Vriendin zwanger!!

Hallo iedereen!

Ik heb een jongere vriendin en zij is zwanger. Ze is pas 16 en blijkt al 2,5 maand zwanger te zijn. Ze had het niet in de gaten, want je zag niks en ze werd gewoon nog ongesteld. Ze heeft het alleen aan mij verteld en haar vriend ( waar het dus mee uit is gegaan ) weet ook van niks. Ze weet niet wat ze moet doen want op de ego zag je ook al echt een babytje zitten! Iemand een advies? (Iemand die er neutraal over is dus niet anti abortus maar gewoon een goede raad voor haar heeft of bijvoorbeeld zelf in zo'n situatie heeft gezeten) Want het is natuurlijk hartverscheurend om een kindje weg te laten halen zeker als je al iets ziet! Maar ze moet ook aan haar toekomst denken die een stuk beperkter wordt met zo'n kindje. Hoop dat iemand iets weet? Ik blijf er verder neutraal in want het is haar keuze en ik steun haar wat ze ook kiest alleen wat raad zou wel heel fijn zijn, of iemand met zo'n soort ervaring!

Toegevoegd na 25 minuten:
P.S. Haar thuis situatie is uitermate slecht, dus steun van haar stiefmoeder en vader hoeft ze niet te verwachten ( ze zullen haar natuurlijk wel helpen met de baby maar geestelijke steun kan ze vergeten ) Haar ex vriend zal ze het ook vertellen het is ook zijn baby, maar ze wilt eerst even zelf nadenken voordat ze beinvloed wordt door andere (haar ex vriend was nou niet bepaald een lieverdje) Bedankt voor jullie antwoorden alvast!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ik heb het ook meegemaakt. Wij hebben het laten aborteren. Maar als je zoals je zegt het babytje al kunt zien , is het heeel erg moeilijk om die beslissing te nemen . Ik denk als ik zelf in die situatie zou zijn , ik de beslissing aan haar over zou laten . Het is 'n deel van haar lichaam en geest . Ik zou haar niet ompraten om of het een , of het ander te doen . Praat langdurig met haar erover . Dat helpt haar ook om het in het perspectief van haar toekomst te zien .Geef wel eerlijke antwoorden als ze iets vraagt . Ik heb het 'n paar maal meegemaakt . Ik word nog heel emotioneel als k er aan denk . Als je van gedachten wilt wisselen , kan je mijn email-adres via de site opvragen . Je moet haast maken , maar denk er wel heeel goed over na.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb de andere antwoorden gelezen . Artsen en psychiaters zijn van geen enkel belang in dezen . De mensen die in mijn leven de "waanzinnigste "dingen tegen me gezegd hebben , waren psychiater .Als je op de leeftijd bent dat je moet beslissen welke studie je gaat volgen , dan gaan diegenen psychiatrie studeren die al dikwijls met hun psyche in de weer waren . Ik wist toen ik 18 was niet eens dat ik 'n psyche had . Dus die beroepsgroep en artsen uitsluiten van advies vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer minnetjes zonder uitleg.. + voor het delen van je ervaring daar zal zij zeker meer aan hebben dan een duimpje omlaag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het wil weten....1 minnetje kwam van mij en wel om de volgende reden, abortus zelf maar liet het liever niet zien
http://www.youtube.com/watch?v=ThLBrUNkhEY&feature=related ook de tip om advies van artsen en psychiaters uit te sluiten vind ik niet kloppen. wat is waanzin en wat is in willen zien. dat je op je 18e niet weet dat je een spyche hebt wil niet zeggen dat anderen hier geen verstand van hebben ondanks een opleiding hierin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eucalypje: Die minnen zijn bedoeld voor antwoorden die onbruikbaar zijn. Niet voor antwoorden die een andere mening vertegenwoordigen dan je zelf hebt. Of ben je 1 van die mensen van wie iedereen alles mag denken en zeggen zolang het maar hetzelfde is als je zelf vind?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
roepieroepie, fijn dat je naar de reden van mijn reactie vraagt zonder hier gelijk een (voor)oordeel aan vast te koppelen. ten eerste ben ik niet zo laf om lekker anoniem te gaan minnen. (bij plussen zo nu en dan, maar vertel het ook meestal)
ik behoor niet tot de mensen die alles goed vinden zolang het maar in mijn straatje past. ieder zijn mening, ervaring, opvatting, normen en waarden. maar hoop je uit te leggen waarom de min. nogmaals, ik heb een min gegeven omdat er word beweerd dat artsen en psychiater van geen enkel belang zijn in deze beroeps groepen uitgesloten moet worden. er zijn namelijk veel mensen die veel prijs stellen op het advies van een arts, en menigeen is heeft zinvolle hulp gehad van een spyh bij psychische problemen na een abortus.
omdat dokters en psychiater juist de eerste hulpverleners zijn die benaderd zullen worden voor advies bij of na abortus vind ik juist dit 'advies' (deze stelling) niet verstandig en reeel naar anderen toe. daarom de min. dat deze dame (een) abortus(sen) heeft laten plegen is beslist NIET de reden en heeft geen invloed gehad op het geven van de min.
ik waardeer dat ze haar ervaringen deelt en keur haar keuze ook niet af. de min is puur en alleen omdat er aangegeven is dat er niets gedaan moet worden met het advies van deze beroepsgroepen.
had ze verteld dat het advies van deze beroeps groepen in HAAR situatie niet wenselijk waren maar dit niet altijd zo hoeft te zijn was het verhaal anders en had ik waarschijnlijk een plus gegeven. dat de linkjes van mij worden gekoppelt aan mijn mening of het minnen kan logisch zijn.
ik vind het echter niet logisch dat sommigen hier domweg bepalen dat ik meteen een bepaald standpunt inneem hierin om er vervolgens van uit te gaan dat het ook nog klopt zoals men het zich bedenkt en meteen maar bepalen dat dit niet te weerleggen is. (je kan ook ergens voor open staan natuurlijk) bovendien ben ik het met je eens dat een mening nooit verkeerd of goed kan zijn als je deze kan onderbouwen. hoop dat het mij hiermee gelukt is, en het duidelijk is dat het hier niet gaat om de abortus zelf of een mening die ik af zou moeten keuren.
het gaat mij om de afkeurende stelling/advies over de artsen en de psychologen hierin wat voor anderen wel van betekenis kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het er niet mee eens dat een psychiater noodzakelijk is evenmin als ik het eens ben met de stelling dat steun uit de omgeving genoeg is (je moet ook denken aan de mensen om je heen en hen niet opzadelen met je problemen, zij hebben daar niet om gevraagd). Een zekere begeleiding door een psycholoog kan voor een grote groep belangrijk zijn maar een psychiater opzoeken voor een 'mogelijke' abortus provocatus (maar ook zeker in geval van zelf opvoeden of adoptie), wat in geval van een 16 jarige met een moeilijke thuis situatie en een ex waar ze liever geen contact mee heeft waarschijnlijk de (voor haar) meer verstandige optie wordt, is een beetje als een mug doden met een kanon. Een psychiater is een behandelend arts, geen begeleider. Professionele hulp is idd wel in veel gevallen gewenst (vandaar mijn verwijzing naar Rutgers in mijn antwoord).
Zeker een 16 jarige staat waarschijnlijk niet sterk genoeg in de schoenen om met alleen steun van vrienden en familie (zelfs sterke volwassen carrièrevrouwen kunnen het hier moeilijk mee hebben). Uiteindelijk zal ze er zelf een keuze over moeten maken en zelf met de gevolgen verder moeten. Zomaar een optie adviseren (ongeacht welke optie) vind ik dan ook onverantwoord. Elke situatie is uniek. Echter: daar je reactie begon met een verwijzing naar een van de vele anti-abortus filmpjes op youtube (en daar dat bij lange na niet je enige verwijzing in die richting is hier) is het moeilijk dit los te zien van de min. Het patroon van plus/min duimen in je reacties bij nadere antwoorden geeft ook te denken over de neutraliteit. Het is natuurlijk een controversieel onderwerp en mijn reactie was dan ook niet alleen gericht op deze specifieke min maar ook als een uithaal naar de vele anonieme 'duimers' die, naar het lijkt, vooral minnen uitdelen aan antwoorden die niet stroken met hun eigen opvattingen over dit onderwerp en plussen waar het wel overeen komt. In het kort: ik ben niet van je neutraliteit overtuigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb niet beweerd dat hulp van een spy noodzakelijk is.
voor sommigen KAN het waardevol zijn.
een spy opzoeken voor (advies over) een abortus is onzin, daarom schreef ik..... menigeen is heeft zinvolle hulp gehad van een spyh bij psychische problemen NA een abortus. mocht dit meisje het te zwaar krijgen kan ze buiten verschillende hulpverleners de hulp van een spych inschakelen. ze behoort dan tot de groep die er wel baat bij heeft,met of zonder kindje.
ben het eens dat je geen anderen moet opzadelen mij jou probleem (in welke situatie dan ook) al komt je opmerking naar mijn idee uit de lucht vallen want heb het hier nooit over gehad, of is mij niet duidelijk wat je hiermee wil aantonen? jij gaat uit van de huidige situatie...nare (stief)pa, ex die ze logischerwijze niets meer wil zien, mensen waar je geen steun van hoeft te verwachten, maar er zijn instanties die je kunnen helpen (eigen woonruimte, huis voor jonge moeders, praktijkgerichte steun en hulp, gezinsbegeleiding eyc)
je ziet dat je het kanon om de mug te doden dus niet eens uit de kast hoeft te halen als je leest wat er staat en niet gelijk conclusies hieraan verbind. voor een 16 jarige die niet stevig in haar schoenen staat kan er meer haalbaar zijn dan dat je in eerste instantie zou denken. los van har besluit.
naar mijn mening zwichten carrièrevrouwen onder een andere druk. deze moeten van zichzelf NU hogerop en NU presteren, iemand van 16 kan school op een later tijdstip oppakken als alles in rustiger vaarwater is,(met of zonder abortus) en mogelijkheden zoeken voor een avond of part time opleiding al dan niet (deels) gefinancierd door instanties mocht ze het kindje willen houden. het idee dat jij hebt bij de filmpjes, en andere plussers/minners, tja.... daar ben ik niet verantwoordelijk voor.
de uithaal hierbij is logisch maar niet zinvol als je hier zomaar iemand (de verkeerde) op aanspreekt. niet iedereen druk zomaar op een handje. iemand wel of niet overtuigen van een bepaald standpunt dat nav van mijn antwoorden /reacties door anderen gevormd word is niet mijn doel.
misschien zou dit anders zijn als ik hier een bepaalde waarde aan zou hechten aan jou mening of dat van een ander

