Kunnen ouders hun kind (17 jaar) dwingen om naar een psycholoog te gaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.6K
Erna55
6 jaar geleden
Het lijkt erop dat je ouders zich erg veel zorgen over je maken. Kun je begrijpen waarom dat is ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55 en waarom neem ongecontroleerd aan dat @Aardbei2017 het kind is waar het om gaat?
Erna55
6 jaar geleden
Ik zal herformuleren :
Blijkbaar zijn er in deze situatie ouders die zich erg veel zorgen maken om hun 17- jarig kind.
Wanneer je deze situatie concreet kent : kun je je dan voorstellen waarom de ouders zich zorgen maken ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat maakt niet uit voor de vraag en/of het antwoord. (situatie dwingen mag)
ouders maken zich zorgen: bezorgde ouders mogen dwingen.
ouders maken zich geen zorgen: onbezorgde ouders mogen dwingen (situatie dwingen mag niet)
ouders maken zich zorgen: bezorgde ouders mogen niet dwingen.
ouders maken zich geen zorgen: onbezorgde ouders mogen niet dwingen Conclusie het is totaal irrelevant of de ouders zich wel of geen zorgen maken.

Antwoorden (2)

Over het algemeen geldt dat, wanneer je 16 jaar en ouder bent, je pas behandeld kan/mag worden wanneer je hier zelf toestemming voor geeft.

In uitzonderlijke gevallen kan het echter zo zijn dat je d.m.v. een rechterlijke machtiging gedwongen kan worden tot een behandeling of opname. Dit is het geval wanneer je een gevaar voor jezelf en/of je omgeving bent, of wanneer je in aanraking bent geweest met de politie.
6 jaar geleden
Ouders kunnen zelf hun kind van 17 niet dwingen om naar een psycholoog te gaan.

Voor medische handelingen geldt:

Kinderen tot 12 jaar: toestemming nodig van ouders, kind hoeft niet in te stemmen, maar heeft wel recht op informatie.

Kinderen van 12-16: ouders EN kind moeten instemmen op de behandeling. Hierop gelden 2 uitzonderingen. Die uitzonderingen gelden dan op de toestemming van de ouders.

Kinderen vanaf 16: beslissen zelfstandig en hebben zelfstandig recht op informatie. Hierbij hoeven de ouders dus niet eens geinformeerd te worden. En het kind beslist dus welke behandeling het wil krijgen.

Bij psychiatrische problemen is het mogelijk om behandeling af te dwingen.
Dit kan middels een IBS (via de burgermeester) of een RM (in bewaring stelling of rechterlijke machtiging)
Bij een IBS moet er sprake zijn van acuut dreigend gevaar.
Bij een RM is het ongeveer hetzeflde, maar moet er sprake zijn van dreigend gevaar (en is dit niet per definitie acuut)

Kortom zolang het kind niet direct een gevaar is voor anderen of zichzelf is het nagenoeg onmogelijk om dit af te dwingen.