Pas geleden heb ik mijn relatie beëindigd (met veel pijn). Hij reageerde stoer. Blijkt nu dat hij het er moeilijk mee heeft. Waarom zo'n 1e reactie?

Toegevoegd na 5 dagen:
Dank jullie allemaal voor je eerlijke antwoorden. Ik heb hem onlangs nog gesproken en hij gaf eerlijk toe verdrietig te zijn. We hebben het verder besproken. Jullie hebben allemaal gelijk en dat is wat hij ook toe gaf. Ik voel me stukken beter, en ben blij voor hem dat hij het heeft durven toegeven. XXX

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (15)

Sommige mensen reageren stoer om hun diepste emoties en gevoelens te onderdrukken/niet prijs te geven. Als hij zich van zijn gevoelige kant toont dan stelt hij zich kwetsbaar op en dat is wat hij waarschijnlijk juist niet wil (kwetsbaar over komen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft het daar moeilijk mee, maar in eerste instantie besef je nog niet wat er werkelijk tegen je gezegd is. N.l. dat het uit is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is heel herkenbaar.

Ik heb toen hetzelfde gedaan toen mijn vriendin het uitmaakte.

Mijn eerste reactie was ook: Ja, jammer, maar het is niet anders denk ik.

Ik ben toen lekker verder gegaan en eigelijk kon ik me daar heel goed achter verbergen (beetje macho he). Een paar dagen later zag ik haar nog 1 keer, toen kwam ze wat spullen ophalen en weer was ik heel koel, misschien wel te koel.

Daarna ging het bergafwaarts, en om een lang verhaal kort te maken: Pas na vier jaar kon ik weer goed een relatie beginnen.

Het verbergen bleek toch een enorme naklap te produceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou ik ook doen, dan kan jij er niet blij mee zijn dat hij er kapot van is en dus erg veel om je geeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij houdt waarschijnlijk erg veel van zichzelf. En als jij de relatie beïndigd , dan voelt hij dat als een nare streek van jou , waar hij denkt dat hij zelf geen schuld aan heeft. Bovendien denkt hij dat jij hém hard nodig hebt, dus als je het weer aan wil kan je het hem laten weten.

Nu ziet hij in wat jij hem bracht , hoe hij zich voelde met jou , en dat hij het verlies van de relatie daadwerkelijk kan voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mannen hebben veel moeite met het tonen van hun gevoelens en verschuilen zich daarom vaak achter een grote mond, stoer gedrag, boos worden enz. enz.

Na een tijdje maken de gekwetste eergevoelens plaats voor hun werkelijke gevoelens..hun pijn schuift dan geleidelijk aan naar voren.

Toen ooit mijn toenmalige liefje het uitmaakte met mij, stortte mijn wereld compleet in. Maar ik deed geen moeite dat te verbergen..integendeel zelfs..

Nochtans heb ik er vrij lang over gedaan deze klap te verwerken..en daar schaamde ik mij destijds bepaald niet voor. Nòg niet trouwens.

Immers..wat is er mis met verdriet? Niets toch zeker...

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is toch logisch? Je hebt hem gekwetst en jij bent op dat moment wel de laatste aan wie hij dat zal laten merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is voor een man heel vervelend als hij te horen krijgt dat zijn vriendin de relatie beeindigd. Voor een vrouw ook maar de aard van de man is "jager", "dominant" etc. Hij wil jou op dat moment blijkbaar niet laten weten dat het hem veel pijn doet.
Misschien is hij iemand die zijn gevoelens niet gemakkelijk deelt en hier pas later naartoe gaat. Als hij alleen is. Dan komt de echte reactie en zijn diepere gevoelens naar boven. Begrijpelijk en hoort blijkbaar bij zijn manier van omgaan met emoties en dergelijke heftige mededelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij propt als zijn emoties binnen in zich maar ik weet zeker hij hij heeft staan janken daarna en hij kan stoer doen omdat hij niet treurig wil lijken bij een meisje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ruwe bolster blanke pit , zegt men wel eens ! Zich groter voordoen als men in werkelijkheid is . Afgewezen worden is altijd moeilijk , zeker uit een relatie ! Dat hij zich in eerste instantie stoer voordeed en zich nu kl.... voelt is menselijk , en geeft toch aan dat hij gevoel heeft . Gr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt mensen die heel direct reageren, helemaal vanuit hun gevoel, en helemaal spontaan. Ze zijn ook in gesprekken heel ad rem, en denken (blijkbaar) razendsnel na.
Maar er zijn ook mensen die secundair reageren : die pas de volgende dag weten, wat ze gisteren eigenlijk hadden moeten zeggen.