Andere antwoorden (28)

Ik zou hem persoonlijk weg laten halen op die leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is idd een lastige situatie
Misschien is het wel verstandig voor haar om het tegen haar moeder te zeggen ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan. En als het egt misgaat enZo misschien maar een psigiatprmensje te gaan of hoe dat dan ook heet die haar goede raad kan geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een heel erg moeilijk dilemma.
Je vriendin kan eens gaan praten met haar huisarts, natuurlijk kan jij mee gaan.
Misschien kan d'r huisarts door verwijzen om met mensen te praten die hier veel ervaring mee hebben.
Ik zou niet te lang wachten want 2,5 maanden is al vrij ver.
Ik vindt wel de de ex-vriend het moet weten, hij is hier ook verantwoordelijk voor.
Welke keuze het ook wordt, Sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het houden. dat is hartstikke bijzonder. het zal wel moeilijk worden, maar misschien wordt ze nooit meer zwanger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haar ouders moet ze inlichten... om haar te ondersteunen, en je kunt het echt niet 9 maanden geheim houden. En die mee laten beslissen desnoods.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het toch houden. Als je de toekomst van het kindje ermaar goed uit ziet. Dus met geld voor eten enzo. Oppassen dus en denk goed na. Zulke dingen zie ik op MTV 16 and pregnant whah
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat er ook wat je een kind kan bieden maar dat is meer dan voeding en kleding. (geborgenheid, veiligheid en liefde, hoe cliché het ook mag lijken) voor de materiele dingen is altijd een oplossing, vooral hier in nederland. de eerste tijd zal zwaar zijn (MTV) maar niet onmogelijk. de situatie kan er binnen een jaar er heel anders uitzien.
je kan namelijk bouwen aan een toekomst.(ja echt waar! :) je zal je er dan wel voor in moeten zetten en hier moeite voor moeten doen (spreek uit ervaring) zodat je bewijst een juiste keus te maken en hierin je verantwoording te nemen (spreek nogmaals uit ervaring)
het minste wat je kan doen is het kindje een kans geven (zo kan het zijn dat mijn bink nu 6 is....bijna 7)
heb nog steeds alles over voor dat jochie, en dat zal ook blijven voor zolang ik leef. ik ben blij dat ik mijn fout niet heb weg laten zuigen door een arts en verder ben gegaan op het punt waar ik stond, tussendoor even beslissen over leven en dood en vervolgens de draad weer op te pakken. ook met een kind kan je een opleiding doen, ook met een kind kan je werken en aan je verdere toekomst bouwen. (anders kan je aan de toekomst van je kind bouwen door adoptie, er zijn veel mensen die een kind wel de alles kunnen geven wat het nodig heeft en waar het wel heel erg gewenst is) nee, ik ben nog elke dag blij met die bink van me, en ook met mijn dame (lag wel in de planning overigens) tussen de kids zelf maakt het geen enkel verschil, en miss is de kleine man juist wel ietsje meer speciaal juist omdat hij zijn eigen plan trok en mijn leven ooit ergens eens op zijn kop heeft gezet :)
gek hè, dat het nu zoveel vragen opwerpt terwijl ze al wel zo volwassen was om sex te hebben.

Laat het kleintje komen en biedt het ter adoptie aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat ze ondanks anticonceptie zwanger is geworden en waarschijnlijk is ze volwassen genoeg dat ze ook van te voren de consequenties wist....Je bied je kindje toch niet zomaar ter adoptie aan?! Dat vind ik nogal makkelijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar weet je wat het is Maart, er is áltijd kans dat je zwanger wordt, ook met anticonceptie. Ik vind: als je seks hebt, moet je hoe dan ook voor de gevolgen in staan. Weghalen vind ik persoonlijk écht niet kunnen, het is je kínd! Adoptie is dan inderdaad nog een betere optie. + voor Bestevaer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan het weghalen omdat het jou niet uitkomt, dus ik niet, niemand niet!?
een kennis van me heeft 2 adoptie kids (1 eigen) alle 3 super kids en meer dan gewenst! super ouders ook overigens... alle respect hiervoor!

