Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan door drugsgebruik een stoornis zoals PDD nos verergeren of zelfs een borderline stoornis of schizofrenie ontstaan?

Onze zoon heeft PDD nos en door de moeilijkheden die dat gaf is hij een aantal jaren geleden bij ons weggelopen en een verkeerde richting opgegaan; hij heeft een geruime periode drugs gebruikt. Nu is hij volgens eigen zeggen bij zinnen gekomen en wil met een schone lei beginnen. Hij blijkt inderdaad clean te zijn..
Zijn gedrag echter lijkt veel extremer dan ooit tevoren en zijn grenzen lijken ruimer zijn opgeschoven; hij profileert zich behoorlijk en doet geregeld (ook politieke) uitspraken waardoor we ons zijn gaan afvragen of hij nog wel weet wat hij doet..we denken steeds vaker dat hij een gevaar voor zichzelf en/of omgeving dreigt te gaan worden en weten ons geen raad meer; hij is meerderjarig dus we kunnen hem niet dwingen tot hulpverlening. Kent iemand een dergelijke situatie en kan ons adviseren in wat te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik weet niet of het erdoor kan ontstaan, maar er kan wel van alles dat in potentie aanwezig was ineens duidelijk worden.
Drugs kunnen psychische problemen verergeren, maar ook dempen - dus wat er precies aan de hand is is zo niet te zeggen.
Jullie kennen je zoon en zijn ongerust en redelijk machteloos, dat lijkt me verschrikkelijk.
Ik weet dat Labyrinth zich bezig houdt met informatie aan en advies voor omstanders van iemand met een stoornis. Misschien hebben zij ook tips voor jullie.
Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij kan het daardoor niet verergeren. Uit onderzoek is echter wel gebleken dat mensen met een dergelijke aandoening eerder crimineel gedrag gaan vertonen en eerder verslaafd kunnen raken aan gokken, drugs en alcohol.

Het is echter bekend dat drugs de verschijnselen van schizofrenie, zoals waanideeën en stemmen, kunnen versterken. Misschien is het zelfs zo dat drugsgebruik bij mensen met een kwetsbaarheid voor schizofrenie de eerste psychose kan losmaken.
Dit wil niet direct zeggen dat uw zoon schizofrenie heeft.

Ik ben nog nooit met een situatie als deze in aanraking gekomen, dus ik weet niet goed wat aan te adviseren.
Misschien heeft u hier wat aan: http://www.ouders.nl/mdiv2002-hulplijnen.htm

Sterkte toegewenst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft je zoon een behandelaar binnen de GGZ. Probeer je zoon te motiveren daarmee in gesprek te blijven danwel te gaan om de kwalijke situatie van een eventueel gevaarscriterium vóór te blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken wel iemand die in een psychose is terechtgekomen door drugsgebruik. Als je dan al gevoelig bent, zoals PDD- nos of andere vormen van deze stoornissen, dan zou het zomaar kunnen dat het door drugsgebruik verergert.

Omdat jullie zoon nu clean is, zal hij het effect van de drugs heel erg missen en daardoor misschien heftiger reageren. Net als mensen die stoppen met roken, die worden in het begin ook heel onrustig.

Verstandig is om er veel met hem over te praten. Hoe hij zich voelt en hoe hij zich voelde toen hij nog drugs gebruikte enz. Wellicht komt hij er al pratende achter dat hij hulp nodig heeft.

Je kunt als ouder ook altijd informatie inwinnen over deze zaken, bij de huisarts of verslaafdenzorg.

Blijf wel kalm en verlies de realiteit niet uit ogen, hoe moeilijk dat ook is.

Heel veel sterkte ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
blowen kan een psychose triggeren. schizofrenie kan er in potentie dan al zijn trouwens.

bram bakker aan het woord

http://www.eo.nl/programma/knevelenvandenbrink/2009-2010/page/Bram_Bakker/articles/article.esp?article=11803695
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook heel erg drug afhankelijk.

Als je in aanleg al een grotere kans heb op, dan kan drugs dit zeker triggeren.

Ook zijn er drugs die dit nog een hele lange periode na het laatste gebruik nog kunnen triggeren.

Andersom kan drugs juist symptomen verminderen, dus als hij PDD Nos heeft, en drugs gebruikte kan het zijn dat de pdd-nos symptomen enigszins onderdrukt zijn en komen die er nu dubbel en dwars uit.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
BIj overmatig drugs gebruik kan er vrijwel geen stoornis ontstaan, al kan het wel lijken , onder invloed dat het bepaalde verschijnselen kan hebben, of een bepaalde stoornis verergerd lijkt te zijn, maar het kan ook verminderd worden, zoals medicatie zijn ook drugs, en dat kan ook verminderd werken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding