Kan je het HcG hormoon echt alleen in de ochtend urine zien? of ook s avonds omdat het er eenmaal inzit?

Dit is vanwege een vriendin van mij zij heeft de vermoedens dat ze zwanger is!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Als je vroeg test, kun je dat het beste met ochtendurine doen omdat die geconcentreerder is, gewoon omdat je 's nachts urenlang niet drinkt en niet plast.

Als je in een later stadium test, maakt het niet meer uit. Er zit dan zoveel hCG in je bloed dat het ook in niet-geconcentreerde urine in zulke grote hoeveelheden terechtkomt dat het aantoonbaar is.

Omdat je niet kunt weten wanneer bevruchting en innesteling precies heeft plaatsgevonden, zou ik voor een eerste test altijd ochtendurine aanraden. Dan heb je sowieso een kleiner risico op vals negatief.

Wanneer had je vriendin verwacht ongesteld te worden? Je moet er sowieso rekening mee houden dat zwangerschapstesten (zelfs de zogenaamd vroege testen) pas na die dag écht betrouwbaar worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg haar dan dat ze naar de dokter moet. Zo snel mogelijk. Als ze ook niet menstrueert, kan het dat ze zwanger is. In zeldzame gevallen toont een urinetest dat niet aan, er is dan wel hCG in het bloed, maar om de één of andere reden komt het niet in de urine terecht. Er kan ook wat anders aan de hand zijn. Eén van de mogelijkheden is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, daar zou ze zo snel mogelijk medische aandacht voor nodig hebben. Bij alle opties is het belangrijk dat ze er nu achterkomt wat er aan de hand is. Dus: hup, naar de dokter! PS: bijna niet eten is géén goed idee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens met SuzyQ

Andere antwoorden (2)

In de ochtendurine zit iets meer omdat dat ge-concentreerder is en je in rust meer HCG aanmaakt, maar het zit er wel in de rest van de dag. Als je nog kort zwanger bent is het hormoon nog niet altijd even duidelijk aanwezig vandaar dat bij voorkeur ochtendurine wordt gebruikt. Daarbij zijn in de loop der jaren de testen steeds beter geworden en betrouwbaarder.

En lees anders de gebruiksaanwijzing op de test, dan weet je het helemaal zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HcG zit ook in de avondurine. Het is een van de methoden om te bepalen of je zwanger bent omdat dit hormoon alleen voorkomt als je zwanger bent. De concentratie is in de ochtend wel wat groter.

Zwangerschapstesten met een gevoeligheid van 20 mU/l HCG kunnen vanaf 4 dagen voor de verwachte menstruatie worden uitgevoerd. Dat is wel in een heel vroeg stadium en het is verstandig om later nog een test te doen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het hormoon wordt gemaakt vanaf de innesteling van de bevruchte en delende eicel in de baarmoeder. De placenta neemt de productie later over, dus hoe verder je bent in de zwangerschap, hoe meer HcG je maakt.

De stichting moeders voor moeders zamelt ochtendurine in om hieruit HcG te halen voor een medicijn.