als het jou toevallig niet uitkomt op dat moment wil niet zeggen dat je het leven in je weg moet laten zuigen stukje aan stukje. je kan het ook een kans geven door het op te geven voor adoptie als je er niet voor wil zorgen of je toekomst zo wil aanpassen om dit mogelijk te maken. als je de consequenties kent, maar niet neemt wat is dan het verschil? kijk hier anders even naar zodat je weet wat abortus precies is maart 1981
http://www.youtube.com/watch?v=ThLBrUNkhEY&feature=related en vertel daarna eens wat je vind (bij het antwoord op de vraag een link waar je een abortus volgen via een echo, kijk hoe een 'klompje vlees' van 12 weken reageert hierop) nee, mijn ongeplande zwangerschap word volgende maand alweer 7 jaar, een heerlijk joch dat ooit ergens zijn eigen plan trok, maar wel de kans kreeg.
wou hem toen niet kwijt en voor de rest van mijn leven niet meer en ben er net zo gek meer als met zijn zus die wel in de planning lag. kan jij me vertellen wat het verschil is tussen 2 van zulke kinderen, en waarom de ene meer recht op een leven zou moeten hebben dan de andere? ik ben erg benieuwd naar je antwoord :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
farfelufou en Eucalypje, een compliment voor jullie reacties.
Geef het kind een kans bij ouders die het dolgraag willen.
Het meisje in de openingstekst is nog een kind. Wel lekker omgang met vriendje maar o wee wat een paniek als dat gevolgen heeft.
Alles moet kunnen tegenwoordig, maar nadenken over de volgen, ho maar.
Die 7 minnen omdat adoptie voorgesteld is.
Lever dat dan een kind met een kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bestevaer dank je wel. heel GV ziet mij inmiddels als een lid van een anti antiabortusbeweging (lekker belangrijk) maar ik vind het nogal wat om een zwangerschap en een leven af te breken (het is je kind ook al heet het nog foetus) als de moeder (okay dat is ze nog niet rustig maar andere gebruikers van GV)......het meisje van 16 een moederschap niet ziet zitten vind prima, alle respect.
maar ik het persoonlijk egoïstisch om het toekomstige kind bij een ander dan ook meteen maar geen kans te geven. ik vraag me dan af...
wil je niet zwanger zijn en bevallen? OF
wil je voorkomen je kind af te staan omdat dit meer voeten in aarde heeft en je bang bent dat je moederlijke gevoelens weleens dwars kunnen gaan liggen? OF
....ikke jou niet, dan niemand jou niet? als je ervan overtuigd bent dat je er niet voor kan zorgen okay, maar waarom dan meteen zo definitief. kom op, zelfs honden en katten die niet welkom zijn wachten in een instelling op een nieuwe situatie waarin ze alles hebben wat ze wensen.
waarom kan je een kindje dan niet bij iemand plaatsen waar het wel welkom is en waar het niets tekort komt?
in laten slapen van dieren is een hot item, maar abortus lijkt wel geaccepteerd te zijn. af en toe vat ik m niet meer hoor, maar het zal aan mij liggen.....
Waarom heeft ze het nog niet gedeeld met de vader van het kindje? Dit lijkt mij in de eerste plaats de meest aangewezen persoon om dit mee te bespreken. Verder zou ze het met haar ouders kunnen en ook moeten bespreken vind ik. Ik weet niet hoe de band is met haar ouders, maar het lijkt me dat ze dit zeker zo snel mogelijk met hen moet delen. Bovendien is ze nog minderjarig, dus haar ouders moeten hier zeker in betrokken worden. Want stel, ik zeg stel, dat ze besluit om het kindje niet te houden, dan moet ze hier niet te lang mee wachten. Ze is immers al 2,5 maand zwanger. En als ze besluit om het kindje te houden, dan heeft ze alle hulp nodig die ze maar kan krijgen, zowel in praktische en emotionele zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou naar mijn weten is het na 2,5 maanden niet meer mogelijk om abortus te doen, dus dan zal ze het kind moeten houden..
Ik zou NU wel haar ouders inlichten, die zullen het moeten weten, want die kunnen haar dan helpen opvoeden enzo
Jammer dat het zo ver kon komen zonder iets door te hebben, eerder had je er wat aan kunnen doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een nare situatie.
Maar ik denk niet dat jullie het antwoord op je vragen gaan vinden op dit soort websites. Wij weten nauwelijks wat van jullie situatie af om een goed antwoord te kunnen geven.
Kijk een op deze site bij de FAQ: http://www.ngva.net/
Neem contact op met huisarts en laat je doorverwijzen naar een instelling die je kan inlichten over alle mogelijke opties, en de gevolgen van die opties. Gezien de situatie met haar ouders kan ze alle volwassen steun gebruiken die er te krijgen valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft ze nog alle keus.
Je zou bijna zeggen helaas want nu moet ze in zeer korte tijd de moeilijkste beslissing nemen die ze ooit heeft genomen.

En wat ze ook kiest, ze loopt altijd het risico dat ze later spijt heeft.

Je hoort toch wel van vrouwen die, als ze 10 jaar later alsnog kinderen krijgen DAN alsnog de klap krijgen van het kindje dat ze weg hebben laten halen, heel begrijpelijk.

Maar als ze het nu houdt en haar leven loopt niet zoals ze het zich had voorgesteld, ze dan toch kan denken (afhankelijk van haar karakter) had ik toch maar....

Ik denk dat hierin geen goede en slechte keuze is, het is allemaal niet fijn want ze heeft hier niet voor gekozen. Ze moet wat mij betreft zelf goed afwegen welke keuze:
houden/weghalen/adoptie ze voor de rest van haar leven het best kan dragen. (en ook dat weet je nu nooit zeker)

wens haar sterkte
13 jaar geleden
Ze kan ook contact opnemen met het FIOM, zie: http://www.fiom.nl/
Die kunnen alle mogelijkheden op een rijtje zetten, zodat ze zelf kan kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Goed idee Hippo! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Nu Kiezen!!

Wil ze een baby? of wil ze studeren en carriere maken?
De vader die geen lieverdje is zul je ook weg kunnen strepen want hij zal zijn verantwoordelijkheid niet aankunnen!

Het leven is hard en meedogenloos, dus is ze nu aan haarzelf verplicht om te kiezen!

Er zijn diverse instanties waar je hulp kunt zoeken, om te beginnen bij de huisarts.

Vergeet niet dat elke keuze de toekomst bepaald!

Laat haar gevoel beslissen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb geen advies dus stel me neutraal op zoals je vraagt.

wel heb ik heb een informatie filmpje over abortus. ik hoop dat je engels verstaat zodat je kan zien wat abortus nu eigenlijk is.
het filmpje bij de 1e link is bij een zwangerschap van 12 weken. zou je vriendin abortus willen heeft ze verplicht 5 dagen bedenktijd. haar kindje zal dan ongeveer even oud zijn dan het kindje van het filmpje.
op de foto zie je een foetus van 12 weken oud zodat je je er misschien wat bij voor kan stellen.

mocht je er niet tegen kunnen stop dan met kijken.
in de 2e link zie je wat je op het eerste filmpje en is hartverscheurend zoals je al zei (daarom voeg ik het niet als video toe)

bij de 3e link meer info over zwangerschap en ontwikkeling van de foetus van 1 tot 12 weken.

ik hoop dat je vriendin een goede keuze maakt en hier neutraal tegenover kan (blijven) staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is allemaal hartverscheurend, maar weet je dan ook wat voor hartverscheurend is als iemand op de wereld komt die niet geliefd en niet gewenst wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weg laten halen (ombrengen) is het makkelijkste als je kan kiezen voor de dood en hiermee verder kan leven omdat het je even niet uitkomt om je verantwoordelijkheid te nemen. maar er bestaan hulp verlenende instanties, begeleiding, opvang zodat je je school af kan maken.
adoptie, er zijn veel ouders die graag een kind willen maar het is niet mogelijk. hier is een kind wel meer dan welkom, en hoef je je niet nog een keer schuldig te voelen door een ondoordachte daad omdat je niet voor jezelf kiest maar voor het kind. het minste wat je kan doen is het kindje een kans bij iemand anders als je het zelf niet wil of kan opbrengen. als ik dit zie http://www.youtube.com/watch?v=ThLBrUNkhEY&feature=related ben ik nog blijer met mijn kleine man die niet in de planning lag, maar toch heel welkom is.
ik ben blij dat ik een andere keus heb gemaakt en mijn verantwoording heb genomen.
mijn kleine man, niet geplant maar welkom ondanks dat mijn situatie niet ideaal was.
1 jaar verder was dat het wel ideaal en dat is het nog. m'n jochie (nu 6) kan ik in zijn ogen kijken en geniet van zijn lach, en knuffels van hem.
ik had anders kunnen besluiten maar wou het niet, en ben blij dat ik nog heel veel jaren in het vooruitzicht heb met mijn beide kinderen. nooit zal ik beslissen over de dood van een kind wat nergens om heeft gevraagd omdat het door mijn fout op het verkeerde moment daar was en het nu even niet uitkomt.
ik heb niet besloten maar mijn verantwoording genomen en nog geen 1 minuut spijt gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow , jij bent hier echt bij betrokken ... Het siert je . Zelf ben ik nooit vader geworden. Heb mij altijd moeilijk gevoeld over voortplanting en heb het altijd veilig gedaan. Die ene keer dat ik niet helemaal zeker was heb ik aan de dame gevraagd om een morning after pil te nemen. Maar ik snap ook van de paniek die ontstaat bij ongewenste zwangerschap , zowel bij de vader als bij de moeder... Bedankt voor je lange reaktie Eucalypje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je, goed te horen dat je je verantwoording hierin hebt genomen.
de paniek die ontstaat bij een ongewenste zwangerschap is mij bekend want heb deze ook ervaren! :) eerder tilde ik ook niet zo zwaar aan het idee abortus. maar nu ik weet dat er met een zuig app het vlees van een foetus word gezogen (die hier zeer heftig op reageert) om vervolgens het mini schedeltje te kraken zodat ook dit verwijderd kan worden is er bij mij toch wel iets veranderd over het idee. nogmaals, als dit iemand niets doet hou ik niemand tegen om abortus te plegen en moet diegene beslissen over leven en dood, maar dan ook niet mauwen na jaren.
sommigen nemen na 2 jaar wel een kind omdat ze er dan klaar voor zijn (jij wel, en jij niet) maar wat is nu 2 jaar op een heel mensenleven (van een kind in dit geval) bij verkrachting vind ik het een ander verhaal worden, maar vind het vreselijk dat mensen er zo makkelijk over denken. zolang er andere opties zijn vind ik het persoonlijk niet menselijk, maar dat is voor ieder verschillend. (helaas zou ik bijna zeggen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch interessant hoe iemand beweert neutraal te zijn en ondertussen met zoveel mogelijk anti abortus materiaal gooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen vind wat anders weer interessant. zo vind je ik mening interessant als je denkt dat ik bezig ben om zoveel mogelijk anti abortus materiaal gooi. (mocht ik dit willen was ik wel lid van een organisatie en zou de filmpjes overal op internet verspreiden, beiden doe ik dus niet) je kan ook lezen dat ik info geen aan de hand van uitleg met bepaald materiaal, het gaat hierbij om de feiten, niet om wat andere denken of vinden of drijft tot het maken van een dergelijk filmpje. soms komt het voor dat iemand een mening heeft gebaseerd op een bepaald oordeel of idee wat niet hoeft te kloppen aan de waarheid (propaganda, leugens kunnen hier een voorbeeld van zijn)
en doe een poging te laten inzien waarom dat niet perse hoeft te kloppen of zo zwart wil gezien hoeft te worden. het materiaal wat ik hiervoor gebruik of waar het vanaf komt zegt niets over mij persoonlijk, nogmaals ik laat zien wat de meesten niet weten of willen weten. maar nu iedereen zijn mening geeft mijn het antwoord van de vraag neutraal was, ja ....ik vind abortus een wrede oplossing als er nog veel meer andere oplossingen zijn maar er uit gemakzucht of angst toch word gekozen van de weg van de minste weerstand. toch kijk ik niet anders tegen iemand aan die abortus heeft laten plegen, maar heb er respect voor als iemand zich inzet voor een andere oplossing of deze mogelijk maakt. als jij ergens kan lezen dat ik TEGEN abortus ben vind ik dat bijzonder want dit staat namelijk nergens.
maar nogmaals... ieder zijn eigen mening, die van mij is dat je pas een juiste keuze kan maken als je weet wat je keuze inhoudt en hoe het maken van de keuze, die in de vraag het meest voor de hand ligt, in zijn werk gaat.
je kan het zien als informatie, dat is ook wat ik ermee bedoel. ik ben niet anti abortus (ik ben er niet tegen en ben er niet voor), ik heb in dezelfde situatie gezeten, en heb me neutraal opgesteld zoals de vraagsteller wenste. welke mening die jij hierbij hebt of vormt, of welke je van mij vormt is helemaal aan jou, gelukkig zijn we hier allemaal vrij in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoorden en reacties zijn ongeveer zo neutraal over abortus als Joseph McCarthy over communisme. Het zou me behoorlijk verbazen als je dat zelf niet ziet. Wellicht heb je geprobeerd je mening zo neutraal mogelijk te posten in een poging niet als het stereotype anti abortus fanaat over te komen (laten we eerlijk zijn: de mensen die de het internet vol gooien met een berg onzin en shockerende filmpjes doen de anti abortus beweging meer kwaad dan goed op dezelfde manier waarop de ku klux klan mensen juist tegen de extreem rechtse beweging zet) maar in dat geval trek ik zelf toch de conclusie dat die opzet niet is geslaagd. Nu heb je altijd het recht een menig te hebben en die te uiten. Maar kom dan wel voor je mening uit ipv deze te verdoezelen in een sluier van schijn neutraliteit (ook al is dat een heel goede manier om je mening op anderen over te brengen). Verder vraagt er iemand om advies en je begint je antwoord al met de mededeling dat je geen advies hebt. Dit is een vraag en antwoord site, geen forum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joseph en het communisme zeggen me niets, laat staan zijn mening dus laten we niet afdwalen. wat jou kan verbazen is waarschijnlijk niet gelijk aan hetgeen wat mij kan verbazen. dus ook dit vind ik niet relevant. wellicht proberen .....is jou idee ergens over, maar wees hierin vooral vrij, geef iemand een stempel en blijf er vooral in geloven, ook als dit niet klopt. ik heb het niet over mensen die internet volgooien omdat ze van een bepaalde beweging zijn, en of dit nu goed of kwaad kan is een heel ander onderwerp. je trek de boel een beetje uit het verband met deze randzaken. de klu klux klan is kan ik hiermee al helemaal niet in verband brengen of hiermee vergelijken. wat jij denkt over een mogelijke opzet die ik zou moeten hebben volgens jou is weer jou mening, blijf hier vooral vanuit gaan of deze nu klopt of niet. een advies kan je niet geven om te vertellen wat het meisje van 16 wel of niet moet doen kan ik niet, jij ook niet en niemand niet. hier heb je specialisten voor die iets verder kijken naar de persoon en de situatie.
als mijn antwoord niet goed is meld het dan zodat het verwijderd kan worden. ook hier zijn mensen voor om dit in de gaten te houden. zoals je kan lezen heb ik wat opgezocht wat informatie kan verschaffen.
onder welke noemer jij dit gooit kan mij niet bezig houden.
ik kom hier uit voor mijn mening maar mensen houden ervan om dit voor mij te bepalen, en persoonlijke meningen in hun reacties te vermelden.... so be it!
als jij hier een bepaalde sluier over heen ziet hangen, ga ik hier niets aan toen. net als de conclusie die je hier weer trekt. het is hier geen forum, maar de mogelijkheid om reacties te plaatsen is erg prettig, helemaal als hierom gevraagd word of als iemand een reactie uitlokt bij de ander. de vraag heb ik beantwoord zonder mijn persoonlijke mening of opvatting te geven al heb ik wel begrepen dat dit voor sommigen nogal lastig kan zijn vooral in een reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag steller: "Hoop dat iemand iets weet?"
