Hoe voer je een goed/emotioneel/confronterend gesprek met iemand die totaal geen prater is

Ik wil iemand wat duidelijk maken. En dan niet om sorry te horen en het te vergeten, maar een gesprek dat iemand bij kan blijven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

blijf bij jezelf!...als je praat over de pijn bijvoorbeeld die iemand jou berokkend heeft,kun je het best beginnen met,.. ik voelde,.. of ,..ik dacht.
ga nooit op de jij toer!zo bereik je alleen maar dat jullie in een strijd belanden zonder oplossing.
ga oplossingsgericht te werk dus!...als je praat over jou gevoel bij een voorval,en je laat daarbij je gevoelens ook zien,bereik je enorm veel.
heel veel succes hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

je kan het gewoon proberen .ook al is hij geen prater ..is hij misschien wel een goede luisteraar,
ik ken ook mensen in mijn omgeving die geen praters zijn maar deze mensen bezitten wel de gave om heel goed te luisteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak in ieder geval geen verwijten naar de ander en hou het bij jezelf..
ik vindt... ik voel ..etc. De ander hoeft zich dan niet aangevallen voelen en hoeft niet in de verdediging te gaan...
Succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed gesprek voer je op gelijkwaardig niveau. En dat is ver te zoeken als je "iemand iets duidelijk wilt maken".

Wat wil je bereiken? Dat beiden met een goed gevoel het gesprek beëindigen, of dat jij hebt kunnen zeggen wat je wilde zeggen? Je wilt geen "sorry" horen, maar het gesprek (en dus het gevoel) moet de ander wel bij blijven. Als je op die manier een gesprek instapt, zal je vanuit de ander weinig respons krijgen.

Wees open in je communicatie, stel open vragen, laat wijzende vingertjes thuis en stel je vooral open voor de beleving van de ander. Hou je eigen doel in de gaten, zonder dat je daarbij over de grenzen van een ander gaat. Behoud je eigenwaarde en daardoor ook de waardering voor de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet, je kan je punt duidelijk maken, en dat zo uitbundig of intens als je zelf wil. maar je kan de nader niet dwingen daar in mee te gaan. het enige wat in "voordeel" kan werken is wachten tot je oprecht pissig bent en het gevoel hebt dat je dat op een verbale manier ook kan uiten. als je echt boos bent merken mensen dat vaak op en maakt dat indruk. als je weet dat je boos bent maar je voelt dat niet zo hevig en je begint erover dan komt het aan als: ow dat verhaal weer.

het verschil

oprechte woede in het moment

http://www.youtube.com/watch?v=Vk_ZNCeVWiY&feature=related

opgeroepen woede na het moment

http://www.youtube.com/watch?v=Gp9KFdEF6vo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval op een vriendelijke manier. Als nodig is herhaal je aantal keer. Verplaats je in zijn/haar positie en probeer vanuit zijn/haar manier dingen te zien. Zo heb je meer kans op een goed resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek eerst als basis voor je gesprek een punt van overeenkomst.(sport,hobbys ,intresses)
Wijdt daarover wat uit,zodat het ijs gebroken is.
Begin daarna met vragen te stellen:

(Spreuken 20:5) ... Raad in het hart van een man is als diepe wateren, maar de man van onderscheidingsvermogen, die zal hem naar boven halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zoveel energie in zo iemand stoppen?
Diegene die totaal geen prater is, zal zo blijven.
Communiceer met zo iemand d.m.v. brieven schrijven.
Misschien is het een schrijver..(of schrijfster..)