Huwelijksverzoek: wanneer?

Wat is een redelijke termijn om iemand ten huwelijk te vragen? Hoelang moet je een relatie hebben?

Ik heb namelijk 3 maand een relatie, en ik ben er van overtuigd dat het mijn ware liefde is.
We kennen elkaar precies 6 maanden, daar we collega's zijn..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.4K

Het beste antwoord

Liefde is een gevoel dat je vooral in het begin van een relatie hebt. Je voelt je dan altijd heel goed als je bij je partner bent en weet zeker dat hij/zij de ware is. Maar pas op; dit komt door bepaalde stoffen/hormonen die aangemaakt worden als je bij hem bent waardoor je je dan gelukkig voelt. Na een periode van 8-18 maanden zullen deze stoffen/hormonen minder geproduceerd worden en zul je minder verliefd worden. Dit is het punt waar de meeste relaties stuklopen want hierin moet verliefd worden over gaan in houden van. Dit lukt in veel gevallen niet omdat je toch niet zo goed bij elkaar blijkt te passen etc.

Jullie hebben nu sinds 3 maanden een relatie, die dus net als veel relaties in de zomer is begonnen. Veel relaties die in de zomer beginnen eindigen in de winter omdat je humeur dan altijd net wat minder goed is en de verliefdheid een beetje afneemt.

Een tip van mij; hou als termijn voor een huwelijksaanzoek ongeveer (MINIMAAL) een jaar aan! Je hebt dan echt de tijd om te kijken of je partner de ware is. natuurlijk voelt het na 3 maanden of dit zeker weten zo is, maar tegenwoordig zijn er zo ontzettend veel scheidingen dat je echt beter iets langer kan wachten tot je het zeker weet!!
DUS: Geniet lekker van jullie verliefdheid, doe veel leuke dingen samen en als je merkt dat je minder verliefd wordt wees niet bang, maar dan komt het moment waarop je ZEKER weet of je partner de ware is of niet! Trouwen kan altijd nog ;)!

Veel plezier en succes als je je partner ten huwelijk vraagt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Daar is niets van te zeggen. Ken je de serie Dharma and Greg? Daarin trouwen ze binnen 24 uur na elkaar leren kennen. Dat is natuurlijk extreem, maar na 3 maanden is ook niet ongehoord. Ik zou zelf het een risico vinden en bv eerst gaan samen wonen. Dan leer je toch nog opeens heel veel van elkaar. Mijn vrouw en ik kenden elkaar 7 jaar voor we trouwden, 3 ervan als partners.

Ik denk dat jij te rade moet gaan bij je partner. Steek een keer wat voelers uit over een glas wijn. Wat denk jij van huwelijk ed. Als ze daar heel positief over is, en niet komt met opmerkingen: Ooit wel een keer, maar nu nog niet' dan zou je het kunnen wagen. 3 Maanden is veel eerder dan gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of je elkaar nu 3 maanden kent en het voelt goed, of 12 jaar en het voelt nog steeds goed, dan moet je een aanzoek doen.
wanneer het jullie uitkomt, doen.
geen tijds limiet zit hieraan vast, alleen je gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die keuze ligt natuurlijk helemaal bij jezelf. Het hangt er, denk ik, ook vanaf hoe intensief je nu met elkaar omgaat, dus hoe goed je elkaar al kent. Maar ook wat je beiden van het leven verwacht. Ik kan mij voorstellen dat als je al wat ouder bent, je al heel goed duidelijk hebt wat je in een partner zoekt en dus al snel kunt beoordelen of diegene de ware voor je is. Terwijl als je nog wat jonger bent eerst een beetje levenervaring opdoen ook wel belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar goed dat er geen datum op staat : mensen trouwen binnen een half jaar en mensen trouwen pas na enkele jaren en sommige blijven gewoon samenwonen .
Trouwen doe je niet alleen maar met zijn beiden praat er gewoon met jou partner erover en vraag wat haar wensen zijn .
En als jullie op een lijn zijn dan kunnen jullie twee er dieper op in gaan .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij vroegen elkaar na 6 weken, binnen 2 maanden van ontmoeting tot de huwelijksdag heeft 2 maanden geduurd ,dat is nu 47 jaar geleden dus ja wat is wijsheid
oja het was geen moetje

Toegevoegd na 1 minuut:
per abuis 2 x 2 maanden ingevuld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga samenwonen en toets uw verwachtingen in
4 seizoenen. Licht uw partner ook in over deze testperiode.

Stel in die periode direct de belangrijkste dingen aan de orde, tw welk soort huwelijk, aankoop roerende en onroerende goederen, kinderwensen, gedragregels oa
roken en drinken, geloof, beheer financien etc.

Na de informatieperiode weet u meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er staat geen termijn voor, als jullie met elkaar verder door het leven willen...wat houd je tegen..
mijn man deed mij na 2 weken al een huwelijk aanzoek.. en zijn 8 weken erna getrouwd en nu na 30 jaar zijn we nog samen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor dat hoeft helemaal niet..
t is aan jullie de keuze
Daar is geen termijn voor! Als het super goed zit tussen jullie en je partner laat ook blijken dat het goed zit zou ik gewoon een huwelijksverzoek doen. Je kunt altijd nog mocht je partner afwachtend zijn wachten met het huwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kende mijn man pas 4 maanden en zijn toen getrouwd .

hij voldeed aan wat ik toen belangrijk vond aan een man en doet dat nog steeds

Inmiddels zijn we 10 jaar getrouwd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent overtuigd.

Maarrrrrrrrrrr, minstens even belangrijk: WAT vindt zij er van?

Je bent pas 21.
Hoe jong is zij dan wel niet?

Ik vind dat erg jong. Waarom die haast?
Geniet van elkaar.
Leer elkaar goed kennen.
Doe leuke dingen samen, zomerdingen, winterdingen etc.
Ga desnoods samen wonen als dat kan.

Doe het rustig aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
En je zit ook nog op school.

Het lijkt me toch handig om eerst die school af te maken.

Maar goed:
Als jullie samen beslissen dat het wel kan
samenwonen, huwelijk etc. dan kan het dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar bestaat geen redelijke termijn voor. Dus je kan doen wat je wilt. Iedere termijn die jou past, is aannemelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn na twee weken gaan samenwonen, en hebben nog eens twee weken later besloten dat we wilden trouwen. Dat is nu ruim acht jaar geleden en we zijn ruim zeven jaar getrouwd.

Soms weet je het gewoon.

Wel een advies: dat je het soms gewoon weet, betekent niet dat je alle verstand de deur uit moet smijten. Zorg ervoor dat je je zaakjes samen goed regelt. Daar kunnen bijvoorbeeld ook huwelijkse voorwaarden (die ik *ieder* stel zou aanraden) onderdeel van zijn. Dat is misschien niet romantisch, maar sowieso zal niet ieder deel van jullie leven samen alleen maar romantisch zijn.

Een huwelijk is behalve een schitterende uiting van jullie liefde ook gewoon een administratief samengaan van twee financiële levens, en dat kun je maar beter goed op orde hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk als het goed voelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan haar wel vragen..
Als je je verloofd duurt het doorgaans toch nog een jaar voor de echte bruiloft plaats vind..
Dus dan stel je de echte beslissing nog een jaartje uit ;-)