Jouw antwoord: "ik heb geen advies"
Niet in een reactie maar in een antwoord. Je zegt neutraal te zijn. Zo je dit gelooft moet ik vragen stellen bij je intelligentie, zo je dit niet geloofd ben je ronduit aan het liegen. Waarom durf ik onomwonden te zeggen dat je absoluut niet neutraal bent? All je zogenaamde informatie bronnen zijn puur gericht op anti abortus/pro life promotie. Hoewel je idd wat daadwerkelijke informatie hebt weten op te zoeken zijn al je youtube links (en om de een of andere reden vind je het nodig deze te plaatsen onder verschillende antwoorden; blijkbaar ben je bang dat je ene antwoord en al je andere reacties met link niet bekeken worden) zijn pure anti abortus propaganda. Zo je idd ook maar de kleinste schijn van neutraliteit zou willen ophouden dan zou je minimaal 1 pro choice link hebben toegevoegd. Dat je tegen abortus bent (je omschrijft het als wreed dus tenzij je geen problemen hebt met wreedheid kunnen we aannemen dat je tegen abortus bent) is je goed recht. Dat je daarom zoveel mogelijk dit standpunt naar voren wil laten komen is ook je goed recht. Dat je daarbij wil beweren dat je alleen neutrale feiten aan bied en zelfs ontkent dat je verhaal gekleurd is vind ik ronduit kwalijk. Laf zelfs.
En na dat alles ga je zelfs nog beweren dat je hebt geantwoord zonder je mening te geven. Dit is net zo waar als het bestaan van een vierzijdige driehoek.
Er zijn verschillende andere antwoorders in de pro life hoek die wel moet goede antwoorden durven komen. Neem aan hen een voorbeeld. Verder nog: de vraagsteller is niet degene die advies nodig heeft over de zwangerschap. Ze heeft alleen advies nodig om hoe om te gaan met iemand die in die situatie zit. Je antwoord (voor zover je kan spreken van een antwoord want want zoals eerder gemeld geef je zelf al aan dat het dat niet is) en je reacties zijn meer gericht op de beschreven vriendin...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neutraal?
Sorry hoor, maar dat is je bericht alles behalve. Als je neutraal zou zijn zou je "het" een foetus noemen en geen kindje, een kindje is het pas als er bewustzijn is.
Reactie op prikkels is geen bewustzijn. Ook zijn de filmpjes niet neutraal: je ziet foetussen die kapot gemaakt zijn en dan zie je er een intact tussen de sigaretten peuken liggen. Juist zo gedaan om op ons gevoel in te spelen.
Kristal
13 jaar geleden
Eucalypje, het lijkt alsof je (nog ?) strijdt voor je eigen zoontje, zo fanatiek kom je over. Je zal het in die tijd ook moeilijk gehad hebben maar je hebt een duidelijke keuze gemaakt en bent daar heel blij om achteraf en bent dol op je kinderen. Wat ik echter lastig vind is dat je keer op keer de nadruk op die link legt. Eén keer zou genoeg moeten zijn denk ik. Zoals je het nu doet komt het over als een aanval naar mensen die de keuze wel gemaakt hebben voor abortus. Het kan voor hen heel gevoelig liggen. Ik begrijp dat je het zo niet bedoelt uit je eerdere woorden maar
wat bedoel je ermee te bereiken Eucalypje? Hoe denk je het meisje hiermee te helpen? Dat ze uit afgrijzen een besluit neemt? Het zou m.i. beter zijn dat ze een besluit kan nemen vanuit haar hart, en haar verstand gebruikt om haar besluit te realiseren. Met alle hulp die ze kan krijgen. Dat wens ik haar toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor mijn zoontje strijd ik niet. bijna iedereen denkt hier zo makkelijk over abortus of zo moeilijk over het zorgen voor een kind waardoor er maar 2 opties lijken te bestaan....OF je houd het kind en staat er alleen voor OF je laat het weghalen omdat er meer wegen te bewandelen zijn benadruk ik de voors en tegens dmv filmpjes en mijn verhaal over die eigenwijs hier met zijn eigen plan. blijkbaar is 1 keer niet genoeg (net zoals ik keer op keer weer mijn uitleg moet geven, wat ik ook niet erg vind)
omdat het gevoelig ligt en altijd zal blijven liggen lijkt het mij handig om bij elk aspect van de mogelijke keuze stil te staan voordat iemand de beste persoonlijke keuze kan maken.
dit is wat ik hiermee wil bereiken. en hoe ik het meisje denk te helpen? dat ze abortus niet aan laat praten omdat er zo makkelijk over gedacht word. stel dat ze later dit soort gore filmpjes ziet maar niet wist dat het zo in zijn werk zou gaan. dat is toch om gek van te worden? en nee, ik wil niet dat ze met alle afgrijzen zichzelf en een kind in een situatie stort die voor beiden niet goed is, juist niet!! als ze het NU niet ziet zitten wil niet zeggen dat ze met hulp niet haar eigen plekje kan krijgen en de boel weer kan oppakken en opbouwen.
als zij niet voor haar kind wil of kan zorgen kan een ander het doen waar het wel mogelijk en welkom is. ik hoop dat ze de beste keuze maakt, maar hoop dat ze die weloverwogen maakt en waarbij ze naar alle opties heeft gekeken incl alle voordelen en nadelen.
ik hoop dat het geen keuze zal zijn waarbij angst voor en in haar omgeving haar drijfveer is en zich hier niet door laat beïnvloeden.
ik hoop van harte dat ze een oplossing kan vinden waar ze vrede mee heeft, voor nu en altijd waarvan ze later kan zeggen.... dit is de beste keuze geweest hier heb ik vrede mee al is het soms nog wel moeilijk. natuurlijk heb ik met haar te doen, maar keur haar misstap niet af (je had het kunnen weten, nu moet je ook je verantwoording nemen en het kind houden yek yek)
mij hoor je dat niet zeggen, maar aangezien dit niet terug te draaien is zal ze wel de verantwoording voor de juiste keuze op zich moeten nemen, wat dit ook zijn mag.
Kristal
13 jaar geleden
Ach Eucalypje, ik denk niet dat bijna iedereen zo makkelijk over abortus denkt. Het is voor de vrouwen die ik ken en die voor abortus besloten hebben altijd een enorm moeilijke beslissing geweest, ook zonder de filmpjes waarin men ziet hoe het gedaan wordt. En ook de vrouwen die besloten geen abortus te laten plegen hebben het zwaar gehad. Dus, zo makkelijk denkt men er in het algemeen niet over, gelukkig!
je zegt: citaat: - ik hoop dat het geen keuze zal zijn waarbij angst voor en in haar omgeving haar drijfveer is en zich hier niet door laat beïnvloeden.-
Dat ben ik met je eens, maar laat het dan ook niet door dat filmpje komen, dat is evengoed een beinvloeden van buitenaf. Ik hoop dat ze in haar hart kijkt, en als ze zichzelf toch te jong vindt, wie weet maakt ze dan toch iemand anders gelukkig met dit kindje. En als ze een andere keuze maakt dan is dat ook haar keuze en hoop ik evengoed voor haar dat ze er mee om weet te gaan, maar dat geldt voor elke beslissing die ze neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de vraagsteller is niet zwanger en 16 jaar, anders had ik het filmpje niet laten zien. als iemand de keuze heeft gemaakt voor abortus, prima hun keuze, maar dan zal het filmpje ook geen nieuws zijn. bij adoptie, pleegzorg, of begeleiding van een tienermoeder wil men immers ook de naad van de kous weten om tot een juiste keuze te komen toch? blijkbaar verschillen we in menig over hoe makkelijk of moeilijk er besloten word tot abortus.
kijk maar naar de eerste reacties op de vraag, het grootste deel zegt... het is OF weg laten halen OF er zelf voor zorgen.
als het eenmaal over andere opties (adoptie, pleegzorg, begeleiding jonge moeder) gaan er wel een paar oogjes open en word er nagedacht. des te beter vind ik. overigens heb ik 1 reactie gehad over het filmpje waarover gezegd werd dat iemand hier niet op de hoogte was. dan kan je het toch beter van tevoren weten dan dat je het achteraf beseft? jij noemt dat beïnvloeden, ik heb hier een ander idee bij zoals ik al had uitgelegd. Tja, hoe wij er ook over denken, over 1 ding zijn we het in ieder geval eens.
dat ze vanuit haar eigen gevoel de beste keuze zal maken.
Ik heb het zelf ook gehad, alleen in mijn situatie had ik nog wel met mijn vriend, nogsteeds, maar ik kon mijn ouders er niet over vertellen. In sommige situaties kan dat gewoon niet. Ik heb het weg laten halen met volledige steun van mijn vriendje en het was helemaal niet zo'n grote impact op mijn leven zoals sommige mensen wel zeggen. Ik heb nergens last van gehad en de ingreep viel heel erg mee in Nederland zijn er klinieken die het elke dag zien dus het gewend zijn. Je moet er natuurlijk wel goed over nadenken maar als het houden van het kind geen optie is, is weg laten halen niet zo erg als het klinkt! Ik hoop dat dit een beetje een bemoediging is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij heeft een fout gemaakt en is onvoorzichtig geweest.. Het is hard maar ze zou toch echt op de blaren moeten zitten. Ik ben niet tegen abortus maar wel tegen stommiteiten, er zijn tegenwoordig zoveel middelen om dit tegen te gaan.

