Hoe ga je om met veel negativiteit om je heen?

Af en toe vind ik het erg moeilijk om positief en optimistisch te blijven als mij om veel negativiteit is..ik ben geneigd mee te gaan in die sfeer omdat ook niet wil ,en vaak ook niet kan, weglopen voor een ander zijn of haar zorg/verdriet/boosheid..

Tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Het is heel goed van je dat je graag positieve mensen om je heen hebt en de goede kanten van dingen blijft zien. Ondanks tegenslagen zijn er mensen die daarmee om gaan en er een les uit leren en dus hun voordeel er mee doen.
Er zijn ook mensen dat gewend zijn zich op het negatieve te richten en door blijven praten over alles wat fout is en mis is gegaan, zonder er iets uit te leren hoe ze het wel willen hebben.
ALs je in een dergelijke situatie komt, kun je verschillende keuzes maken.
Je probeert de sfeer te draaien en benadrukt de positieve kanten en hoe je negatieve situaties kunt bekijken op een andere manier. Dus je maakt de negatieve sfeer bespreekbaar. Als je dat op een goede manier wilt doen, dan kun je zoiets zeggen als: "Het valt mij op dat je het veel hebt over negatieve dingen. Wat zou je er aan kunnen doen om te zorgen dat het anders wordt?" of iets wat beter bij jou past natuurlijk. Dit is niet de gemakkelijkste weg maar hiermee kun je anderen inzicht geven hoe hun manier van praten (negatief) door jou ervaren wordt, en dat het daardoor ook niet beter wordt.

Wat je ook kunt doen is het helemaal bij jezelf houden en weggaan. Als er een volgende keer wel positieve dingen worden verteld ga je daar natuurlijk graag op in en benadrukt hoe gezellig of hoe leuk je dat gesprek vindt.

Zijn het steeds dezelfde mensen dan kun je er voor kiezen om deze mensen minder snel zelf op te zoeken. Dat is wel vermijdingsgedrag en helpt de ander niet aan inzicht over waarom ze je minder vaak zien.

Als mensen een patroon hebben ontwikkeld (blijven hangen in negatief gedrag bijvoorbeeld), zullen ze dat niet zomaar kunnen veranderen als niemand ze er op wijst. Voor hen is dit normaal geworden en ze hebben dit echt niet door.
Daar hebben ze mensen als jij voor nodig om ze dat op een goede manier te vertellen. je kunt er ook bijvoorbeeld bij zeggen dat je het heel jammer vindt dat de sfeer vaak zo negatief is (en daar wat voorbeelden van geven, concreet benoemen helpt). Dat jij liever kijkt naar de leuke dingen in het leven en de negatieve dingen aanpakt om te zorgen dat het wordt zoals jij wilt of het loslaat.
Dat je het heel jammer zou vinden als hierdoor het contact verwatert, maar dat je graag plezier met elkaar wilt hebben en of zij dat ook willen. ZO niet dan bouw je het contact af en zoekt mensen die jouw manier van leven en naar het leven kijken, ook hebben.

Ik wens je veel wijsheid en positieve mensen om je heen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wanneer je het gevoel hebt meegetrokken te worden in een negatieve spiraal en je je hier erg bewust van bent is het tijd om aan jezelf te denken. Hoewel het voor jou misschien lijkt dat er overal een negatieve sfeer hangt is dat eigenlijk niet zo er gebeuren zat leuke dingen alleen heb je moeite ze te zien. Probeer leuke momenten in je dag te bouwen, door bijvoorbeeld mensen op te zoeken waarvan je weet dat je ermee kan lachen. Maak een praatje met een vreemde en probeer eens een ander aan het lachen te maken, je zal merken dat je daar ook een stuk vrolijker van wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen lossen dit op door middel van meditatie. Nu zul je misschien denken dat ik gek ben, en misschien houd u wel niet van ' die zweverigheid' maar ik kan het u sterk aanraden. er zijn verschillende manieren van meditatie en misschien kunt u een afspraak maken met een psychiater voor meer helderheid.
Let op een psychiater is niet voor gekke mensen maar voor mensen met een probleem, en ik denk dat u voor uw probleem ook heel goed bij een psychiater terecht kunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt heel erg moeilijk positief blijven in een negatieve sfeer. Als je geen kans ziet om de sfeer te ontlopen dan is het belangrijk dat je je handen op je navel legt en jezelf beschermt zodat er minder negativiteit naar binnen stroomt. Dat is nl je chi punt. Daar gaan de energieën naar binnen. Je kunt ook proberen om uit die negatieve sfeer de positieve dingen te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen of situaties die negativiteit uitstralen vreten energie.

Je laten meeslepen door iemands negativiteit kost je je goede humeur en je wordt er ook nog eens doodmoe van. Ga er tot op zekere hoogte in mee. Maar trek voor jezelf een grens: tot hier kan ik die negativiteit verdragen; voel ik dat er een grens overschreden wordt, dan ben ik 'weg'.

Neem jezelf in bescherming. Gevoelige mensen hebben die dikke huid niet. Dus moet je zelf een grens om je heen trekken, snap je?