De moeder is een eeneiige tweeling, de vader ook. Hoe groot is de kans dat het kind wat ze krijgen ook een tweeling is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De kans is wel veel groter, maar het is ingewikkelder dan wij denken.

Een eeneiige tweeling is niet per definitie erfelijk bepaald, maar toch zien onderzoekers dat er families zijn waarbij ze heel veel voor komen.

Het is van de vrouw afhankelijk of het kind een tweeling wordt. De man kan wel de erfelijke factor doorgeven aan zijn dochter.

Hier een mooi artikel over tweelingen.
http://www.tweelingenregister.org/nederlands/nieuws/het_krijgen_van_een_tweeling.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een 1 eiige tweeling is een toevalstreffer en niet erfelijk bepaald. Heeft te maken met een verkeerde deling van de cellen. Een 2 eiige tweeling heeft te maken met 2 eitjes die vrijgekomen zijn en dat is wel erfelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
De kans is dus net zoveel op een 2ling als de papa en mama beide niet van een 2ling zou zijn.