Een aantal mensen keren zich tegen mij door leugens die mijn vader (volgens psycholoog een narcist) over mij verspreid. Hoe 'verdedig' ik me hiertegen

Mijn vader vertelt mensen o.a dat hij mijn kinderen niet mag zien. Daarnaast vertelt hij gemeenschappelijke kennissen en familie dat ik hem kleineer. Mijn psycholoog raadde me aan vooral 'afstand' te houden (contact inperken), waarover hij vervolgens weer 'zielig doet' bij kennissen en familie en weer medelijden krijgt.
Een aantal familieleden is boos op mij en enkele mensen hebben op basis van zijn leugens contact met mij verbroken. Niemand vraagt mijn kant van het verhaal en hij krijgt veel medelijden; het is ook wel heel 'zielig' als je je kleinkinderen niet mag zien.
Mijn moeder is een paar jaar geleden overleden; zij kon de gezinsproblemen voor de buitenwereld verborgen houden (ook agressiviteit van vader). Toen zij overleed leefden mensen erg met hem mee (medelijden).
Toen het medeleven n.a.v. mijn moeders overlijden afnam na een paar maanden, was hij erg boos op alles en iedereen om die reden. Sinds dat moment is hij leugens gaan vertellen over mij, zijn 'slechte dochter'. En met veel succes.....
Ik heb me wel eens verdedigd bij een kennis, verteld dat zijn verhalen over mij niet waar zijn, maar dat leverde alleen nog maar meer woede t.o.v. mij van betreffende persoon op, want 'ik maakte mijn vader zwart'. Dat bevestigde dus alleen maar het beeld dat mijn vader toch al van mij schept.

Wie heeft goede tips hoe hiermee om te gaan? Het kwetst me diep, keer op keer, dat ik zo ten onrechte aan de kant wordt gezet door velen. Ik voel me weerloos, radeloos....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (13)

Je kunt het best je eigen leven verder leiden. Je blijven verdedigen heeft in dit geval weinig zin. Al is het moeilijk bouw een nieuwe vriendenkring op. Laat de familie de familie jij en je kinderen moeten normaal verder. Stress is niet de goede omgeving voor kinderen. Als alles in je buurt woont kan verhuizen ook wel eens een goede oplossing zijn.
13 jaar geleden
ja ik snap dat jij je rot voelt
en hoe je er mee om moet gaan is nog moeilijker omdat je vader een bepaalde macht heeft tegenover de rest van de familie
maar een goede tip.. en wie je benaderd om hier wat over te vragen praat erover
het heeft nu toch geen zin om in de verdediging te gaan
en zoek hem op .. bel een familielid op en ga samen en dan laat hun zien hoe hij reageert
maar bovenal sta erboven ook al is t moeilijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wil ook zeggen zoals hierboven laat de boel de boel steek géén energie meer in zulke mensen.Start een nieuw leven en laat je vader volledig los alsook de familieleden die achter hem staan en de mensen die jouw nog verhalen willen komen vertellen zou ik vriendelijk maar kordaat antwoorden dat je daar niets meer mee wil te maken hebben.Het zal misschien niet makkelijk zijn om die stap te nemen maar éénmaal je het toch doet zal je niet weten welke ongelofelijke rust je overkomt.Leef enkel voor je gezin en de mensen die het verdienen!
ik wens jouw daar veel sterkte in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na een verlies komt eerst woede en boosheid.dan komt acceptatie pas daarna verdriet.deze fases zal je vader met of zonder jou doormoeten.als je vader niet naar jouw wil luisteren vertel hem dam dat hij je een groot verdriet doet.ga intussen door met je eigen leven daar hen je recht op.assertief handelen is het enige middel tegen manipulatie. Alle bekenden die je hierdoor kwijt raak zal je zelf echt niet missen.die paar die overblijven zijn pas echt vrienden.sterkte ook met je eigen verdriet.groet loenel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is vreselijk moeilijk om met narcistische mensen om te gaan, het is allemaal ik, ik, ik.
naar de buitenwereld zijn ze vriendelijk en charmant, en daarnaast zo gewiekst, als je met iemand naar hem toe gaat, kan je hem niet ontmaskeren, zoiets heeft hij meteen door.
kies voor je gezin, dat is het belangrijkst, en als het je lukt om van hem los te komen, probeer hem ook te vergeven, dat is beter voor je eigen gemoedsrust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je geprobeerd om met je vader hier over te praten.
en waarom hij zo doet en wat het met je doet. je Kan natuurlijk wel afstand nemen maar dan blijft dit aan je
vreten.probeer tot elkaar te komen en er over te praten
op goed manier. het is tenslote je vader hij heeft je wel nodig en jij hem. dat zou de wens van je moeder zijn
geweest. ze zou hier ook verdriet over hebben wanneer
ze van boven kijkt om haar man en dochter met elkaar omgaan. meisje probeer met je vader tot oplossing
te komen. ik wens je veel sterkte dit is echt heel
moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je maar goed naar je psycholoog moet luisteren: 'afstand' houden (contact inperken).