Als ik al lees dat haar vriend geen lieverdje is dan krijg ik ook wel een redelijk beeld bij haar en weet je eigenlijk al waarom ze het heeft gedaan.. aanzien, erbij horen.

Optioneel is wel om het kind ter adoptie aan te bieden ook al zal dit ook hart verscheurend zijn misschien nog niet tijdens de zwangerschap maar wel wanneer je het kind ter wereld hebt gebracht.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gelukkig maak jij nooit stommiteiten in je leven, toch? Beetje overdreven reactie, en bovendien slechts en gelukkig ook jouw mening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nja ik zou eerst even naar jouw overdreven reactie kijken. midlifecrisis? jeetje.. Volgens mij is dit ook een meningsvraag, wat zou zij moeten doen? daar moet ik toch mijn mening op geven als jij hier een overduidelijk antwoord op weet te geven wat een feit is dan is ze snel klaar.. Denk nog één maal na en dit is geen plek om je frustraties te uiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, doe dat dan ook niet NicktheG (je frustraties uiten)
Jij bent hier degene die zegt; 'Ik ben niet tegen abortus maar wel tegen stommiteiten' Nogmaals; gelukkig maak jij nooit fouten in je leven of bega je nooit een stommiteit???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NicktheG. ze weet zelf wel dat ze onvoorzichtig is geweest, het is namelijk algemeen bekend dat je van sex kinderen kan krijgen, maar daar hebben we het niet over nu en in dit stadium ook niet meer relevant lijkt mij. ik vind het erg kortzichtig om je een beeld te vormen door een verhaal van iemand waarvan de vriend geen lieverdje is. als ze dit zou doen om erbij te horen was er dan toch geen enkel probleem en hadden we deze vraag hier niet staan toch? die meningsvraag is toch echt jou idee hierbij hoor. het gaat over advies, of iemand die ook in die situatie heeft gezeten. er word niet gevraagd naar een eigen mening met een vooroordeel gebaseerd op.... ja op wat eigenlijk? misschien is het verstandig om zelf even na te denken en dan pas wat te vertellen of te verkondigen. wie weet kom je dan ook een stukje minder gefrustreerd over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@foxesther nogmaals, neen zo'n stommiteit zal mij niet overkomen, stop nu maar want je voegt niks toe aangezien jij geen zinnig antwoord op deze vraag van de vraagsteller hebt gegeven. frustraties uiten op iemand die probeert iemand advies te geven is natuurlijk erg makkelijk zonder dat je er zelf antwoord op geeft. @eucalypje zoals je kunt zien heeft mijn mening betrekking tot mijn advies. een gewenst kind zal je niet afstaan ter adoptie. Of dat nu wel of geen stommiteit is. Lees aub ook mijn laatste alinea. Jullie weten allemaal prima tegen mijn antwoord in te gaan, tuurlijk vrij om jullie >mening< te delen. maar hebben vervolgens geen zinnig advies gegeven op de vraagsteller/ster. Mijn advies is om haar ter adoptie af te staan en er wel iemand gelukkig mee te maken. Uiteindelijk heeft mijn antwoord een positieve uitkomst en weten jullie er toch zo negatief op in te gaan. Ik zal toegeven dat mijn vooroordeel mbt het erbij horen misschien misplaatst is maar dat maakt mijn antwoord nog steeds niet zo negatief als dat foxesther het afschrijft. Nog steeds met vriendelijke groet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jullie zeggen dat ik geen vooroordelen mag hebben en gaan er vervolgens wel vanuit dat ik gefrustreerd ben.. Ik vind het allemaal erg tegenstrijdige antwoorden. Jullie gaan ontzettend negatief tegen mijn antwoord in maar zien het positieve niet.. een half vol glas of een half leeg glas? Nou ga er nu maar lekker voor zitten om de vraagsteller een mooi advies te geven i.p.v. iemand die het wel probeert kritiek op te hebben..
Als jullie geen abortus gaan doen, dan MOET ze het wel thuis zeggen,, dus dat ze zich maar op dat gesprek voorbereid!
En dat ze maar rustig blijft ook al worden haar ouders kwaad, want het is ook niet helemaal onterecht!

Als de ouders het uiteindelijk niet accepteren dan kan ze naar de dokter gaan en via hem iets regelen van maatschappelijk werk of een andere instantie die jonge meiden helpt met het zoeken van een betaalbare woning voor haar. (Ook dan kan ze nog naar school gaan, en dag opvang, en noem maar op.)

Mijn nichtje was ook op haar 17de zwanger en haar ouders hebben haar toen uit huis gezet.. Uiteindelijk heeft de dokter een instelling geregeld waar ze toen een paar maanden met zwangere leeftijdsgenootjes heeft gezeten... En een paar weken na de bevalling heeft die zelfde instelling een leuk betaalbaar appartement-je voor haar geregeld(ze ging tegelijkertijd ook naar school!)...
Het is nu 4jaar geleden onder tussen heeft ze haar diploma al gehaald(ze is nu verder aan het studeren) en woont noch steeds met haar zoontje in het appartement, gezond en gelukkig!
Mijn nicht had het ook uit met haar vriend voor de bevalling... Hij wou geen contact meer met haar en ja een jaar ofz dreigde hij een aanklacht tegen haar in te dienen, omdat hij zijn zoon niet mocht zien... (Daar is uiteindelijk niets van gekomen, maar het maakte haar wel heel erg van streek.)

Ze kan het beste tegen niemand iets zeggen en pas als ze thuis heeft gepraat en eventueel iets geregeld heeft dat ze ergens terecht zou kunnen, DAN kan ze het tegen haar ex zeggen!

En sorry maar ik moet dit even zeggen, 'ik vind als je jezelf 'verstandig' genoeg vind om seks te hebben, dan moet je ook verantwoordelijkheid nemen met de consequenties die zich daarbij kunnen voordoen!'

