Zal mijn dochter uit een vorige relatie evenveel erven als mijn zoon?

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin. ik heb 1 dochter uit een vorige relatie en we hebben samen 1 zoon. We staan op het punt een woning te kopen. ik vroeg me af of mijn dochter evenveel zal erven als mijn zoon mits het haar biologische vader niet is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als u komt te overlijden wel. Als uw man komt te overlijden ligt dat anders. Wat je in deze situatie het beste kunt doen is een testament vast leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan. Beide kinderen erven van jou evenveel. Voorbeeld a) jouw partner gaat het eerste dood. Jij krijgt als langslevende het recht op alles en de zoon krijgt een vordering op jou voor de helft van het bezit van zijn vader. Stel dat jij hierna heel veel geld over de balk gooit en er blijft minder over dat dat bedrag als jij doodgaat. Dan krijgt je zoon dus zijn vordering en je dochter niets. Als er wel meer overblijft dan krijgt je zoon eerst zijn vordering en dan krijgen ze daarna samen de helft. Dit is zo omdat ervanuit gegaan wordt dat je dochter dus ook nog iets te erven heeft van haar biologische vader.
Voorbeeld b) jij gaat eerder dood. Dan krijgt je partner al het recht en krijgen je kinderen allebei een vordering van de een kwart op je partner. Gaat hij dood dan krijgt je dochter het kwart (als dit nog over is) en je zoon krijgt in zijn eentje de rest.
In mijn voorbeelden ben ik ervan uitgegaan dat er niet nog meer kinderen van hem in het spel zijn.
Je kan bij de notaris overigens ook laten vastleggen dat je kinderen gelijk moeten erven maar daar moet je huidige partner het wel mee eens zijn en hij moet geen andere kinderen hebben (of deze moeten ook op gelijke manier erven)
Ga dus langs bij de notaris (dat moet je toch om het huis te kopen) om e.e.a. goed te regelen.