Onze hond is schijnzwanger,komt dit ook voor bij de mens,en zo Ja,met wat voor verschijnselen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, bij mensen komt het (graviditas nervosa) ook voor - zij het gelukkig heel zeldzaam, want het is een behoorlijk ernstig ziektebeeld, en de betreffende patiënte is vaak behoorlijk en langdurig in de war. Het is een vorm van psychose, die zelfs jarenlang kan aanhouden.

Bij een echte volledige schijnzwangerschap zwelt zelfs de buik en komt er melk uit de borsten, blijft de menstruatie uit en ontwikkelt de vrouw allerlei zwangerschapslusten en -tekenen, vaak zelfs in zeer sterke mate.

Verslagen van een echte schijnzwangerschap zijn heel interessant in het licht van de kracht van het placebo-effect en de mogelijkheid van de menselijke psyche om zelfs zijn hele lichamelijke toestand te beïnvloeden, tot op de hormoonspiegels aan toe. (Al produceert een schijnzwangere geen HCG).

Er zijn gevallen bekend waar zelfs het in scene zetten van een bevalling maar heel kort soelaas bood. Op het moment zelf was de vrouw er wel even van te overtuigen dat ze bevallen was en het kindje was verloren, maar in mum van tijd was ze weer net zo schijnzwanger als daarvoor. Ik ben de naam van de casus helaas even kwijt, maar herinner me nog wel dat het bijzonder intrigerend was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja, en het lijkt alsof je (als je vrouw bent) je zwanger bent.
zelfde eigenschappen. alleen geen foetus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit komt ook bij mensen voor.

De symptomen van een schijnzwangerschap komen overeen met een echte zwangerschap, het schijnt zelfs bij mannen voor te kunnen komen.

Dat laatste (Couvade genoemd) is het verschijnsel dat mannen met zwangere vrouwen zelf zwangerschapsverschijnselen vertonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb geen bron, maar heb wel ooit in een artikel over adoptie gelezen dat een vrouw die zoveel van haar pas geadopteerde kindje hield ( baby) in staat was het borstvoeding te geven....!