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoe fout ik het persoonlijk ook vind om een kind te krijgen op je 16de!!! Ik denk wel dat je spijt krijgt als je het weg zou laten halen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk, hier hebben we nog een keer wat aan.
iedereen denkt dat je kansen verkeken zijn als je een kind neemt, maar als je je inzet voor je toekomst is een kind geen belemmering (integendeel!!!) je nichtje heeft alle verantwoording genomen, DAT vind ik nog eens pure klasse. zulke moeders verdienen van mij alle respect en een hele dikke pluim! + voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja tog, bedankt! Het kan een fout zijn, maar ook iets heel moois....
Maar het licht gewoon aan de personen zelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat ligt het zeker! waar een wil is is een weg :)
Ik ben niet anti abortus. Maar haar situatie klikt niet ideaal. Persoonlijk zou ik het niet weg laten halen. Ze kan daar namelijk gestelijk last van krijgen. En het nooit vergeten. En zijn haar ouders/verzorgers echt zo vreselijk of is dat puber praat. Ik hate mijn mijn ouders op die leeftijd ook.
Haar gevoel is het belangrijkst. Maar kijk uit. Is haar ex meerderjarig en heeft hij al een eigen huisje kan hij het kind opeisen als zij hem als vader erkent heeft.
Je moet altijd denken in het belang van het kind.
- kan het kindje veilig opgroeien
- hoe staat de familie er financieel voor
- gaat ze nog naar school
Mijn zusje was ook zwanger op haar 16e
Inmiddels is ze getrouwd heeft een 2e kindje en alles is goed gekomen.
Een vrouw word vaak acuut volwassen bij het krijgen van een kind. Met de leeftijd van 16 zou ze het in principe aan moeten kunnen. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blijde ouders hoef je niet te verwachten, ze weten namelijk exact wat de verzorging van een kind inhoud. bovendien zien de toekomst van hun eigen kind anders in dan dat ze verwacht hadden en kunnen teleurgesteld of kwaad zijn. ook ouders hebben tijd nodig om zoiets op een rijtje te zetten. -een kind kan veilig opgroeien als je de omgeving aanpast (in alle facetten)
-er is meer dan financiële steun van familie (organisaties, - -stichtingen, financiële steun in de vorm van speciale regelingen)
-school kan je ook afmaken met een kind (hier hebben ze opvang voor waarvoor je een vergoeding aan kan vragen)
bovendien kan je ergens stoppen met school.opleiding om het vervolgens weer op te pakken als alles in rustiger vaarwater is gekomen. er zijn dus heel wat mouwen aan te passen, en naar mijn idee hoeven de factoren die jij aangeeft niet tot abortus te doen besluiten. (en daarom heb ik 2 kids en niet 1, je kan ook je leven aanpassen zodat je toekomst zeker niet weggegooid is zoals het weleens gezegd wordt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allicht. Maar jij heb dat geluk gehad met jouw hulp en mouwen die voor jou passend zijn gemaakt. Niet iedereen heeft dat voorrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is niets passend voor mij gemaakt. ik heb het zelf mogelijk gemaakt, zonder hulp van anderen, en ja het is knokken maar daar heb ik nu profijt van, maar daar knok je juist voor. voor jonge moeders is er veel hulp mogelijk, en dan bedoel ik niet de omgeving of haar ouders.
ook in deze situatie zijn er dus mouwen aan te passen, als je je maar niet blind gaat staren op de situatie zoals ie op het moment is en je hiervoor in wil zetten. vergat je een + te geven voor je antw trouwens, dus bij deze
Uw vriendin moet het blijde nieuws zo gauw mogelijk
vertellen aan haar inmiddels ex vriend en zijn ouders,
alsmede aan haar eigen ouders.
Mbt een evt studie of job wordt het aanpassen.
Komt tijd, komt raad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
heh, wat een heerlijk nuchter antwoord,
dank je Sxiopo +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog een +!
Als ze thuis geen hulp kan verwachten laat haar dan gaan praten met iemand van de Rutgers-Nisso groep (voorheen Rutgers Stichting). Die mensen hebben hier dagelijks mee te maken.
En dan niet morgen of overmorgen maar vandaag! Met iedere dag die ze wacht met besluiten of ze hulp gaat zoeken komt ze dichter bij het punt waar ze geen keuze meer heeft.
Bel desnoods zelf eerst op, die mensen kunnen je beter advies geven dan een website.

Of ze het nu laat weghalen of houd: het zal beide ingrijpend zijn. Over evt. abortus heeft haar ex overigens niks te zeggen maar als ze he houd heeft hij wel rechten als de vader. Zowel abortus als houden als adoptie zal heel wat geestelijke klappen opleveren dus laat haar met een professioneel iemand praten. Ze kan beginnen met een vertrouwenspersoon op school (ze is echt de eerste niet in deze situatie dus zo iemand moet haar iig kunnen doorverwijzen en begeleiden bij het vinden van hulp).

Belangrijkste is dat ze niet gaat piekeren over consequenties van praten met anderen (hoe mensen oer haar denken, angst voor roddels, veroordeeld worden door de omgeving/klasgenoten). Als ze lang genoeg wacht kunnen mensen het in 1 oogopslag raden. Ze zal nu echt snel door een heel zure appel heen moeten bijten en daar kan ze best wat hulp bij gebruiken.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog even ter toevoeging: als ze het kind laat komen en ter adoptie wil afstaan heeft de vader daar zeggenschap in. Zorg dat ze dit mee neemt in de overweging!
De vader staat alleen buitenspel in de beslissing over abortus. Wanneer het kind eenmaal geboren is zal ze ze vader betrokken moeten houden als hij dat wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Fijn, neutraal antwoord RoepieRoepie.
Hier kan ze iets aan hebben. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yann1, dan zal je reactie niet aan de richtlijnen hebben voldaan of had je verwacht hier boven te staan?
weleens bij stilgestaan dat iedereen een melding hiervan kan maken? maar bij deze reactie ga ik het eens proberen, wie weet....
ik vind dat je uit blijft blinken in het vormen van een oordelen trouwens roepieroepie, een + voor je antwoord.
Een kind moet kunnen opgroeien in een stabielie leefomgeving met een moeder die goed voor het kind kan zorgen. Nu hoor je mij niet zeggen dat ze er niet goed voor zou kunnen zorgen, maar wettelijk gezien is ze zelf nog een kind. Natuurlijk het is een levend wezen, maar het is nu nog zo klein.

Ik wil niet zeggen dat ze het moet houden of moet laten weghalen, maar ik zou duidelijke overwegingen maken. Als ze ervoor zou kiezen om het kind te houden kan ze gegarandeerd zeggen: dag kindertijd, dag uitgaan, dag vrienden. Zeker wanneer ze maar weinig steun zal hebben van familie en haar ex, zal ze volledig voor het kind moet opdragen.

Naast het feit dat het kind niet in een stabiele leefomgeving zal opgroeien (situatie zoals je hem nu beschrijft) zal zij ook in de problemen kunnen komen. Denk o.a. aan geld wat nodig is voor de verzorging, de slapeloze nachten, omdat het kind huilt enz. is zij in staat om hiermee om te gaan en heeft ze het ervoor over.

Wil ze dit kind houden en het nu alleen opvoeden of het laten weghalen, een nieuwe lieve vriend vinden en wanneer ze toe is aan huisje, boompje, beesje met hem aan kinderen beginnen.

Maak een lijstje met de voor's en de tegen's. Ook nadat ze een beslissing heeft genomen, kan ze, wanneer ze toch twijfelt aan haar keuze's, het lijstje voor zich halen om te zien waarom ze die keuze nou had gemaakt.

Ik hoop dat deze tips kunnen helpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb net even gekeken en gevonden dat abortus mogelijk is tot 22 weken. Dus 2,5 maanden is niet meer dan 9 weken, abortus is dus een optie.

Toegevoegd na 6 minuten:
Betreffende schuldgevoeld zou ik me ook geen zorgen maken. natuurlijk zal je zoiets moeten verwerken. Echter denk ik dat je moet kijken naar wat realistisch is. Is het een optie het kind ter wereld te brengen, heeft het dan een stabiele moeder en een moeder die er klaar voor is en een goede omgeving, of is daar geen kans op. Wanneer je de beslissing puur maakt op basis van 'het is een levend wezen' bedenk dan wel of het ook echt zou kunnen 'leven'.

Everybody dies but not everyone lives...

