Wie heeft ervaring met test point?

Dit is een zwangerschap test die je kunt doen 10 dagen na de sex 5 dagen voor dat je menstruatie weer moet komen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Ik heb wel eens een test van testpoint gebruikt. Werkte prima: de uitslag was 'niet zwanger', en dat was ook zo.

Wel moet ik zeggen dat als ze echt zeggen dat je '10 dagen na seks' kunt testen, dat valse informatie is. Ze zullen '10 dagen na de eisprong' bedoelen. Je kunt namelijk zelfs zwanger worden van seks tot vijf dagen vóór de eisprong. Tien dagen na seks zal dan het vruchtje zeker nog niet ingenesteld zijn, en er is geen enkele test ter wereld die daarvóór al een zwangerschap kan aantonen.

Sowieso is dat het risico bij tests die beweren dat je ze al vóór je menstruatie kunt uitvoeren. Bij de één duurt het langer voordat innesteling plaatsvindt dan bij de ander. Dat betekent dat je áltijd, hoe gevoelig de test ook is, een grotere kans hebt op een vals negatieve uitslag als je zo vroeg al test.

Hoe moeilijk het ook is: als je zekerheid wilt, kun je beter wachten met testen tot mínstens de dag dat je ongesteld had moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De test zal ongetwijfeld werken in zo verre, dat ALS er voor die tijd een eisprong en bevruchting is geweest, de test een positieve uitslag zal geven op basis van het HCG-hormoon dat vanaf dat moment wordt aangemaakt.

Maar na lang niet elke bevruchting volgt een innesteling, en lang niet elke innesteling resulteert in een gezond, levensvatbaar embryo. Van die hele prille bevruchtingen (zwangerschappen mag je het eigenlijk nog niet eens noemen) resulteren er echter nog zo veel in ' geen zwangerschap' (want ook een miskraam is wel een ERG groot woord in dit stadium), dat er niet voor niets wordt geadviseerd te wachten tot na de verwachte menstruatie. Een bevruchting die die eerste twee weken doorstaat, heeft een redelijke (hoewel nog lang niet 100 %) kans om door te zetten in een goede zwangerschap.

Het effect van dergelijke vroege testen is voornamelijk het vergroten van de kans op teleurstellingen in het slechtste geval, en vijf dagen eerder weten dat je zwanger bent in het beste geval. Het geld dat daarmee uiteraard verdiend wordt over de hoofden van ongeduldige maar ook wanhopige vrouwen, is ongetwijfeld aantrekkelijk genoeg om er maar niet teveel ethische vragen bij te stellen en te zeggen dat er behoefte aan is.

Het enige dat je er mee kunt doen is al voor je over tijd bent testen of er een KANS is dat je zwanger bent. Want ook bij een positieve uitslag is de kans op 'niet zwanger' na die eerste fase heel erg groot. Elke dag dat je later test, vergroot de kans op een betrouwbare uitslag. Als je daar je geld aan wilt uitgeven staat je dat uiteraard vrij, maar echt nuttig is het dus niet, en in het ergste geval volgt er dus een teleurstelling die je anders niet of minder of 5 dagen later gehad zou hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, het aantal bevruchtingen dat nooit echt leidt tot zwangerschap is ook erg hoog, ik heb schattingen gelezen tussen de 50 en 90(!) procent. En dan is de vraag: wil je dat eigenlijk wel weten? Wil je liever gewoon ongesteld worden, of wil je liever het idee hebben dat je een 'miskraam' hebt gehad? Ik heb een tijdje terug wel eens rondgekeken op een forum voor vrouwen die graag zwanger willen worden. Daar zie je wat te vroeg testen aanricht: sommige vrouwen hebben een hele reeks 'vroege miskramen' in hun handtekening staan.