Keizersnee na keizersnee?

Als de eerste baby niet ingedaald was, en een vacuumpomp niet hielp, en zijn hoofdje klem zat in het bekken en je dus een keizersnee had, moet je dan bij een tweede kind een geplande keizersnede?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (8)

Dat is iets wat je met je gyneacoloog moet bespreken. Misschien was dit eerste kind wel boven gemiddeld groot, of waren er andere redenen dat een natuurlijke bevalling niet lukte. Alleen door die reden dat het niet lukte te weten kan er bepaald worden of een tweede keer een keizersnee weer nodig is.

Overigens wordt dit meestal na de bevalling dan al verteld, tesamen met het feit dat je gedurende een jaar niet opnieuw zwanger mag worden om te voorkomen dat de littekens uitscheuren.

Dus, maak een afspraak met je gyno en vraag het na, dit is de enige die zekerheid kan geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eerste keizersnee is (tegenwoordig) niet meteen een garantie voor een tweede keizersnee.

Of er voor een keizersnee gekozen wordt, hangt in eerste instantie af van het kind. Het verhaal dat je beschrijft heeft overduidelijk met de ligging en de moeizame bevalling te maken, en is vermoedelijk een spoedkeizersnede geweest. De kans dat dat nog een keer gebeurd, is eerlijk gezegd niet zo heel groot. Dus een grote kans dat je de tweede keer natuurlijk kunt bevallen.

Je mag na een keizersnee echter nooit meer thuis bevallen, omdat er door littekenvorming op de baarmoeder eventuel complicaties zouden kunnen ontstaan die je thuis niet kunt opvangen. Dus je bevalt de volgende keer / keren sowieso in het ziekenhuis. Maar of dat een natuurlijke bevalling wordt of een keizersnee, staat nog niet vast en wordt pas tijdens je tweede zwangerschap besloten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Is echt geconstateerd dat jouw bekken fysiek te nauw is voor een normale bevalling, dan zul je natuurlijk weer een keizersnee krijgen. Niks mis mee; heb ik ook gehad, kan prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoord, Marleen +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt inderdaad af van de redenen waarom de eerste een keizersnee was. Mijn eerste was ook een keizersnee (spoedingreep wegens loslatende placenta), twee en drie zijn langs de natuurlijke weg gekomen, zonder verdere problemen. Wel alle drie in het ziekenhuis.
In het geval van ons 2e kind werd dit wel besloten. ook omdat de bekken te smal was.

De de beslissing ligt echter in overleg met jou en je arts.

Wel werd mijn vrouw na de 2e afgeraden nog een kind te nemen omdat de buik na 2 snedes een 3e erg zwaar zou oppakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het zelfste probleem voor gehad ik heb namelijk 2 kindjes en moest bij mijn 2de een geplande keizersnede plannen.voor de risico s dat het met zich meebrengt.
meestal als het bij het 1rste kindje zo is gelopen
kan het mogelijk zijn dat het erna terug keizersnede wordt
het is beter om het de bespreken dan verloopt eigenlijk alles heel goed met de planning
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt besproken met je gyneacoloog/veroskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerste keizersnee naar tweede keizersnee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is niet verplicht, maar de kans bestaat natuurlijk wel. Als de tweede er op de "normale"weg uit wil komen mag het ook zo.
Het is trouwens helemaal geen probleem om een tweede keizersnee te krijgen, het kost alleen iets meer moeite voor de gynaecoloog om om het bestaande littekenweefsel heen te snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. De eerste was bij mij een keizersnede. Van de 2e zou ik een normale bevalling krijgen, maar helaas is deze ook uitgemondt in een keizersnede.

Wel is het zo dat je in de regel bij de 2e of latere zwangerschappen niet bij een verloskundige gaat lopen maar gelijk bij een gynaecoloog.
Ook is het zo dat je dan niet thuis mag bevallen.