Oftewel, heeft het kind een toekomst EN heeft de moeder een goede toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan haar maar één goede raad geven: denk positief, geloof erin dat je een goede moeder kunt zijn, al of niet alleenstaand, want je kunt best wel een andere vriend leren kennen met wie je alsnog een mooie relatie krijgt en die het kind wil helpen opvoeden. Het leven is zo mooi als je gelooft in vrijheid en er ook naar tracht te leven. Zorg goed voor het nieuwe leven in je schoot, dan zal het leven zelf ook goed voor jullie zorgen.
Mijn vriendin was 15 toen we ons eerste kindje kregen. Wij waren weliswaar een hecht paar, dus dat scheelt wel wat. Je moet gewoon tussen de juiste mensen kunnen leven. Zoals Jezus het zei: als het zaad in goede aarde valt, draagt het veel vrucht. In dit geval bedoel ik dat wanneer je bij positieve mensen terecht komt die je steunen en blij zijn en je aanmoedigen om moeder te worden, je een mooi leven kunt tegemoet kijken met je kleintje. Moet je het stellen met negatieve mensen dan moet je sterk zijn en hun negativiteit zelf verwerken. Maar je kunt vrienden zoeken, virtueel of in het echt, om in de juiste sfeer te ontwikkelen tot een gelukkig persoon met een goede ingesteldheid.
Groetjes, en het beste. Geef het leven een kans. Zie het kind niet als het kind van die bepaalde vader, maar als kind van het leven.
Ik geef je nog dit gedicht mee als bezinning:
http://www.katinkahesselink.net/theosofie_nl/kinderen.html
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke +!
Zoals met ieder probleem, moet je ook dit probleem analyseren en op al zijn merites bekijken.
Zet alle pro's en cons op een rijtje en geef ze een waardebeoordeling mee. Kijk dan welke kant de barometer uitvalt.
Ik zal je een beetje helpen.
*Moet het leven van de moeder gered worden? (waarde ±10 punten)
*Hoe is het gesteld met de fysieke gezondheid van de moeder? (± 5)
*Hoe is het gesteld met de geestelijke gezondheid van de moeder? (± 6)
*Wel niet verkrachting of incest (± 8)
*Schade aan foetus? (± 8)
*Economische redenen? (± 3)
*Sociale redenen? (± 3)
*Mening verwekker? (± 3)

ps De punten zijn door me zelf bedacht en kunnen wanneer gewenst aangepast worden aan de weging.

Een aantal zaken kan niet gewogen worden, zoals:
* Je moet je afvragen van wie een kind is? Van je zelf of gaat het hier om een zelfstandig leven? Als dat laatste het geval is, mag je het moreel gezien dan weg laten halen?
*Je weet nooit wat de geestelijke gevolgen een abortus zijn. Je kunt er later verschrikkelijk spijt van krijgen, zeker als je op 16 jarige leeftijd zo'n beslissing neemt.
*Of de toekomst bij het behouden van de baby er slechter uit gaat zien is nog meer zeer de vraag. Een kind kan je zo veel geluk geven, dat niet op kan wegen tegen een carrière. Als je een kind in leven laat toon je karakter en daar kun je in de toekomst wat mee.
*Denk ook na over je eigen verantwoordelijkheden in dit leven. Ze heeft lekker gevreeën en dient nu ook de gevolgen daarvan te accepteren. Een kindje bij het vuil gooien toont weinig morele instelling.
*Ze kan ook overwegen het kindje te laten adopteren. Er zijn verschrikkelijk veel mensen die op een kindje zitten te wachten.

Ik wens het meisje veel verstand bij het nemen van haar beslissing. Wij hoeven die niet te nemen, maar kunnen haar daarbij wel een beetje helpen!

wildeley, atheïst, 70 jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke +
velen denken niet verder dan abortus of je leven opgeven en zelf voor een kind zorgen.
uit ervaring abortus is vooral mentaal niet houdend,ik heb nog steeds spijt.uiteindelijk zullen de ouders(stiefouders er wel akkoord mee gaan je kan er nog van verschieten(ook uit ervaring bij famillie lid)
en ook had ik 2jaar nadien toch de drang om aan kindjes te beginnen ;-) als ze het zit zitten moet ze het houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat ze geen steun in de familie heeft en fijn dat ze nu een vriend heeft die wel gevoel en verantwoordingsbesef heeft.
In mijn gezin heb ik ook een dergelijke situatie meegemaakt.Na een echo beseft iedereen met verstand dat er een kindje in haar buik groeit.
Velen die een zwangerschap weg laten halen krijgen daar achteraf wroeging over.
Maar het punt is dat het geen gewone zwangerschap meer is, de moeder heeft haar kindje GEZIEN.
Nu ken ik jouw situatie niet maar als je het zou trekken,
zou je kunnen overwegen met haar de zwangerschap
uit te dragen en dan kun je (evt. samen) kijken of ze zelf (evt. met jou) haar kindje opvoedt of het uitbesteedt aan
een (echt)paar welke op de adoptielijst staat.
Misschien geen standaard antwoord maar ik heb gezien hoe mijn zoon en het meisje geleden hebben nadat ze het "weg ' heeft laten halen.
Kijk het is niet een door jou verwekt kindje , je bent dus niet de biologische vader.
Mogelijk is de vader ook een jong manneke die niet handig met condooms om kon gaan.
Zonder wie dan ook te verplichten, kijk eens in je hart.
Als je samen met je vriendin dit proces doormaakt zou het wel eens een fantastisch avontuur kunnen worden.
Goed, ik ben pleegvader maar heb zelf volwassen zoons.
Je zou kunnen zeggen dat ik niet objectief ben.
Wel is het zo dat kinderen je heel veel liefde teruggeven.
Ik stel wel duidelijk TERUG geven, het geven van liefde begint bij de opvoeders.
Ik vind het geweldig van je dat jij als haar vriend al je nek voor haar uit steekt, ofschoon je de vader niet eens bent.
Mij geeft dat aan dat je een man met een hart bent en dat is in deze situatie HARD nodig.
Nogmaals , de backfire van een abortus, zeker als je (vriendin) de echo gezien heeft, waar doorgaans niet op gewezen wordt, is heftig.
Niet weinigen zouden achteraf een andere keuze gemaakt hebben.Dit zijn dan ook nog eens (jonge) vrouwen die GEEN echo gezien hebben van hun kindje.
Zie je bij je vriendin moederlijke liefde, dan krijgt ze naar alle waarschijnlijkheid enorm ruzie met zichzelf als ze abortus toepast.
Zwanger zijn is geen schande, dat is in een wip gebeurd.

Ik wens jullie veel wijsheid toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over abortus durf ik niks te zeggen, dat ligt er zo aan hoe ze er zelf instaat.

Een open adoptie is in mijn ogen de "mooiste" optie.
Wettelijk hebben de biologische ouders dan geen rechten, maar je kan wel afspreken dat je het kind af en toe mag zien. Hoe dat in de praktijk werkt, daar heb ik geen ervaring mee.

Voor het kind vind ik het ook de eerlijkste oplossing, bij een adoptie moet je het kind iets gaan vertellen, of altijd voorliegen. Waarom dan niet vanaf het begin alles eerlijk en open doen.

(sorry dat het langzaam minder neutraal werd, maar echt neutraal hier over praten lijkt me onmogelijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi eerlijk antwoord, prima info
+!
Na alle emotionele reakties en antwoorden te hebben gelezen wil ik toch ook de andere kant van de zaak belichten.

Abortus provocatus is een met heel veel pijn en moeite bereikt resultaat van de strijd van vrouwen over de zeggenschap over hun eigen lichaam.

Het lichaam is van jou ( dus die vriendin ). Wat zij in haar lichaam heeft is ook van haar . Zij mag het zeggen, met vijf dagen bedenktijd of niet .

Ik vind ook dat een kind dat in een rotomgeving wordt geboren weinig kans heeft om "cool" en gelukkig te worden. Natuurlijk wil het leven dat kindje , maar als je abortus laat uitvoeren, dan is het achter de rug , die strijd , en dan kun je verder met jullie levens.

Als je wil overwegen te laten adopteren , kijk dan naar de film "Juno " dat is een leuke film over dat onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo moeilijk doen en alles op zijn verloop laten. Wees eerlijk tegen iedereen en helemaal aan je ouders. Ik neem aan dat de ouders ook niet wisten dat zij seks zou hebben. Dus dat is sowieso als een verkeerd beginsel. Bezint eer gij begint en wie brandt moet op de blaren zitten. Maar die blaren kun je net zo groot maken als je zelf wilt. Een kind is iets bijzonders, alleen nu is het van iemand anders. Tja... heel vervelend, maar dat zijn de risico's! Waarom denkt men daar niet van te voren over na? Ze was volwassen genoeg om seks te hebben, nu zou ze ook volwassen genoeg moeten zijn om een kind te verzorgen. Waarom waarom waarom?