mannen maken 1.000 zaadjes per seconde aan,
Lucky we !!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet per sé, want om een kind te krijgen heb je ook een eisprong nodig. En als die er op dat moment en een paar dagen nà de lozing niet was, was het kwakkie vanzelf afgestorven. Je pa kon spuiten wat 'ie wilde, maar zonder eisprong ben je nergens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja - zelfs als een ander zaadje harder gezwommen had dan het zaadje waaruit jij ontstaan bent, en dus het eitje bevrucht had vóór "jouw" zaadje er aankwam, was er iemand anders geboren. Wonderlijk, toch, de natuur....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan.
jij bent winnaar van miljoenen cellen onderweg naar een eitje.
als je pa een lozing in een doekje had gedaan waar jij tussen zat was jij er niet geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een doekje nog wel ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ok had ik dan over de borsten van je moeder moeten zeggen. lijkt mij ook niet gepast haha. ;-)
Niet perse. Als jouw zaadje nou gewoon de snelste en volhardenste was die maand, had je het hoe dan ook wel gewonnen hoor! Een eicel wordt lang niet altijd daadwerkelijk bevrucht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt een gedachtefout. Tenminste, als ik het biologisch beredeneer. Jij ontstaat door samensmelting van een zaadcel én een eicel. Het is geen kwestie van winnen of verliezen. Een zaadcel is niets en een eicel is niets.

Beide leveren samen precies de helft aan genetische informatie en samen vormt het één geheel waaruit jij nog moet groeien. Met alleen de helft heb je niets. Welke zaadcel welke eicel ok bevrucht, jij blijft de helft van je moeder en de helft van je vader. Alleen de mix zou anders zijn en zou je misschien bruin haar hebben in plaats van blond (ik noem maar wat natuurlijk).

Natuurlijk zijn hier meer ideeën over, bijvoorbeeld filosofische of spirituele.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Toch nog een vraagje @Som: Alleen een andere haarkleur? Of misschien ook een andere intelligentie, of ander karakter? Dat komt iets in de buurt van een 'andere persoon'. Of gaat dit te ver?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Antwoordman. Biologische gezien is het een mix van alle genetische informatie, dus niet alleen op alle uiterlijke kenmerken, maar ook op innerlijke, tot op moleculair niveau aan toe. Dus alleen blond was natuurlijk een voorbeeld. Ik ga er vanuit dat intelligentie en karakter e.d. ook fysiologisch/genetisch bepaald worden. Immers, broers en zussen zijn ook ontstaan uit de mix van het genetisch materiaal en zijn ook heel anders. En zelfs bij eeneiigge tweelingen is volgens mij juist het karakter en intelligentie niet gelijk. Ik ben het wel degelijk met je eens dat je zo doordenkend met elke willekeurige combinatie van zaad- en eicel een ander persoon wordt, maar die heeft nooit bestaan. Je persoon is ontstaan door wat je bent geworden. Je komt dan bij een discussie als "Wat bepaalt je ik", "Wat als je in een ander land was geboren". Dat zijn m.i. filosofische bespiegelingen, niet biologische. Maar daarom niet minder waar.
dat had gekund maar dan had er ook een andere zaadcel als eerste bij de eicel moeten zijn en de zaadcel waar jij uit onstaan bent heeft toch maar gewonnen van al die overige tienduizenden zaadcellen dus heeft het zo moeten zijn,je was gewoon de sterkste.