Is liefde pas liefde als het van twee kanten komt?

Of wel, zodra jou verliefdheid positief beantwoord wordt, word het liefde?

Of kan je liefde ook alleen ervaren?

En dan heb ik het over liefde tussen mensen, niet mijn voorliefde voor playmobiel.. ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Nee Liefde kan niet van één kant komen, liefde komt nergens vandaan en gaat nergens heen... De liefde die jij noemt die ergens vandaan komt is geen liefde. Liefde is onvoorwaardelijk en is die wel voorwaardelijk, dan is dat geen liefde... Liefde in de zin zoals jij dat beschrijft is een verlangen een vat dat leeg is en door een ander gevuld dient te worden. Als ik jou iets geef dan moet ik wel wat van je terugkrijgen, dat is geen liefde...
Liefde is onvoorwaardelijk en een van die vreemde fenomenen, die wel een begin kent, maar geen einde...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd! Ik kan helaas niet +en...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je... Dat je me snapt is veel meer waard dan een puntje... :-))
en daar doe ik het voor, niet dat puntje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha nou gelukkig maar dan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig!

Andere antwoorden (7)

ja het is pas liefde als het van beide kanten komt, voor die tijd ben je verliefd. en een gezamenlijke verliefdheid kan je pas liefde noemen wanneer die geheel wederzijds is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee

Liefde kun je ook alleen voelen. Het bekendste voorbeeld is dat van Fransesco Petrarca. Dit was een Italiaanse geestelijke die in de 14e eeuw honderden gedichten voor Laura schreef. Hij heeft Laura zelden gezien; zijn liefde was onbereikbaar. Hij schreef zelfs door toen ze al dood was...

Als mensen me vertellen dat Fransesco een vieze dude of stalker is, voel ik me in zijn plaats onbegrepen. Los van het feit dat het ook niet past in de historische context, denk ik dat onbereikbare liefde wel degelijk echte liefde is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik het definieer, zit liefde in de wederzijdse relatie tussen 2 mensen. Daar heb je geen beantwoorde verliefdheid voor nodig, het kan ook tussen familieleden of goede vrienden zijn, maar er is wel een wederzijds gevoel, omdat het niet alleen gaat over hoe intereessant die persoon is, maar over watvoor een belangrijke rol die persoon in je leven speelt, wat die persoon voor jou overheeft en wat jullie samen delen. Dat is in een onbeantwoorde liefde niet te doen.
Je kunt ook een wat 'zweverige' definitie van liefde hebben, voor alles wat leeft en voor de wereld en dat soort dingen, maar dat is dan weer liefde die niets met verliefdheid te maken heeft, omdat er geen directe persoon bij komt kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want je voelt ook liefde voor een pasgeboren baby die zelf niet weet wat liefde is.
Tussen twee mensen in het toch gewoon wederzijdse liefde?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien ik wel eens gehoord heb "Zijn liefde voor haar bleef onbeantwoord." trek ik de conclusie dat liefde van één kant kan komen. Ik zou ook eigenlijk niet weten waarom niet. Jij kan toch in jouw eentje precies hetzelfde voor iemand voelen in het geval van een onbeantwoorde als een beantwoorde liefde?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, liefde is er in vele vormen en maten. Ik kan van iemand houden op een andere manier dan die persoon om mij geeft. Wanneer het wederzijds is, is het beantwoorde liefde en dat is natuurlijk het mooiste wat er is ;)