Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer geef je je kind een mobieltje?

Mijn dochter is nu (net) 9 jaar en vraagt steeds wanneer ze een mobiele telefoon krijgt.
Ik vind haar nu nog te jong.
Wat is een geschikte leeftijd?
En op welke momenten mag het kind het mobieltje bij zich dragen? Als hij of zij bij een vriendje of vriendinnetje is b.v. of gewoon altijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
987

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Afhankelijk inderdaad van het kind zelf en de dingen waarvoor hij of zij een mobieltje wil gebruiken, ergens tussen de hoogste klassen (7-8) van de basisschool en de brugklas.

Ook voor jezelf als ouder is het prettig als je een kind dat zich wat zelfstandiger om en rond en verder vanaf het huis gaat bewegen, jou kan bellen als er iets is of jij hem.haar kan bereiken. Maar om vriendjes of vriendinnetjes te bellen, te ouwehoeren of te sms-en vind ik een kind van 9 echt nog te jong ; pak maar je fiets en rij d'r maar langs, zeg ik dan meestal.

Belangrijker is wie er verantwoordelijk is voor de telefoon en voor het beltegoed. Een kind dat er nog totaal niet aan denkt zelf dat ding aan de lader te leggen en er een halve dag een beltegoedkaart door heeft gejast, is er zeker nog niet aan toe. (En dan kunnen ze ook een STUK ouder zijn dan negen). Maar als jij het toevallig ZELF prettig vind dat je kind bereikbaar is, is het opladen en bijhouden ook jou verntwoordelijkheid, en jouw taak als opvoeder om ervoor te zorgen dat je kind geen hele dure beller wordt. Het inzicht geven in de kosten kan daarbij helpen. Maar een rem op het beltegoed ook.

Negen is oud genoeg voor een speelgoed-telefoon, liefst gewoon een oude zonder simkaart die nog wel foto's kan maken en muziekjes kan afspelen enzo. Vaak gaat het ze namelijk meer om het hebbeding-gehalte dan om bereikbaar te zijn. Wil je ze toch een telefoonkaart geven, neem er dan één waarop je een zo laag mogelijk maandelijks minimum kan instellen en liefst ook nog je onderling gratis kunt bellen (bijv. Lowcall), dan kom je niet voor onaangename financiële verrassingen te staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (6)

je ziet vanzelf wel waneer je kind daar aan toe is, en wat verantwoordelijkheidsgevoel heeft. ik zou zeggen een jaar of 10. je stelt wat basisnummers in en blokkeerd andere uitgaande oproepen. zo voorkom je al een gedeelte dat er uren lang naar vriendinnetjes word gebeld, want daarvoor moeten ze thuis maar de huistelefoon pakken.

Toegevoegd na 45 seconden:
als je kind weg gaat, zou ik de telefoon meegeven, en niet altijd omdat ze er mischien al afhankelijk van worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf geen telefoon. Maar als ik er zo over nadenk..

Geef je kind een telefoon met pre-paid sim. Zo hou je het geld dat uitgegeven wordt onder controle. En maak duidelijke afspraken over hoeveel van hun eigen geld er op mag..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij was het gebruikkelijk om een mobiel te krijgen wanneer je naar de middelbareschool ging. Vanwege de verschillende tijden etc. is het voor de ouders fijner dat hun kind bereikbaar is. En het is ook een mooie leeftijd rond de twaalf jaar. Een kind van 9 vraagt het alleen omdat er waarschijnlijk iemand in de kas toevallig een mobieltje heeft en dat is dan stoer. Ik zou er mee wachten tot de leeftijd van 12 is bereikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet. Laat het kind zo'n ding zelf verdienen en betalen. Dan leert ze er ook economisch mee om te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vond het heerlijk dat mijn kinderen bereikbaar waren door zo'n telefoontje. Gewoon doen dus, als het kind er aan toe is, maar nooit met abonnement natuurlijk, dat is vragen om problemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kinderen krijgen een mobieltje als ze naar de middelbare school gaan. De oudste zit daar op, de middelste zit nu in groep 8. Ik vind het onzin om op de basisschool al met een mobieltje te lopen, omdat dat dat ding bij het buiten spelen verloren kan raken of kapot kan gaan. Als hij zelf bij iemand speelt kan hij daar de telefoon gebruiken om te bellen.
Ik vind het zeer overbodig en nutteloos als kinderen op de basisschool met een mobiel rondlopen, dat is alleen maar voor de heb!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding