Gisteren twee parende kikkers/padden gezien, vandaag hetzelfde koppeltje beschuitjes zien uitdelen vanwege een 'kluit' kikkerdril. Gaat leggen zo rap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Kimath
13 jaar geleden
beschuitjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....Roze, witte en blauwe muisjes. Hoezo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd Ast!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, dank...... De lente is echt begonnen, he!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt wel!!! Zet de wiegjes maar alvast klaar!!! ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
......Kom je op kraamvisite?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je beschuitjes met van die akelige knoeterharde MUISJES hebt :-)

Antwoorden (1)

Je hebt de bruine kikkers gezien, die zijn altijd het eerste, met kort daarna de gewone pad, maar van de pad zijn het lange snoeren.
Het leggen van dril zelf, kan heel snel gaan, het mannetje op haar rug geeft haar de stimulatie haar eitjes te leggen.
dat is op het moment van leggen, maar een heel klein klompje, maar zodra het gelegd is, nemen de eitjes water op en beginnen te zwellen, dan pas ontstaat de klomp kikkerdril zoals wij die kennen.
de kans is groot, dat waar het eerste dril gelegd wordt, ook andere vrouwtjes hun dril leggen, zodat je soms heel goed kan zien, hoe groot het verschil wel niet is, tussen wat ouder dril en het pas gelegde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Ik ben heel blij met mijn ingegraven 90 liter betonmortelkuipen. Altijd vol leven. Alleen zijn er in de winter vele doden te betreuren: De kuipen zijn te ondiep voor de kikkers en padden. Overigens maakt de pad (?) met ruime tussenpozen een diep, snurk-achtig geluid. Dat doet hij door z'n wangen op te blazen. Hij kwaakt dus niet. Vorige zomer had ik ook al 'dril' en bovendien ook nog Kamsalamander dril die ook is uitgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bruine kikker maakt in het vroege voorjaar een diep, brommend geluid, hij kan niet zijn wangen opblazen zoals de groene kikkers dat doen, maar hij blaast zijn keelzak op, dus onder zijn kop.
De gewone pad, maakt een geheel ander geluid. moeilijk hier uit te leggen, meestal doen ze dat onder water.
De betonmortelkuipen zijn diep genoeg, echter als het vriest en er ligt ook sneeuw op het ijs, dan sterven de algen onder water af en onstaat er giftig moerasgas.
Door rottingsbacteriën komt er te weinig zuurstof in het water en de kikkers ademen door hun huid en kunnen dit niet overleven.
Advies: haal altijd de sneeuw van het ijs af, of gooi er water overheen, dan blijft het ijs transparant en blijven de algen leven.
Nog beter, is het plaatsen van een luchtpompje, die belletje blaast in het water, hierdoor zal het nooit meer helemaal dicht vriezen en blijven alle kikkers overleven.
Vrijwel alle padden en salamanders overwinteren in de grond, dus niet in het water.
Bijzonder dat je de kamsalamander hebt, weet je dit wel zeker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.....Als ik water overheen gooi, wordt het ijs alleen maar dikker. Ik denk dat het een combinatie is van te ondiep en algen / rottende bladeren. Tsja, zo'n pompje moet ik misschien maar eens proberen. Het zijn Kamsalamanders omdat ik de natuur een beetje heb geholpen.... Ik heb er wat in de natuur gevangen en uitgezet. Blijkbaar voelen ze zich thuis want ze hebben dus eitjes gelegd. Ik heb kleintjes gezien: Ze zijn uiteindelijk net als kleine kikkertjes uit het water gekropen op weg naar...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 cm. sneeuw is maar 5 mm. ijs en het ijs in een speciekuip wordt echt niet de dik, een laag rottende bladeren, produceren toch al veel moerasgas en als dan ook nog het daglicht weg valt, door de sneeuw gaan de algen dood, maar die leveren juist in de winter veel zuurstof.
Maar je kunt ook de sneeuw even weg vegen.
Rottingsbacteriën gebruiken juist zuurstof, dus hoe meer er ligt te rotten, hoe meer moerasgas en hoe minder zuurstof.
Veel mensen denken nog steeds ten onrechte, dat kikkers modder op de bodem moeten hebben om te overwinteren, dus laten ze de modde/ bladeren in hun vijver liggen.
maar kikker overwinteren op de bodem en ja daar ligt toevalig ook het oude blad/ modder.
Als om deze tijd dode kikker komen boverdrijven, dan zeggen de mensen ze zijn dood gevroren, maar dat zijn ze nooit, ze zijn vergiftigd en gestikt.
Ik heb nog steeds mijn twijfel of het kamsalamanders zijn.
De meestvoorkomende zijn de gewone salamander en het mannetje hiervan heeft in het voorjaar een kam op zijn rug, waar heel vaak blauw een beetje rood in zit en dikke zwarte stippen op hun buik.
Kamsalamanders zij heel groot, maar komen niet veel voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog even over de salamanders, de gewone kleine watersalamander is uitermate gemakkelijk te vangen, omdat ze er altijd met heel velen zijn, de kamsalamander is vrijwel niet te vangen, het is een zeer snel en schuw diertje en er zijn er niet veel van, welk deel van het land woon je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Het uiterste zuiden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Zuid Limburg , komen inderdaad de kamsalamanders voor.