Kan je niet zonder je familie?
Niemand is verplicht contact te houden met een vader, en zeker niet met andere familieleden.
Als die toch allemaal boos op je worden en jou niet geloven, ga dan eens beginnen met LOS LATEN.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen die boos op je worden hebben zelf hun oordeel al klaar na één kant van het verhaal gehoord te hebben. Daar kun je je inderdaad niet tegen verdedigen, alles wat je zegt wordt geïnterpreteerd als bevestiging van het bestaande oordeel.

Ik zou het houden bij: "Ik vind het jammer dat je zo over me denkt." De discussie aangaan levert alleen maar op dat je nog meer gekwetst wordt, steeds opnieuw. Iemand die openstaat voor wat jij te vertellen hebt, zal er na deze zin naar vrágen. Wie er niet naar vraagt, of wie alsnog in de aanval gaat, kun je beter loslaten.

Je kunt je energie beter besteden aan mensen die je leven verrijken dan aan het verkrijgen van de goedkeuring van mensen die hun oordeel over je al klaarhebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ goed gesproken
Het beste antwoord +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst wil ik even meegeven dat ik volledig achter het antwoord sta van SuzyQ.

Maar ook is er een alternatief: maak de leugens van je vader tot waarheid. Vertel hem dat hij je kinderen niet meer mag zien, kleineer hem een beetje en verbreek het contact. En geef hem aan dat dit is, omdat hij dit met zijn leugens voor vele mensen al als waarheid heeft gemaakt, dat jij geen reden ziet om het niet ook daadwerkelijk zo te maken. Als hij niet tot inkeer komt, lijkt het me duidelijk dat je verdedigen een verloren strijd is. Maar wil hij dit vermijden, geef dan aan dat hij eerst zijn leugens terug moet nemen.

Het is natuurlijk fijn als je goed met je familie kunt opschieten, maar het is geen verplichting! Als de situatie jouw leven moeilijk maakt is er geen reden om de contacten close te houden. Zoek je heil beter bij vrienden; dat is de familie die je zelf uitzoekt!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Mamsi, hoe moeilijk het ook is, het beste is om dicht bij jezelf te blijven, of zoals ik het noem: zuiver te blijven. Ik ken het klappen van de zweep. Ben 5 jaar geleden vanuit de stad in een dorp komen wonen (met mijn twee kinderen en de drie kinderen van mijn tweede man), waar men het niet zo nauw neemt met integriteit. Er wordt veel geroddeld, wat niet zo erg zou zijn als mensen die roddels niet voor waar zouden aannemen! Het is heel jammer dat jij kennelijk niemand hebt die achter je staat en solidair met je is. Dat is nl. wel een vereiste om overeind te blijven bij dergelijke toestanden. Je hebt alleen nog niet verteld waarom je vader jouw kinderen niet mag zien, of is dat helemaal niet zo? Hoe dan ook, head up high! Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet je,heel simpel.Al is een leugen nog zo snel...De waarheid achterhaalt hem wel.....En daar komt iedereen,vroeg of(te)laat achter.Houd op met jezelf te verdedigen,het is niet nodig.jij weet voor jezelf wat de waarheid is,en dat is het belangrijkste.Wat anderen denken,,,,nou lekker boeiend.iedereen heeft toch altijd een oordeel klaar.Nou,ze steken hun hand maar in eigen boezem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is ook iets soortgelijks gebeurd. Leugens vertelt door mijn vader en mensen om hem heen over mij. Dat alles is rond zijn kort ziekbed en overlijden gebeurd. Heel heftig!!! Daardoor heb ik gekozen om niet op zijn crematie te zijn. Zijn leugens waren zo schokkend en iedereen om hem heen, familie en kennissen, geloofden hem.

En daar is niet tegenop te boksen. De mensen die mij goed kenden, vriendinnen, kinderen en schoonfamilie wisten dat ik zo niet in elkaar zat. Vriendschappen vanaf 40 jaar. Ik heb op een gegeven besloten om een definitief punt achter mijn familie te zetten. De leugens en het onrechtvaardige is heel moeilijk te verteren, maar je recht halen lukt toch niet. Geef het op. Kies voor je eigen geluk, de mensen die jou waarderen zoals je bent en die weten dat die leugens niet kloppen omdat ze jou zo goed kennen, Die zijn goud waard. Het blijft moeilijk hoor. Maar volledig loslaten geeft rust in je hart en in je hoofd. Geen strijd meer hebben om de leugens recht te trekken. Als ze die leugens geloven zijn ze het niet waard om daar energie in te steken. Heel veel sterkte.