Zulke mensen lijken nauwelijks te reageren op een 'slecht nieuws bericht'.

In jouw geval : je hebt de relatie beëindigd met veel pijn, schrijf je. Dus je hebt erover nagedacht, en al tevoren pijn gevoeld, nagedacht hoe je het hem wilde zeggen, wat je dacht of hoopte of vreesde dat hij zou zeggen : kortom je bent er al een tijdje mee bezig, en bent naar een beslissing (het uit maken) toegegroeid.
Voor hem was het als een donderslag bij heldere hemel.
En hij had op dat moment helemaal niets te melden, behalve wat gestamelde 'stoere' automatische zinnetjes.

Daarna kon hij pas zijn reacties overdenken, het tot hem door laten dringen, wat er allemaal in heel korte tijd gebeurde in zijn leven, waar hij bovendien ook niet om gevraagd had, en zich niet op voor heeft kunnen bereiden.

Gun hem vooral de rust en de tijd om alles op een rijtje te zetten, vóór je evt. gaat denken aan 'als goeie vrienden' met elkaar omgaan. Hij kan zo'n enorm scala van gevoelens hebben : ongeloof, woede, teleurstelling, verdriet, opstandigheid, treurnis en somberheid over zijn toekomst, waar jij uitgestapt bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk uit zelfbescherming om dat ie geen verdriet wilde tonen wat ie wel heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat hij op het moment zelf dacht dat 'er wel een ander zou komen', en hij later pas inzag dat hij het wel heel goed had met jou, en wel veel van je hield. Wat veel mensen ook zeggen, hij wilde zich niet blootgeven. Misschien komt dit omdat hij niet wilde laten zien hoeveel jij voor hem betekende, want zeg nou zelf, als jij laat zien dat je niet zonder iemand kan, dan toont dat toch wel een soort afhankelijkheid. Dit wilde hij klaarblijkelijk niet laten zien.
Natuurlijk kan het zoals ik al zei ook voor hem voor een totale verrassing zijn gekomen. Aangezien jij het hebt uitgemaakt lijkt het me niet dat je hem nog terug wilt , ander zou je met hem kunnen praten erover en vragen wat hij nou echt wilt.

Jongen zijn nou eenmaal zo dat ze niet willen toegeven aan wat ze voelen. Denk dat daar 2 redenen voor zijn.
1. Om stoer over te komen, 'koud' en 'kil' zijn door geen gevoelens te tonen.
2. Omdat jongen ook gevoelens hebben, en hoewel het algemeen bekend is dat 'jongens de gevoelens van meisjes niet snappen' het volgens mij ( en volgensmij ook veel andere jongens ) het zo is dat 'meisjes de gevoelens van jongens niet snappen' en dus zoiets hebben van, ja het heeft geen zin om het te vertellen. Dit is iets wat meisjes/vrouwen ook heel veel hebben, en ik spreek uit ervaring. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit herinnert me aan een relatie van mij.. Mijn vriendin maakt het uit en ik deed net alsof het me niks deed. Uiteindelijk werd ik er wel erg verdrietig van en zelf paar dagen depressief.

Ik deed zo stoer en afstandelijk puur in de hoop dat zij terug zou komen. Omdat ik dan toon dat ik geen interesse meer in haar had, en dat trekt haar weer aan..

Als een relatie gedaan is het best om niks te doen als die persoon nog van je houd zal zij zelf actie ondernemen van hij heeft geen contact meer met me? bv...

das dus waarschijnlijk de voornaamste reden denk ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het zgn machogedrag van mannen: net doen alsof er niets aan de hand is, maar als ze alleen zijn .....